با شکست پیمان نفتی آمریکا و عربستان، احتمال رکود و تورم افزایش یافت

با شکست پیمان نفتی آمریکا و عربستان، احتمال رکود و تورم افزایش یافت

عربستان سعودی برای تامین مالی واردات خود و جبران حواله های خروجی به قیمت نفت 50 تا 55 دلار در هر بشکه نیاز دارد.

همین سه سال پیش، زمانی که غول‌های نفتی اوپک پلاس سقوط کردند، ایالات متحده خود را در نقش صلح‌ساز یافت. حالا بیشتر شبیه هدف آنهاست.

اتحاد نفتی عربستان و روسیه پتانسیل ایجاد انواع مشکلات را برای اقتصاد ایالات متحده – و حتی برای کمپین انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دارد. تصمیم اوپک پلاس در ماه جاری برای کاهش تولید نفت خام، برای دومین بار از زمانی که بایدن در تابستان گذشته به عربستان سعودی پرواز کرد و به دنبال افزایش تولید بود، ممکن است تنها شروع باشد.

اعلامیه دوم آوریل، که قیمت نفت را حدود 5 دلار در هر بشکه افزایش داد، از قبل به این معنی است که خطرات رکود اقتصادی بزرگتر از آن چیزی است که در غیر این صورت وجود داشت – زیرا مصرف کنندگانی که بیشتر صرف انرژی می کنند، پول نقد کمتری برای سایر کالاها باقی می ماند – و تورم بالاتر خواهد بود. در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، صندوق جنگی بزرگ‌تری برای تامین هزینه حمله خود به اوکراین دریافت می‌کند.

اما مهم‌تر این است که حرکت اوپک پلاس در مورد مسیر احتمالی قیمت‌های نفت در سال‌های آینده می‌گوید.

در دنیایی که اتحادهای ژئوپلیتیکی در حال تغییر است، عربستان سعودی در حال جدا شدن از مدار واشنگتن است. سعودی ها سطح تولید نفت را با هماهنگی روسیه تعیین کردند. زمانی که آنها می‌خواستند تنش‌ها را با رقیب منطقه‌ای ایران کاهش دهند، به چین روی آوردند تا یک معامله را میانجیگری کنند – در حالی که ایالات متحده از حلقه دور مانده است. به عبارت دیگر، نفوذ غرب بر کارتل نفت در پایین ترین حد خود در دهه های اخیر است.

و اعضای اوپک پلاس همگی اولویت های خاص خود را دارند، از برنامه های جاه طلبانه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای اختراع مجدد اقتصادش گرفته تا جنگ پوتین. هر درآمد اضافی که از دریافت هزینه بیشتر برای نفت به دست می آورند کمک کننده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نگرانی های آمریکا مبنی بر اینکه اوپک پلاس دو بار از زمان سفر بایدن به عربستان سعودی تصمیم به کاهش تولید گرفته است، گفت که دولت بر کاهش قیمت های داخلی انرژی و تضمین امنیت انرژی ایالات متحده متمرکز است. سخنگو گفت که ایالات متحده کاهش تولید را با توجه به نوسانات مداوم بازار غیرقابل توصیه می داند، اما منتظر خواهد ماند تا ببیند در نهایت اوپک پلاس چه اقداماتی را انجام خواهد داد.

در همین حال، تهدید رقابت از سوی میادین شیل ایالات متحده، که یک عامل بازدارنده برای افزایش قیمت در گذشته بود، کاهش یافته است. و در حالی که تلاشی جهانی برای کاهش مصرف سوخت فسیلی وجود دارد – و قیمت‌های بالاتر این تلاش‌ها را تسریع می‌کند – تلاش برای حفاری در سال گذشته نشان می‌دهد که اقتصاد بدون کربن بیشتر آرزوی بلندمدت است تا محرک کوتاه‌مدت.

همه این ها را اضافه کنید، و در حالی که برخی تحلیلگران می گویند موانع تقاضا به این معنی است که افزایش اخیر قیمت ها می تواند زودگذر باشد، اکثر آنها قیمت های بالای 80 دلار در هر بشکه در سال های آینده را پیش بینی می کنند – بسیار بالاتر از میانگین قیمت 58 دلار در هر بشکه بین سال های 2015 و 2021.

