ایالات متحده لائوس را بمباران کرد و اکنون در تلاش است تا آن را از همکاری با چین بترساند – RT World News

ادعاها مبنی بر اینکه طرح «کمربند و جاده» «می‌تواند اپیدمی جدیدی ایجاد کند» خط حمله جدید عجیبی به تلاش‌های پکن در این کشور است.

توسط تیمور فومنکو، یک تحلیلگر سیاسی

لائوس یک کشور کمونیستی محصور در خشکی در جنوب شرقی آسیا است. این ایالت که بین چین، ویتنام، کامبوج و میانمار قرار دارد، پتانسیل این را دارد که به نوعی پیوندی برای کل منطقه باشد، اما همکاری آن با چین مورد انتقاد غرب قرار گرفته است.

این کشور فقیر در طول جنگ ویتنام از بمباران های گسترده توسط ایالات متحده متحمل شد و هنوز هم در حال تحمل عواقب آن، از جمله مرگ و میر ناشی از مهمات منفجر نشده است. لائوس در مواجهه با چالش های متعدد، به همسایه شمالی غول پیکر خود برای کمک تکیه کرده است.

در سال های اخیر، لائوس به طور قابل توجهی از طرح کمربند و جاده چین (BRI) بهره برده است. در اواخر سال 2021، راه‌آهن چین-لائوس ساخته شد، یک راه‌آهن پرسرعت که پایتخت این کشور را به پکن متصل می‌کرد و یک تغییر بازی برای تجارت خارجی و صادرات آن بود. در حال حاضر یک بزرگراه جدید نیز در سراسر کشور در حال ساخت است. با این حال، هفته گذشته، مقاله‌ای از رویترز مورد بی‌اعتنایی گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفت، زیرا تلاش می‌کرد توسعه چین در این کشور را در معرض خطر قرار دهد.همه گیری جدید.» این عنوان “چین، زادگاه همه گیری کووید، در حال ایجاد مسیرهایی برای یک بحران بهداشت جهانی دیگر است.”

مقاله استدلال کرد که لائوس محل زندگی خفاش هایی است که حامل “کروناهای جدید،همان ویروس هایی که منجر به کووید-19 شد. با ساختن یک بزرگراه در میان جنگل‌های استوایی کشور، انسان‌ها با خفاش‌ها در تماس نزدیک‌تر قرار می‌گیرند و در نتیجه محیط زیست‌شان را نابود می‌کنند و خطر یک بیماری همه‌گیر جدید را به خطر می‌اندازند. این نمونه کتاب درسی از داستان بی‌شمار «چین بد»، پیامدهای منفی گمانه‌زنی‌شده فعالیت‌های پکن را اغراق کرده و تثبیت می‌کند و هرگز تصویر کاملی را ارائه نمی‌دهد. به عنوان مثال، این که چگونه سالانه 50 نفر در لائوس بر اثر بمب های منفجر نشده ایالات متحده که در طول جنگ ویتنام بر روی کشور ریخته می شود، جان خود را از دست نمی دهند.


چین در واکنش به حمله ناتو به آسیا چه کاری می تواند انجام دهد؟

رسانه‌های غربی به طور کلی روابط چین با لائوس را مورد توجه قرار می‌دهند و رسانه‌ها سرمایه‌گذاری‌های چینی را محکوم می‌کنند.تله بدهیو متهم کردن لائوس بهدولت رعیتچرا با چنین واکنش‌هایی مواجه می‌شود؟ اول از همه، لائوس مسلماً تنها طرفدار چینی ترین ایالت در آسیای جنوب شرقی است، منطقه ای که ایالات متحده به عنوان بخشی از استراتژی هند-اقیانوس آرام خود به شدت آن را هدف قرار می دهد. واشنگتن با وجود کمونیست بودن، ویتنام را به دلیل حاشیه دریائی آن، یک وزنه تعادل نظامی و اقتصادی بالقوه در برابر پکن می داند. با این حال، لائوس یک کشور محصور در خشکی است که اهرم ژئوپلیتیک ایالات متحده در مقابله با چین را کاهش می دهد. لائوس همچنین از ویتنام همسایه خود می ترسد و پکن را به عنوان ضامن تامین استقلال خود می بیند.

