با پایین آوردن پرچم ملکه الیزابت، باربادوس به جدیدترین جمهوری جهان تبدیل شد

با پایین آوردن پرچم ملکه الیزابت، باربادوس به جدیدترین جمهوری جهان تبدیل شد

میا آمور موتلی، نخست وزیر باربادوس از این پلاک در پارک آزادی میدان طلایی پرده برداری می کند

بریج تاون:

کشور جزیره ای باربادوس در دریای کارائیب دوشنبه شب روابط چند صد ساله خود را با سلطنت بریتانیا قطع می کند و ملکه الیزابت دوم را از ریاست دولت کنار می گذارد و خود را جدیدترین جمهوری جهان اعلام می کند.

پرچم استاندارد سلطنتی که نشان دهنده ملکه است در بریج تاون پایتخت پایین آورده می شود و – در نیمه شب (0400 GMT) – فرماندار کل فعلی، ساندرا میسون، به عنوان اولین رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

شاهزاده چارلز، وارث تاج و تخت بریتانیا، در مراسم “غرور ملت” که قرار است شامل رژه نظامی، گارد افتخار سوار، سلام با اسلحه، رقص و آتش بازی باشد، شرکت خواهد کرد.

عصر جدید برای باربادوس بحث را در میان جمعیت 285000 نفری در مورد استعمار و قرن ها نفوذ بریتانیا، از جمله بیش از 200 سال بردگی تا سال 1834، دامن زده است.

و دیدار پرنس چارلز در آخرین لحظه با درگیری نژادی دیگر بر سر اظهارنظرهای ادعایی در مورد نوه اش مخدوش شد.

کوچکترین پسر چارلز، شاهزاده هری و همسرش مگان – که یک مادر سیاهپوست و یک پدر سفیدپوست دارد – گفته اند که یکی از اعضای خانواده سلطنتی که نامش فاش نشده است، پرسیده است که پوست فرزند اول متولد نشده آنها چقدر تیره است.

پس از اینکه گزارش شد کتاب جدیدی ادعا کرد که چارلز مسئول این کار است، سخنگوی او گفت که “این یک داستان تخیلی است و ارزش توضیح بیشتر را ندارد.”

استعمار و برده داری

باربادوس که به خاطر سواحل بی نظیر، عشق به کریکت و به عنوان زادگاه خواننده ریحانا معروف است، در سال 1966 از بریتانیا استقلال یافت.

در ماه اکتبر، میسون را به عنوان اولین رئیس جمهور خود انتخاب کرد، یک سال پس از آن که نخست وزیر میا موتلی اعلام کرد که کشور به طور کامل گذشته استعماری خود را پشت سر می گذارد.

آناستازیا اسمیت، یک پرستار 61 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «به یاد دارم که در قدیم ما واقعاً در مورد ملکه و شاهزاده چارلز و پرنسس دایانا و عروسی های سلطنتی هیجان زده می شدیم.

“اما من نمی دانم که آیا ما آنها را به عنوان خانواده سلطنتی خود می دیدیم یا نه. اکنون، همه در مورد یک جمهوری صحبت می کنند. مطمئن نیستم که چیزی در مورد زندگی من تغییر کند. اما فکر می کنم ما در حال انجام این کار هستیم. کار درست است و این یک لحظه افتخار برای باربادوس است.”

مقامات بریتانیایی گفتند چارلز از سخنرانی خود در باربادوس برای تاکید بر ادامه روابط بین دو کشور – از جمله از طریق گروه کشورهای مشترک المنافع- استفاده خواهد کرد.

اما انتقادات محلی بر روی دعوت موتلی به مهمان افتخاری از چارلز و اعطای نشان آزادی باربادوس، بالاترین افتخار ملی، متمرکز شده است.

برای فعالان جوانی مانند Firhaana Bulbulia، بنیانگذار انجمن مسلمانان باربادوس، استعمار بریتانیا و برده داری در پشت نابرابری های مدرن جزیره نهفته است.

بولبولیا، 26 ساله، گفت: «شکاف ثروت، توانایی مالکیت زمین، و حتی دسترسی به وام‌های بانک‌ها، همگی ارتباط زیادی با سازه‌هایی دارند که بر اثر حکومت بریتانیا ساخته شده‌اند.

با تکیه بر گردشگری

برخی از باربادوس‌ها استدلال می‌کنند که مسائل ملی مبرم‌تری نسبت به جایگزینی ملکه وجود دارد، از جمله آشفتگی اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-19 که وابستگی بیش از حد به گردشگری را آشکار کرده است – که از قضا به بازدیدکنندگان بریتانیایی وابسته است.

آرامش وهم‌آور در بریج‌تاون معمولاً شلوغ، تعداد ناچیز در مکان‌های توریستی محبوب و صحنه‌های شب زنده‌داری مرده، همگی به کشوری اشاره می‌کنند که پس از سال‌ها رفاه نسبی با مشکل مواجه است.

بیکاری نزدیک به 16 درصد است که نسبت به 9 درصد در سال های اخیر افزایش یافته است، و این کشور به تازگی مقررات منع آمد و شد طولانی مدت کووید-19 را کاهش داده است و آن را از ساعت 9 شب تا نیمه شب به عقب انداخته است.

اسقف جوزف آترلی، رهبر اپوزیسیون، گفت که مراسم جشن در میان مقامات بلندپایه تا حد زیادی برای مردم عادی قابل دسترسی نخواهد بود.

آترلی می‌گوید: «فقط فکر نمی‌کنم وقتی به مردم توصیه می‌شود در آسایش خانه‌تان بنشینند و روی صفحه نمایش تماشا کنند، با داشتن این کار به خودمان اعتبار و خدمتی عادلانه انجام می‌دهیم».

فعالان محلی سال گذشته که تحت تأثیر جنبش‌های زندگی سیاه‌پوستان مهم است در سراسر جهان، با موفقیت از برداشتن مجسمه دریاسالار بریتانیایی لرد هوراتیو نلسون که به مدت دو قرن در میدان قهرمانان ملی ایستاده بود، حمایت کردند.

و برخی پایان سلطنت ملکه را گامی ضروری برای جبران خسارت مالی برای پرداختن به عواقب تاریخی استفاده از بردگانی که از آفریقا برای کار در مزارع قند آورده شده بودند، می دانند.

برای بسیاری از باربادوسی‌ها، جایگزینی ملکه بریتانیا تنها به احساس ملت در طول سالیان متمادی می‌پردازد.

دری بیلی، 33 ساله، صاحب یک صندلی ساحلی و آب، گفت: “من فکر می کنم این کار بسیار خوبی است که ما انجام می دهیم، تبدیل شدن به یک جمهوری، زیرا ما اکنون 55 سال است که مستقل هستیم و وقت آن است که روی پای خود بایستیم.” کسب و کار اجاره ورزش

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)