ایالات متحده اولین کشوری شد که واکسن ویروس سنسیتیال تنفسی را تایید کرد

ایالات متحده اولین کشوری شد که واکسن ویروس سنسیتیال تنفسی را تایید کرد

RSV یک ویروس رایج است که معمولاً علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند. (نمایندگی)

واشنگتن:

ایالات متحده روز چهارشنبه اولین واکسن جهان را برای ویروس سینسیتیال تنفسی (RSV) تایید کرد، اوج شکار چندین دهه برای محافظت از افراد آسیب پذیر در برابر این بیماری رایج.

آرکسوی داروساز GSK برای بزرگسالان 60 سال و بالاتر چراغ سبز نشان داد و انتظار می‌رود عکس‌های مشابهی از دیگر سازندگان از جمله فایزر و مدرنا به زودی منتشر شود.

پیتر مارکس، یکی از مقامات ارشد سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در بیانیه ای گفت: “تأیید امروز اولین واکسن RSV یک دستاورد مهم بهداشت عمومی برای جلوگیری از بیماری است که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.”

تونی وود، مدیر ارشد علمی GSK افزود: این تصمیم نقطه عطفی در تلاش ما برای کاهش بار قابل توجه RSV است.

RSV یک ویروس رایج است که معمولاً علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند، اما می تواند برای نوزادان و افراد مسن و همچنین کسانی که سیستم ایمنی ضعیف و شرایط زمینه ای دارند جدی باشد.

در موارد شدید می‌تواند باعث ذات‌الریه و برونشیولیت، التهاب راه‌های هوایی کوچک در عمق ریه‌ها شود.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، RSV منجر به حدود 60000 تا 120000 بستری شدن در بیمارستان و 6000 تا 10000 مرگ در میان بزرگسالان 65 سال و بالاتر می شود.

آگاهی از این بیماری در سال های اخیر افزایش یافته است، تا حدی به دلیل فشاری که در دو زمستان گذشته بر سیستم های بیمارستانی وارد کرده است.

نرخ RSV و آنفولانزا در طول قرنطینه‌های Covid-19 کاهش یافت، اما با برداشته شدن محدودیت‌ها افزایش یافت و کودکان خردسال به شدت آسیب دیدند.

شرکت های داروسازی سال هاست که به دنبال واکسن RSV هستند. با توجه به پیشرفت‌های موفق اخیر در این بخش، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ارزش بازار در دهه آینده بیش از 10 میلیارد دلار باشد.

– واکسن های بیشتر در راه است –

واکسن GSK حاوی یک “زیر واحد” یا بخشی از ویروس برای کمک به آموزش سیستم ایمنی در صورت مواجهه با ویروس واقعی است.

این بر اساس مطالعه 25000 فرد 60 ساله و بالاتر تایید شد که نشان داد یک دوز واحد 83 درصد در برابر بیماری های ناشی از RSV و بیش از 94 درصد در برابر بیماری های شدید موثر است.

محققان به دنبال داوطلبان در این مطالعه برای ارزیابی مدت زمان حفاظت و همچنین ایمنی و اثربخشی دوزهای بیشتر ادامه خواهند داد.

شایع ترین عوارض جانبی شامل درد محل تزریق، خستگی، درد عضلانی، سردرد و سفتی مفاصل بود.

ضربان قلب نامنظم یک عارضه جانبی کمتر شایع بود که در 10 شرکت کننده که Arexvy و چهار شرکت کننده که دارونما دریافت کردند رخ داد.

مسائل ایمنی همچنین در دو مطالعه دیگر درباره این دارو که شامل تقریباً 2500 فرد 60 سال به بالا بود، مشاهده شد. در یکی از این مطالعات، دو داوطلب دچار نوعی التهاب نادری شدند که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارد و یکی از آنها فوت کرد.

در مطالعه دیگر، یکی از شرکت‌کنندگان به سندرم Guillain-Barre مبتلا شد که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های عصبی آسیب می‌رساند و باعث ضعف عضلانی و گاهی فلج می‌شود.

آرکسوی GSK هفته گذشته توسط سازمان نظارت بر داروی اتحادیه اروپا، آژانس دارویی اروپا، که نظرات مثبت آن معمولاً به طور رسمی با تأیید کمیسیون اروپا همراه است، توصیه شد.

فایزر گفته است که انتظار دارد FDA در ماه مه تصمیمی را برای واکسن RSV خود و همچنین برای افراد بالای 60 سال بگیرد.

در ماه ژانویه، مدرنا گفت امیدوار است واکسن RSV آن برای زمستان نیمکره شمالی اواخر سال جاری تایید شده و در دسترس باشد.

چندین شرکت دیگر نیز در حال ساخت واکسن RSV هستند.

سال گذشته، اتحادیه اروپا یک درمان پیشگیرانه آنتی بادی علیه RSV را که توسط شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی AstraZeneca و Sanofi فرانسه توسعه داده شده بود، تأیید کرد که محافظت موقتی را اعطا می کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)