ایران در حال تولید “اورانیوم غنی شده” در بحبوحه مذاکرات برای نجات معامله 2015 است

ایران در بحبوحه مذاکرات برای نجات قرارداد 2015، اورانیوم غنی شده تولید می کند: دیده بان

دیده بان گفت: ایران فرآیند غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد را آغاز کرده است.

دیده‌بان اتمی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده را با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر کارآمدتر در نیروگاه فردو که در کوهی حفر شده آغاز کرده است، که توافق هسته‌ای 2015 ایران را در جریان مذاکرات با غرب برای نجات آن بیشتر از بین برد.

به نظر می رسد این اعلامیه مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده برای بازگرداندن کامل هر دو به توافق شکست خورده را که این هفته پس از یک وقفه پنج ماهه به دلیل انتخاب رئیس جمهور تندرو ابراهیم رئیسی از سر گرفته شد، تضعیف کرد.

مذاکره کنندگان غربی نگرانند که ایران در حال ایجاد حقایق در میدان برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات است.

در سومین روز از این دور مذاکرات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران فرآیند غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص 20 درصد را با یک آبشار یا خوشه از 166 دستگاه پیشرفته IR-6 در فردو آغاز کرده است. این ماشین ها بسیار کارآمدتر از نسل اول IR-1 هستند.

این پیمان با تأکید بر اینکه چقدر این توافق به شدت فرسوده شده است، به هیچ وجه به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم در فردو را نمی دهد. تا به حال در آنجا اورانیوم غنی شده را با ماشین های IR-1 تولید می کرد و با تعدادی IR-6 بدون نگهداری محصول غنی سازی می کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که 94 دستگاه IR-6 در یک آبشار در فردو نصب شده است که هنوز کار نمی‌کند.

یک گزارش جامع‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به کشورهای عضو ارسال شد و رویترز آن را مشاهده کرد، می‌گوید که در نتیجه اقدام ایران، ناظر هسته‌ای قصد دارد بازرسی‌ها را در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) که سانتریفیوژها را در خود جای داده است، افزایش دهد، اما جزئیات هنوز باید مشخص شود. اتو شده

ایران با وجود اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به صراحت دلیلی برای چنین گزارش‌هایی ارائه نمی‌کند، این گزارش را معمولی تلقی می‌کند، معمولاً آنها را فقط برای تحولات مهمی مانند نقض جدید محدودیت‌های هسته‌ای توافق صادر می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در وین در توییتر خود نوشت: «گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، یک به‌روزرسانی معمولی در راستای راستی‌آزمایی منظم در ایران است».

ایران و قدرت های بزرگ در تلاش هستند تا توافق 2015 را احیا کنند که بر اساس آن تهران برنامه هسته ای خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، در سال 2018 این توافق را رها کرد و تحریم های شدید ایالات متحده را مجدداً اعمال کرد که خشم ایران را برانگیخت و سایر طرف ها: بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه را ناامید کرد.

گفتگوهای غیرمستقیم این هفته بین تهران و واشنگتن – در حالی که سایرین به دلیل امتناع ایران از ملاقات با مقامات آمریکایی در حال رفت و آمد هستند – هیچ پیشرفت قابل مشاهده ای نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه اسرائیل را متهم کرد که «دروغ‌هایی را برای مسموم کردن» گفت‌وگوها منتشر می‌کند.

در حالی که مشخص نیست که سخنگو به چه چیزی اشاره می کند، یک خبرنگار مستقر در تل آویو برای سازمان خبری آمریکایی اکسیوس روز دوشنبه گزارش داد که اسرائیل در دو هفته گذشته اطلاعاتی را با ایالات متحده و متحدان اروپایی به اشتراک گذاشته است که نشان می دهد ایران در حال انجام اقدامات فنی برای آماده شدن برای آماده شدن است. غنی سازی اورانیوم تا 90 درصد خلوص، سطح مورد نیاز برای یک سلاح هسته ای.

ایران می گوید برنامه هسته ای اش صرفا برای اهداف صلح آمیز است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)