برزیل علیه “جلیقه تنگ” دلار آمریکا شورش کرد – اخبار RT World

رئیس جمهور لولا داسیلوا اولین سفر دولتی خود به چین را با یک رویداد بانک BRICS آغاز کرد

رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، اعلام کرده است که کشورهای در حال توسعه باید از دلار آمریکا به نفع ارزهای خود فاصله بگیرند تا سلطه آمریکا بر سیستم مالی جهانی را پس بزنند.

لولا روز پنج‌شنبه در حین سفر رسمی به چین در شانگهای گفت: گروه بریکس – متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – باید به دنبال ارز جایگزین دلار برای تجارت باشد.

هر شب از خودم می‌پرسم چرا همه کشورها باید تجارت خود را بر مبنای دلار قرار دهند. چرا ما نمی توانیم بر اساس ارزهای خود معامله کنیم؟ او گفت. پس از ناپدید شدن استاندارد طلا چه کسی تصمیم گرفت که دلار ارز باشد؟


چین و برزیل ضربه ای به قلدری مبتنی بر دلار آمریکا وارد می کنند

رهبر چپ در ادامه از این موضوع ابراز تاسف کرد “همه فقط به یک ارز وابسته هستند” با اشاره به دلار و پیشنهاد “یک ارز برای تامین مالی روابط تجاری بین برزیل و چین، بین برزیل و سایر کشورها.”

لولا سفر خود به چین را با برگزاری مراسمی به مناسبت انتصاب دیلما روسف، رئیس‌جمهور سابق برزیل به عنوان رئیس بانک توسعه جدید، که به عنوان “بانک BRICS” نیز شناخته می‌شود، آغاز کرد که به گفته او می‌تواند اقتصادهای نوظهور را آزاد کند. “از تسلیم شدن به موسسات مالی سنتی که می خواهند ما را اداره کنند.”

فرناندو حداد وزیر دارایی برزیل نیز به همراه رئیس جمهور به چین سفر کرد و در آنجا به خبرنگاران گفت که هدف برزیل ایجاد مکانیسم های تجاری برای کشورهای در حال توسعه برای دور زدن استفاده از دلار است.

«مزیت آن اجتناب از جلیقه‌ای است که با تسویه عملیات تجاری الزاماً به ارز کشوری که در معامله دخالت ندارد، تحمیل می‌شود.» او گفت.

بیشتر بخوانید:
بریکس وزن اقتصادی بیشتری نسبت به مطالعه G7 دارد

سفر لولا به چین در حالی انجام می شود که پکن به طور فزاینده ای استفاده از واحد پول خود، رنمینبی، برای تسویه معاملات بین المللی را ترویج می کند. ماه گذشته، روسیه اعلام کرد که یوان را به عنوان یکی از ارزهای ذخیره اصلی خود در بحبوحه کمپین تحریم های گسترده مرتبط با درگیری در اوکراین پذیرفته است که نشان دهنده تغییر تدریجی برخی قدرت های بزرگ از سیستم مالی غرب است.


هدف سیاست تجارت خارجی جدید هند شکستن هژمونی دلار است

تجارت بین چین و برزیل طی دهه گذشته با بیش از 150 میلیارد دلار تجارت در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. شرکت های چینی مقادیر زیادی مواد معدنی و کالاهای کشاورزی را در این کشور آمریکای جنوبی خریداری کرده و در زیرساخت های برزیل سرمایه گذاری کرده اند.

رئیس جمهور برزیل چهارشنبه شب وارد چین شد و تا 15 آوریل در آنجا خواهد ماند. لولا پس از سخنرانی خود در شانگهای به پکن رفت و قرار است روز جمعه با رئیس جمهور شی جین پینگ دیدار کند. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، انتظار می‌رود رهبران دو کشور روی موضوعات مرتبط با تجارت و سیاست خارجی تمرکز کنند – مانند طرح کمربند و جاده چین که هدف آن توسعه جاده‌ها، بزرگراه‌ها و دیگر زیرساخت‌ها در کشورهای خارجی است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: