ایلان ماسک مخفیانه روی پروژه هوش مصنوعی برای توییتر کار می کند: گزارش

ایلان ماسک مخفیانه روی پروژه هوش مصنوعی برای توییتر کار می کند: گزارش

آقای ماسک یکی از بنیانگذاران Open AI است و در سال 2018 این شرکت را ترک کرد.

بر اساس گزارشی در ایندیپندنت، ایلان ماسک، مدیر عامل توییتر، مخفیانه روی یک پروژه هوش مصنوعی در سایت میکروبلاگینگ کار می کند. گزارش ایندیپندنت ادامه داد: دومین مرد ثروتمند جهان قبلاً دو محقق از شرکت تحقیقاتی پیشرو هوش مصنوعی DeepMind را شکار کرده است و همچنین در 10000 واحد پردازش گرافیکی (GPU) سرمایه گذاری کرده است.

به گفته این نشریه، این تلاش مستلزم ایجاد یک مدل زبان قابل توجه مانند آنچه در سیستم‌های هوش مصنوعی دیگر مانند ChatGPT OpenAI استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که آقای ماسک یکی از بنیانگذاران Open AI است و او در سال 2018 این شرکت را ترک کرد. او از آن زمان به بعد از “دور شدن این شرکت از اصول تاسیس آن” انتقاد کرده است.

“OpenAI به عنوان یک منبع باز ایجاد شد (به همین دلیل نام آن را “هوش مصنوعی باز” گذاشتم)، یک شرکت غیرانتفاعی به عنوان وزنه تعادل برای گوگل، اما اکنون به یک شرکت منبع بسته و حداکثر سود تبدیل شده است که به طور موثر توسط مایکروسافت کنترل می شود. او در فوریه نوشت: اصلاً آن چیزی نیست که قصد داشتم.

به گزارش ایندیپندنت، این اقدام علیرغم هشدارهای اخیر در مورد خطرات ناشی از هوش مصنوعی بسیار پیشرفته انجام شد که آقای ماسک آن را “خطری عمیق برای جامعه و بشریت” توصیف کرد. اخیراً رئیس توییتر به همراه بیش از 1000 فن‌آور و محقق برجسته دیگر نامه‌ای سرگشاده امضا کرده و خواستار تعلیق ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT تا زمانی که خطرات به طور کامل درک شود، شد.

نویسندگان در نامه می نویسند: “این مکث باید عمومی و قابل راستی آزمایی باشد و همه بازیگران کلیدی را شامل شود. اگر چنین مکثی نمی تواند به سرعت اعمال شود، دولت ها باید وارد عمل شوند و مهلت قانونی ایجاد کنند.”

علاوه بر این، آنها افزودند: “آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی و کارشناسان مستقل باید از این مکث برای توسعه و اجرای مشترک مجموعه‌ای از پروتکل‌های ایمنی مشترک برای طراحی و توسعه هوش مصنوعی پیشرفته استفاده کنند که به شدت توسط کارشناسان مستقل خارجی بررسی و نظارت می‌شود. این پروتکل‌ها باید اطمینان حاصل کنند که سیستم‌ها به آن پایبند هستند. برای آنها بدون تردید معقول در امان هستند.”

این رسانه گفت که هدف دقیق توئیتر از به کارگیری هوش مصنوعی مولد ناشناخته است. با این حال، برخی با آگاهی از این موضوع ادعا می کنند که از آن برای افزایش جستجو و بازسازی تبلیغات هدفمند پلت فرم استفاده می شود.