شوک خام

18 ماه یا بیشتر در بازارهای نفت خام بی ثبات بوده است، با سه مرحله اصلی.

  • در آستانه حمله روسیه به اوکراین – و حتی بیشتر از آن در پیامدهای فوری آن – قیمت ها افزایش یافت و در ژوئن 2022 به حدود 120 دلار در هر بشکه رسید.
  • سپس روند معکوس شد. نگرانی در مورد رکود در اروپا، افزایش سریع نرخ بهره در ایالات متحده و محدودیت‌های کووید چین باعث شد که قیمت در دسامبر به حدود 75 دلار کاهش یابد.
  • تقاضا در آغاز سال 2023 شروع به افزایش کرد که عمدتاً به دلیل بازگشایی مجدد در چین – بزرگترین واردکننده جهان است. آشفتگی بانکی ماه گذشته رشد را متوقف کرد – اما حتی قبل از کاهش غیرمنتظره تولید اوپک پلاس که قیمت ها را از 80 دلار به 85 دلار در هر بشکه رساند، از سر گرفته شده بود.
p3mm2phg

برای اقتصاد جهانی، افزایش عرضه نفت پایین و قیمت های بالاتر خبر بدی است. البته صادرکنندگان عمده برندگان بزرگ هستند. برای واردکنندگان، مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، انرژی گران تر ضربه مضاعفی است – حتی با افزایش تورم، رشد را به تعویق می اندازد.

ایالات متحده در جایی در این بین قرار می گیرد. به عنوان یک تولید کننده عمده، وقتی قیمت ها افزایش می یابد سود می برد. اما این دستاوردها – بر خلاف درد قیمت های بالاتر پمپ – به طور گسترده به اشتراک گذاشته نمی شود.

مدل SHOK بلومبرگ اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند که به ازای هر 5 دلار افزایش قیمت نفت، تورم ایالات متحده 0.2 درصد افزایش می‌یابد – این یک تغییر شگرف نیست، اما در زمانی که فدرال رزرو در تلاش است تا قیمت‌ها را تحت کنترل درآورد، نه چندان خوشایند. .

سه دلیل کلیدی وجود دارد که چرا ممکن است چنین شوک‌های بیشتری در راه باشد: تغییر ژئوپلیتیک، بلوغ شیل و هدر رفتن هزینه‌های عربستان.

اصطکاک های ژئوپلیتیکی

برای چندین دهه، پیمان “نفت برای امنیت” آمریکا و عربستان یکی از ستون های بازار انرژی بوده است. الان داره تکون میخوره این قرارداد که نمادی از دیدار سال 1945 بین رئیس جمهور فرانکلین دی. روزولت و پادشاه عبدالعزیز بن سعود در کشتی آمریکایی در کانال سوئز بود، به آمریکا اجازه دسترسی به نفت عربستان را در ازای تضمین امنیت پادشاهی داد.

اما این پیمان دیگر آن چیزی نیست که قبلا بود:

  • جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست و مخالف سعودی در سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول ترور شد.
  • در سال 2019، بایدن – که در آن زمان نامزد ریاست جمهوری بود – تهدید کرد که عربستان سعودی را به کشوری منفور تبدیل خواهد کرد و فروش تسلیحات را متوقف خواهد کرد.
  • در سال 2021، در اوایل دوران ریاست جمهوری خود، بایدن یک گزارش اطلاعاتی منتشر کرد که در آن محمد ولیعهد، حاکم واقعی پادشاهی، مسئول قتل خاشقجی بود.
  • در اکتبر 2022، اوپک پلاس تولید نفت را 2 میلیون بشکه در روز کاهش داد – کمتر از سه ماه پس از پرواز بایدن به ریاض به دنبال افزایش. کاخ سفید این اقدام را “کوته بینانه” خواند.
  • ماه گذشته، عربستان سعودی و ایران در توافقی که با میانجیگری چین و در پکن امضا شد، برای احیای روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند.
  • دولت عربستان سعودی همچنین با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای – گروهی که چین و روسیه در راس آن قرار دارند و به عنوان رقیب نهادهای غربی دیده می شود – به عنوان “عضو گفتگو” موافقت کرده است.

جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت: سعودی ها به دنبال یک پرچین تهاجمی هستند. با توجه به آنچه که سعودی‌ها آن را یک سیاست کاملاً غیرقابل پیش‌بینی آمریکا می‌دانند، آنها فکر می‌کنند که این غیرمسئولانه است که به دنبال یک پرچین نباشیم.

پس از اقدام دوم آوریل، مقامات سعودی گفتند که انگیزه آن اولویت‌های ملی است تا هر دستور کار دیپلماتیک.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، محمد السبان، مشاور سابق وزارت نفت عربستان، گفت: «اوپک پلاس اکنون و در گذشته در ایجاد ثبات در بازارهای نفت موفق بوده است و برخلاف ادعای کشورهای غربی و صنعتی، این ربطی به سیاست ندارد».

بافر شیل؟

در گذشته، اوپک پلاس اغلب پاره می‌شد: قیمت‌های بالا می‌خواست، اما نگران بود که رقابت بیشتری را به‌ویژه از سوی نفت شیل آمریکا جذب کند. این اختلاف همان چیزی است که منجر به جنگ قیمتی بین روسیه و عربستان سعودی در سال 2020 شد – که با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، به پایان رسید.

اما این معضل اکنون به سختی وجود دارد. افزایش دستمزدها و تورم ایالات متحده، هزینه تولید شیل را افزایش داده و منجر به کاهش رشد تولید شده است. و شرکت ها به جای سرمایه گذاری در توسعه تولید، توزیع سود بین سهامداران را در اولویت قرار می دهند.

3obod70g

عربستان سعودی یک قرارداد اجتماعی پرهزینه با شهروندان خود دارد که در ازای رضایت سیاسی، نوید رفاه را می دهد.

نیازهای بودجه اوپک پلاس

تولیدکنندگان نفت در این میان اهداف خاص خود را دارند.

استخراج نفت عربستان ارزان است. و پادشاهی فقط به قیمت های 50 تا 55 دلار در هر بشکه نیاز دارد تا بتواند واردات خود را تامین کند و خروجی های حواله را جبران کند. اما برای متعادل کردن بودجه به قیمت بالاتری از 75 تا 80 دلار نیاز دارد – و حتی این هم تمام داستان را بازگو نمی کند.

عربستان سعودی یک قرارداد اجتماعی پرهزینه با شهروندان خود دارد که در ازای رضایت سیاسی، نوید رفاه را می دهد. برای حفظ طرف معامله، دولت باید در صنایع غیرنفتی خود – که اکثر سعودی ها را استخدام می کند – سرمایه گذاری کند. دلارهای نفتی آن صورت حساب را پرداخت می کنند.

8034tmrg

صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی قصد دارد سالانه 40 میلیارد دلار برای اقتصاد داخلی – از جمله ساختن نئوم، شهری آینده نگر در بیابان با قیمت تخمینی 500 میلیارد دلار – علاوه بر سرمایه گذاری های خارجی هزینه کند. این ارقام در بودجه نمایش داده نمی شوند. برای دستیابی به همه این اهداف، پادشاهی نیاز به قیمت نفت نزدیک به 100 دلار دارد.

در همین حال، در روسیه، رئیس جمهور پوتین برای سوخت ماشین جنگی خود روی درآمدهای نفتی حساب می کند. الکس ایزاکوف، اقتصاددان روسیه بلومبرگ اکونومیکس محاسبه می‌کند که برای متعادل کردن کتاب‌های کرملین، قیمت 100 دلار در هر بشکه لازم است.