این، همراه با تاریخ خونین آمریکا در این کشور، و این واقعیت که این کشور یک کشور کمونیستی است، لائوس را به همسایه ای بسیار راحت برای چین تبدیل می کند، چینی که بزرگترین ضامن اقتصادی آن نیز می باشد. زیرساخت های مورد حمایت چین به این کشور محصور در خشکی و فقیر کمک می کند تا دسترسی آسان تری به بنادر و بازارها داشته باشد. علاوه بر این، چین با تبدیل آن به پیوند منطقه، خود را با تایلند ادغام می کند و اجازه می دهد کالاهایش به بنادر بیشتری در جنوب شرقی آسیا جریان یابد. این به مانعی بر سر راه هژمونی ایالات متحده بر منطقه می شود، که شامل تسلط کامل بر پیرامونی دریایی چین به گونه ای است که توانایی آن در ارائه قدرت و شکل دادن به تجارت جهانی را بررسی می کند.

در نتیجه، رسانه‌های شرکت‌های غربی تشویق می‌شوند تا BRI، از جمله تأثیر آن در لائوس را بدنام کنند. کسانی که شک دارند که تلاشی هماهنگ برای انجام این کار وجود دارد، فقط باید به قانون رقابت آمریکا در سال 2022 نگاه کنند، که به ظاهر 500 میلیون دلار به رسانه ها اختصاص می دهد. «مبارزه با اطلاعات نادرست چین” برای مخاطبان خارج از کشور. از جمله، به طور خاص BRI را مورد هدف قرار می دهد و به طور موثر پوشش منفی پروژه زیرساخت چین را تشویق می کند. ایالات متحده از BRI متنفر است، زیرا ارتباطات در اوراسیا ایجاد می کند و بنابراین چشم انداز استراتژیک را از مسیرهای دریایی تحت سلطه آمریکا تغییر می دهد.

بیشتر بخوانید:
تقریباً دو میلیون بمب منفجر نشده پس از جنگ ایالات متحده در لائوس پاکسازی شد

داستان رویترز به‌ویژه از رویه آزموده‌شده و قابل اعتماد قربانی کردن چین برای همه‌گیری کووید-19 برای ترساندن در مورد توسعه جاده‌های آن در لائوس است. اما باید پرسید که آیا ایالات متحده تا به حال آنچه را که با لائوس انجام داده است، اعتراف کرده است؟ آیا بابت ریختن 270 میلیون بمب خوشه ای روی آن عذرخواهی کرد؟ تخمین زده می شود که 80 میلیون نفر از آنها منفجر نشدند، و در حالی که ایالات متحده در تلاش های پاکسازی سرمایه گذاری کرده است، 50000 قربانی این بمب ها از زمان پایان جنگ به وضوح نشان می دهد که این کافی نیست.

اکنون، چین نه تنها با ساخت راه‌آهن، اقتصاد لائوس را تقویت می‌کند، بلکه به پاکسازی پیامدهای مرگبار نظامی‌گری آمریکا نیز کمک می‌کند. در همین حال، غرب همچنان جایگزین‌های امیدوارکننده‌ای برای BRI می‌دهد، با نام جدیدی که تقریباً هر سال ظاهر می‌شود، اما صحبت‌ها ارزان است و این وعده‌ها هنوز به ثمر نرسیده است. وقتی شما کسی نیستید که مجبور به تحمل عواقب آن نیستید، به راحتی می توانید در مورد یک موضوع از اخلاقیات عالی استفاده کنید. منصفانه است که بگوییم، اگر جنگ سرد جدیدی رخ دهد، لائوس در کنار غرب نخواهد بود.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.