ایالات متحده به اروپا اجازه نمی دهد خلبانان اوکراینی را برای پرواز با F-16 آموزش دهد – NYT – اخبار RT World

یک مقام در کی یف به این نشریه گفت که بدون تایید واشنگتن، هواپیماهای اوکراینی فقط می توانند در مورد زبان فنی و تاکتیک ها درس بگیرند.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام بلندپایه در کی یف گزارش داد که ایالات متحده متحدان اروپایی خود را از ارائه آموزش به خلبانان اوکراینی در مورد جت های جنگنده F-16 منع کرده است.

این رسانه روز چهارشنبه گفت که بدون تایید واشنگتن، بهترین چیزی که هوانوردان اوکراینی می توانند به آن امیدوار باشند، آموزش زبان فنی و آموزش تاکتیکی در زمین است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ماه‌هاست که حامیان غربی را برای نسل چهارم هواپیماهای جنگی اف-16 تحت فشار قرار داده و استدلال می‌کند که این هواپیماها در دفاع از حریم هوایی کشور در بحبوحه کارزار موشکی گسترده روسیه که تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های انرژی را هدف قرار می‌دهد، بسیار مهم هستند.

به نظر می‌رسد که رهبر اوکراین در سفر اخیر اروپایی به پیشرفت‌های محدودی دست یافته است، در حالی که بریتانیا و هلند روز سه‌شنبه اعلام کردند که روی ساختن یک “ائتلاف بین المللی” برای ارائه کیف “با همه چیز از آموزش گرفته تا تهیه جت های F-16.” لندن اعلام کرد که آموزش در تابستان امسال آغاز خواهد شد، در حالی که دفتر زلنسکی مدعی شد که بلژیک نیز مشتاق کمک به آماده سازی خلبانان اوکراینی است.


کمک بریتانیا به تامین اف-16 اوکراین - سوناک

این مقام اوکراینی که نامش فاش نشده است به نیویورک تایمز گفت که چهار کشور از جمله هلند و نروژ این کار را کرده اند “بی سر و صدا علامت داد” آنها آماده هستند تا هواپیماهای جنگی تولید شده توسط لاکهید مارتین را در اختیار اوکراین قرار دهند.

F-16 ها دارای فناوری طبقه بندی شده هستند و متحدان واشنگتن باید تجهیزات ویژه ای دریافت کنند “قابلیت آزادسازی” یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده به این روزنامه توضیح داد که اجازه پنتاگون حتی برای بحث در مورد آن با شرکای خارجی مانند اوکراین.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی به NYT گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به موضع خود مبنی بر عدم ارسال F-16 های خود به کیف پایبند است. گفته می شود که واشنگتن نگران است که جت های گران قیمت بیش از حد بودجه اختصاص داده شده توسط ایالات متحده برای کمک به کی یف را جذب کنند و در هر صورت هواپیماها به موقع برای حمله متقابل مورد انتظار اوکراین به میدان نبرد نخواهند رسید.

با این حال، منبع این احتمال را رد نکرد که کاخ سفید در نهایت مجوزهای صادرات مجدد F-16 را به متحدان اروپایی صادر کند که آنها را قادر می‌سازد این هواپیما را به اوکراین عرضه کنند.

بیشتر بخوانید:
فهرست آرزوهای F-16 زلنسکی فاش شد – Politico

مسکو بارها هشدار داده است که تحویل تسلیحات پیشرفته‌تر به اوکراین توسط ایالات متحده و متحدانش می‌تواند از خطوط قرمز عبور کند و منجر به تشدید خصومت‌ها شود. روسیه استدلال می‌کند که ارائه تسلیحات، تبادل اطلاعات و آموزش به نیروهای کی‌یف به این معنی است که کشورهای غربی عملاً طرف‌های درگیری هستند.