سورپرایز اکتبر؟

مطمئناً، به نظر می رسد کاخ سفید از آخرین دور کاهش تولید بی توجه است. این ممکن است تا حدی منعکس کننده انتظارات مبنی بر اینکه کاهش واقعی تولید ممکن است کمتر از رقم بالای 1 میلیون بشکه در روز باشد. تبعیت اعضای اوپک پلاس با کاهش نیز ممکن است کمتر از حد کامل باشد. در ماه فوریه، روسیه متعهد شد که به طور یکجانبه تولید خود را کاهش دهد. در واقعیت، جریان ها تنها هفته گذشته شروع به کاهش کردند.

با این حال، توافق بین تحلیلگران بر این است که قیمت نفت در سال جاری و سال آینده به طور متوسط ​​85 تا 90 دلار در هر بشکه باشد. اگر اوپک پلاس تصمیم بگیرد سال آینده، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاهش تولید دیگری را ارائه دهد و شانس بایدن را برای پیروزی تضعیف کند، چه؟

ابزار مدل‌سازی سناریوی اقتصادی بلومبرگ – SHOK – نشان می‌دهد که کاهش عرضه نفت را به حدود 120 دلار در هر بشکه در سال 2024 می‌رساند، تورم ایالات متحده را تا پایان سال 2024 در حدود 4 درصد در مقایسه با پیش‌بینی پایه 2.7 درصد نگه می‌دارد. و خرد متعارف می گوید که قیمت های بالای پمپ به سیاستمداران فعلی در پای صندوق های رای صدمه می زند.

fvfuaud

البته، عقب‌گردی به اقتصاد ایالات متحده، خطرات رکود اقتصادی گسترده‌تری را افزایش می‌دهد که اشتها برای نفت را محدود می‌کند و اثر کاهش عرضه را از بین می‌برد. با این حال، سهم ایالات متحده از تولید ناخالص داخلی جهانی در حال کاهش است و کشورهایی مانند چین و هند سهم عمده ای در تقاضای نفت دارند. چین حجم قابل توجهی از نفت روسیه و ایران را با تخفیف خریداری می کند – تا حدی از آن در برابر افزایش قیمت محافظت می کند.

هند، یکی دیگر از اقتصادهای نوظهور بزرگ و با رشد سریع، نیز سوخت ارزانی از روسیه دریافت می کند که به بزرگترین تامین کننده آن تبدیل شده است. واضح است که دهلی – که در گذشته از کاهش تولید اوپک پلاس ابراز ناامیدی کرده بود – در مورد آخرین دور مذاکرات سکوت کرده است.

برای اولین بار در تاریخ اخیر انرژی، واشنگتن، لندن، پاریس و برلین متحد واحدی در داخل گروه اوپک پلاس ندارند.

در چرخه می رود

قیمت های بالای نفت تمایل به کاشت بذر نابودی خود دارد و سرمایه گذاری بیشتر در تولید را توسط شرکت هایی که به دنبال کسب سود بیشتر هستند تشویق می کند.

مازاد نفت در دهه 1980 به دنبال رونق دهه 1970 بود، زیرا تولید در سیبری، آلاسکا، خلیج مکزیک و دریای شمال گسترش یافت. این الگو در رونق نفت در دهه 2000 تکرار شد، که با ظهور شیل ایالات متحده و قیمت‌ها در سال 2014 پایان یافت.

این بار فوریت بیشتری وجود دارد. اهداف زیست محیطی کشورها را وادار به کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی می کند. نگرانی های امنیت ملی در اروپا – که تا زمان جنگ در اوکراین شیرها را بست، به شدت به نفت و گاز روسیه متکی بود – می تواند انتقال را سرعت بخشد.

و هیچ تضمینی وجود ندارد که سعودی ها، روسیه و بقیه کارتل اوپک پلاس بتوانند جبهه متحد خود را حفظ کنند. انجام این کار در زمانی که قیمت‌ها بالا است آسان‌تر است – اما وقتی چرخه تغییر می‌کند، اعضا تمایل کمتری برای محدود کردن عرضه نشان می‌دهند.

با این حال، حداقل در حال حاضر، قیمت مهم ترین کالای جهان توسط کشوری تعیین می شود که ایالات متحده دیگر نمی تواند روی آن به عنوان دوست حساب کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)