با ظهور انواع کوویدهای بیشتر، دلتا همچنان تسلط دارد

با ظهور انواع کوویدهای بیشتر، دلتا همچنان تسلط دارد

انواع کمتر شناخته شده مانند mu و lambda به ندرت توالی یابی می شوند. (نمایندگی)

پاریس:

نوع جدیدی از کووید-19 شناسایی شده در آفریقای جنوبی به نام B.1.1.529 باعث ممنوعیت پرواز و تقلا برای تعیین اثربخشی واکسن شده است.

این جدیدترین سویه کروناویروس است که از زمان شروع همه‌گیری پدیدار شده است، از جمله نوع دلتای غالب در حال حاضر، که برای اولین بار در اکتبر 2020 در هند شناسایی شد.

بر اساس آخرین گزارش هفتگی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سطح جهانی، دلتا در بیشتر کشورها از سایر گونه‌های ویروس پیشی گرفته است و 99.8 درصد موارد توالی‌شده را در 60 روز گذشته تشکیل می‌دهد.

سپس نوع گاما قرار می گیرد که 0.1 درصد موارد توالی شده را تشکیل می دهد و پس از آن آلفا و بتا که هر کدام کمتر از 0.1 درصد را تشکیل می دهند.

انواع کمتر شناخته شده مانند mu و lambda به ندرت توالی یابی می شوند.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که در سطح منطقه‌ای و ملی، گونه‌های متفاوتی وجود دارد، به‌ویژه در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی که در آن‌ها دلتا سرعت انتشار کمتری داشته است.

ظهور انواع یک فرآیند طبیعی است که با جهش ویروس اتفاق می افتد تا بقای آن در طول زمان تضمین شود.

اکثر جهش‌ها تأثیر کمی بر توانایی ویروس برای آلوده کردن یا ایجاد بیماری شدید دارند یا ندارند.

اما برخی جهش‌ها می‌توانند بر سرعت انتشار ویروس، میزان شدت بیماری که ایجاد می‌کنند و اینکه واکسن می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد تأثیر بگذارد.

کارشناسان WHO به دنبال تکامل کووید-19 روز جمعه گرد هم آمدند تا تعیین کنند که آیا باید آن را به عنوان “نگران کننده” یا “منافع” طبقه بندی کرد.

آنها اعلام کردند که درک میزان مسری بودن B.1.1.529 و شدت بیماری که می تواند ایجاد کند «چند هفته» طول می کشد.

در حال حاضر، سازمان جهانی بهداشت تنها انواع آلفا، بتا، گاما و دلتا را به عنوان “موجب نگرانی” طبقه بندی کرده است.

آنها نگران کننده تلقی می شوند زیرا بسیار مسری هستند یا باعث بیماری شدیدتر می شوند.

مو و لامبدا “انواع مورد علاقه” در نظر گرفته می شوند زیرا تغییرات ژنتیکی را نشان می دهند که به این معنی است که پتانسیل مسری شدن، تشخیص سخت تر یا ایجاد بیماری شدیدتر را دارند.

همه انواع بر اساس “نسب” طبقه بندی می شوند و دارای یک نقطه خاص در شجره نامه هستند که از اولین ویروس SARS-CoV-2 منشا می گیرد.

واریانت دلتا تقریباً دو برابر انواع قبلی مسری‌تر است و واکسن‌ها حدود 40 درصد کمتر از سایر واریانت‌ها در پیشگیری از عفونت از دلتا مؤثر هستند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)