ایران و مصر روابط دیپلماتیک خود را احیا می کنند – RT World News

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت: ایران و مصر در مسیر بازگرداندن روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های خود هستند.

فداحسین ملکی، نماینده مجلس شورای اسلامی، افزود: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و عبدالفتاح السیسی همتای مصری وی در آینده نزدیک دیداری حضوری خواهند داشت.

ملکی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: مذاکرات تهران و قاهره هم اکنون در عراق در حال انجام است. این نماینده مجلس فضای مذاکرات را مثبت توصیف کرد.

در ژانویه، وزارت امور خارجه ایران فاش کرد که حسین امیرعبداللهیان، رئیس این وزارتخانه در اواخر سال 2022 با رئیس دولت مصر دیدار کرده است. سخنگوی این وزارتخانه در آن زمان گفته بود که دو کشور اساساً هیچ مشکلی برای گفتگو، ملاقات و تبادل نظر نداریم.»

روابط قاهره و تهران در سال 1980 پس از انقلاب اسلامی در ایران قطع شد.

در همین حال، در اواسط ماه مارس، رقبای دیرینه ایران و عربستان سعودی اعلام کردند که قصد دارند روابط دیپلماتیک خود را بازگردانند که در سال 2016 آن را قطع کردند.


سوریه و عربستان سعودی سفارت‌های خود را بازگشایی کردند

مذاکرات و توافق متعاقب آن بین دو قدرت منطقه ای با میانجیگری چین انجام شد و آمریکا به طور آشکار در این ماجرا غایب بود.

این واقعیت که پکن موفق شد دو رقیب را به گفتگو و دستیابی به توافق جلب کند، به عنوان یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی چین اعلام شد.

ریاض همچنین در ماه گذشته با شورشیان شیعه حوثی در یمن مذاکره کرد و این امیدواری را ایجاد کرد که درگیری خونین که از سال 2015 آغاز شده است، به زودی به پایان برسد.

جنگ یمن به طور گسترده به عنوان یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تلقی می شود.

اواخر ماه گذشته، روزنامه چینی پیپلز دیلی گزارش داد که رئیس جمهور شی جین پینگ شخصا نقش اساسی در متقاعد کردن ریاض و تهران برای عادی سازی روابط داشته است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: