این ایالت ایالات متحده به ممنوعیت TikTok، 10000 دلار جریمه برای هر تخلف رأی می دهد

این ایالت ایالات متحده به ممنوعیت TikTok، 10000 دلار جریمه برای هر تخلف رأی می دهد

این ممنوعیت ممکن است از ژانویه 2024 اجرایی شود.

مونتانا اولین ایالت ایالات متحده است که TikTok را ممنوع کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدیوی کوتاه به ایجاد خطر امنیت ملی از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران متهم شده است.

اگر توسط فرماندار مونتانا گرگ جیانفورته امضا شود، این ممنوعیت ممکن است در ژانویه 2024 اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قانون پیشنهادی، اولین قانون توسط یک ایالت آمریکا، با 54 رای موافق و 43 رای مخالف به تصویب رسید و به عنوان یک آزمون قانونی برای ممنوعیت ملی پلتفرم متعلق به چین عمل خواهد کرد، چیزی که قانونگذاران در واشنگتن به طور فزاینده ای خواستار آن هستند. .

پیش از رای گیری، سخنگوی TikTok گفت که قانون اساسی این لایحه در نهایت “توسط دادگاه ها تصمیم گیری خواهد شد.”

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «ما به مبارزه برای کاربران و سازندگان TikTok در مونتانا ادامه خواهیم داد که معیشت و حقوق متمم اول توسط این بیش از حد فاحش دولت در خطر است.»

بر اساس قانون پیشنهادی، اپل و گوگل باید TikTok را از فروشگاه های اپلیکیشن خود حذف کنند و شرکت ها در صورت مشاهده تخلف، با جریمه روزانه 10000 دلاری مواجه خواهند شد.

این لایحه جدیدترین درگیری در دوئل بین TikTok و بسیاری از دولت های غربی است، با این که این برنامه قبلاً روی دستگاه های دولتی در ایالات متحده، کانادا و چندین کشور در اروپا ممنوع شده است.

و علی‌رغم محبوبیت بسیار زیاد، TikTok همچنین با اولتیماتوم کاخ سفید مواجه می‌شود که از مالکان چینی خود جدا شود یا فعالیت در آمریکا را متوقف کند.

هنگام ارائه این لایحه در روز پنجشنبه، براندون لر، نماینده ایالت مونتانا گفت که حزب کمونیست چین “در پشت TikTok مخفی شده است تا بتواند از آمریکایی ها جاسوسی کند.”

تحلیلگران و منتقدان حقوقی اصرار دارند که این لایحه بیش از حد فراتر رفته و آن را تا حد زیادی نمادین می کند و انجام چنین اقدام شدیدی در سطح محلی غیرممکن است.

اندرو سلپاک، استاد رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه فلوریدا، گفت: «چگونه آنها واقعاً این لایحه را اجرا می‌کنند بسیار نامشخص به نظر می‌رسد.

او افزود که این لایحه “به نظر می رسد بیشتر نوعی لایحه بیانیه باشد تا چیزی که عملی باشد.”

در نامه ای به قانونگذاران مونتانا از ACLU و سایر انجمن ها آمده است: «تصویب این قانون متمم اول را نادیده می گیرد و حق آزادی بیان مونتانی ها در قانون اساسی را زیر پا می گذارد».

سرکوب TikTok توسط مونتانا در حالی صورت می‌گیرد که این برنامه با طرح‌های دیگری از قوانین ملی روبرو است – از جمله لایحه‌ای که می‌تواند به کاخ سفید اختیارات جدید گسترده‌ای برای نظارت بر شرکت‌های فناوری چین بدهد.

ماه گذشته، شو زی چو، مدیر عامل TikTok با یک پرسش پنج ساعته طاقت‌فرسا از قانون‌گذاران جنگجوی ایالات متحده در هر دو طرف حوزه سیاسی در مورد ارتباط این برنامه با چین و خطر آن برای نوجوانان مواجه شد.