بایدن از خرید هواپیماهای جت آمریکایی توسط فنلاند در میان نگرانی های روسیه استقبال می کند – RT World News

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که تصمیم فنلاند برای خرید جنگنده‌های F-35 ساخت آمریکا، راه را برای روابط نظامی نزدیک‌تر در سال‌های آینده هموار می‌کند و با همکار خود در هلسینکی «نگرانی‌های» درباره روسیه را در میان گذاشت.

بایدن روز دوشنبه در صحبت با رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیستو، تصمیم فنلاند برای خرید 64 جت از لاکهید مارتین برای جایگزینی F/A-18های ساخت آمریکا را ستود و این خرید را خواند. “پایه ای قوی برای روابط دفاعی دوجانبه نزدیک تر در سال های آینده.”

این دو رهبر نیز در مورد نگرانی‌های مشترک خود در مورد افزایش بی‌ثبات‌کننده نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین و اهمیت تلاش‌های فراآتلانتیک برای تنش‌زدایی اوضاع بحث کردند.» کاخ سفید گفت.


همسایه روسیه 10 میلیارد یورو برای جت های جنگنده F-35 در یک قرارداد بی سابقه هزینه می کند

بازخوانی تماس هلسینکی گفت که موضوع اصلی گفتگو بود “وضعیت نگران کننده در مرزهای اوکراین” و اینکه هر دو رئیس جمهور همکاری برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای وضعیت متشنج را مهم تلقی کرد.»

نینیستو همچنین گفت که از سیاست درهای باز ناتو قدردانی می کند، اما اصلاً به F-35 اشاره نکرد. او قرار است روز سه شنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تماس بگیرد.

قرارداد F-35 که روز جمعه اعلام شد، ارزشی معادل 8.378 میلیارد یورو (9.44 میلیارد دلار) دارد و شامل جت های جنگنده، تسلیحات و تعمیر و نگهداری تا سال 2030 می شود. به گفته فرمانده نیروی هوایی فنلاند، پسی، انتظار دارد در سال 2027 شروع به استفاده از این جت ها کند. جوکینن.

لاکهید مارتین در رقابت بین بوئینگ، داسو فرانسه، یوروفایتر و ساب سوئد برنده شد. آنتی کایکونن، وزیر دفاع بر این امر تاکید کرد همه کشورهای درگیر، شرکای بسیار نزدیک و ارزشمند فنلاند هستند.

فنلاند دومین کشور بی‌طرف اروپایی است که جت پرمشکل و گران‌قیمت ساخت آمریکا را انتخاب کرده است که خود پنتاگون آن را به عنوان یک هواپیما توصیف کرده است. “شکست” در ماه فوریه در ماه ژوئن، سوئیس قراردادی به ارزش 6352 میلیون دلار برای 36 فروند F-35A اعلام کرد.