ایمپلنت‌های «کنترل‌شده با فکر» به مرد فلج کمک می‌کنند تا دوباره راه برود

ایمپلنت‌های «کنترل‌شده با فکر» به مرد فلج کمک می‌کنند تا دوباره راه برود

این مرد هلندی 40 ساله بیش از یک دهه است که از ناحیه پا فلج شده است.

فرانسه:

محققان روز چهارشنبه گفتند که یک مرد فلج به لطف دو ایمپلنت که ارتباط بین مغز و نخاع را بازیابی می کند، برای اولین بار توانایی راه رفتن نرم را با استفاده از افکار خود دوباره به دست آورده است.

گرت جان بیمار، که نخواست نام خانوادگی خود را فاش کند، گفت که این پیشرفت به او “آزادی ای داده که قبلا” نداشتم.

این مرد 40 ساله هلندی بیش از یک دهه است که پس از آسیب نخاعی در هنگام تصادف با دوچرخه، از ناحیه پا فلج شده است.

اما بر اساس مطالعه ای که در مجله Nature منتشر شده است، با استفاده از یک سیستم جدید، او اکنون می تواند “طبیعی” راه برود، در زمین های سخت و حتی از پله ها بالا برود.

این پیشرفت حاصل بیش از یک دهه کار تیمی از محققان در فرانسه و سوئیس است.

سال گذشته این تیم نشان داد که یک ایمپلنت نخاع – که پالس های الکتریکی را برای تحریک حرکت در عضلات پا ارسال می کند – به سه بیمار فلج اجازه راه رفتن دوباره داده است.

اما آنها باید هر بار دکمه ای را فشار می دادند تا پاهای خود را حرکت دهند.

گرت جان، که ایمپلنت ستون فقرات را نیز انجام می دهد، گفت که این امر باعث می شود تا وارد ریتم یک «گام طبیعی» شویم.

“پل دیجیتال”

جدیدترین تحقیقات، ایمپلنت ستون فقرات را با فناوری جدیدی به نام رابط مغز و رایانه ترکیب می‌کند که در بالای بخشی از مغز که حرکت پا را کنترل می‌کند، کاشته می‌شود.

به گفته محققان، این رابط از الگوریتم‌هایی مبتنی بر روش‌های هوش مصنوعی برای رمزگشایی ضبط‌های مغز در زمان واقعی استفاده می‌کند.

این به رابطی که توسط محققان کمیسیون انرژی اتمی فرانسه (CEA) طراحی شده است، اجازه می دهد تا چگونگی حرکت بیمار را در هر لحظه بررسی کند.

6q1jl6ug

داده ها از طریق یک دستگاه قابل حمل که در واکر یا کوله پشتی کوچک قرار می گیرد به ایمپلنت نخاع منتقل می شود و به بیماران این امکان را می دهد که بدون کمک دیگران رفت و آمد کنند.

این دو ایمپلنت چیزی را می‌سازند که محققان آن را «پل دیجیتال» می‌نامند تا از قطع ارتباط بین نخاع و مغز که در هنگام تصادف گرت جان ایجاد شده بود، عبور کند.

گرت جان گفت: «اکنون می‌توانم کاری را که می‌خواهم انجام دهم – وقتی تصمیم می‌گیرم قدمی بردارم، به محض اینکه به آن فکر کنم، تحریک شروع می‌شود.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر لوزان سوئیس گفت که پس از دو بار جراحی تهاجمی برای کاشت هر دو دستگاه، “سفر طولانی برای رسیدن به اینجا بوده است.”

اما در میان تغییرات دیگر، او اکنون می‌تواند دوباره در یک بار با دوستانش در حالی که آبجو می‌نوشد بایستد.

او در بیانیه ای گفت: «این لذت ساده نشان دهنده تغییر قابل توجهی در زندگی من است.

“بسیار متفاوت”

گرگوار کورتین، عصب‌شناس در دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت که این با آنچه قبلاً انجام شده بود، “بسیار متفاوت است”.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر لوزان سوئیس گفت: “بیماران قبلی با تلاش زیادی راه می رفتند — اکنون برای برداشتن یک قدم فقط باید به راه رفتن فکر کرد.”

یک علامت مثبت دیگر وجود داشت: گرت جان پس از شش ماه تمرین، برخی از ادراک حسی و مهارت های حرکتی را که در تصادف از دست داده بود، بازیابی کرد.

او حتی با خاموش شدن «پل دیجیتال» توانست با عصا راه برود.

uaoehm4g

Guillaume Charvet، محقق CEA فرانسه، به AFP گفت: این نشان می‌دهد که “ایجاد یک پیوند بین مغز و نخاع باعث سازماندهی مجدد شبکه‌های عصبی” در محل آسیب می‌شود.

پس چه زمانی این فناوری می تواند برای افراد فلج در سراسر جهان در دسترس باشد؟ Charvet هشدار داد که برای رسیدن به آن نقطه “سالهای زیادی تحقیق” لازم است.

اما این تیم در حال آماده سازی آزمایشی برای بررسی اینکه آیا این فناوری می تواند عملکرد بازوها و دست ها را بازیابی کند یا خیر.

آنها همچنین امیدوارند که این روش بتواند در مورد مشکلات دیگری مانند فلج ناشی از سکته نیز اعمال شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)