اگر می‌خواهد چین را به دلیل «دور زدن تحریم‌ها» مجازات کند، اتحادیه اروپا باید شواهدی ارائه دهد – RT World News

چند هفته پیش، گزارش‌های خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نهاد اجرایی اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های سراسر بلوک علیه برخی شرکت‌های چینی به دلیل دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه است. البته، پکن بلافاصله با این موضوع مخالفت کرد زیرا قدرت آسیایی دوبار برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای مناقشه اوکراین تلاش می کند.

این مصداق بارز استانداردهای دوگانه است. بررسی سریع کشورهایی که با وجود تحریم‌های غرب همچنان با روسیه تجارت می‌کنند نشان می‌دهد که اکثر کشورهای روی کره زمین واقعاً با مسکو تجارت می‌کنند. اگر اتحادیه اروپا این تحریم ها را به طور مساوی اعمال کند، در نهایت اقتصاد خود را نابود می کند.

در نظر بگیرید که عربستان سعودی در حال خرید مقادیر بی سابقه سوخت دیزل روسیه و ارسال آن به اتحادیه اروپا است. به همین ترتیب، هند نفت روسیه را با تخفیف قابل توجهی می خرد و آن را با قیمت گذاری به بلوک می فروشد. اتحادیه اروپا با خود و شهروندانش یک معامله کاملاً خام به نام اخلاقیات فرضی معامله می کند، در حالی که در عین حال خود را به شدت ریاکارانه نشان می دهد. بروکسل پکن را نه به این دلیل که تحریم ها را دور می زند، بلکه به این دلیل که واشنگتن به اتحادیه اروپا دستور داده است که این کار را انجام دهد، جدا می کند.

روز یکشنبه، The New Statesman مصاحبه ای با سفیر چین در بروکسل، فو کونگ، و وزیر سابق پرتغال برونو ماچاس منتشر کرد. فو گفت که اول از همه، چین در برابر چنین تحریم‌هایی علیه شرکت‌هایش تلافی خواهد کرد و در واقع دور بعدی تحریم‌ها علیه مسکو که از قبل روی میز است شامل برخی شرکت‌های منتخب چینی می‌شود. این امر منجر به جنگ تجاری همه جانبه بین دو اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد – و به گفته فو، این چیزی است که پکن می خواهد از آن اجتناب کند.


اتحادیه اروپا در تجارت روسیه و چین از آمریکا جدا می شود - بلومبرگ

جالب اینجاست که فو گفت که چین حاضر است با بروکسل توپ بازی کند، به این معنی که پکن می‌خواهد از قبل به برداشت عمومی بپردازد. این شرکت های چینی متهم به فروش اقلام دو منظوره مانند لوازم الکترونیکی هستند که برای استفاده غیرنظامی در نظر گرفته شده اند اما می توانند برای ارتش تغییر کاربری دهند. این یک اصطلاح کاملا مبهم است و می تواند به معنای چیزهای زیادی باشد. برای رسیدگی به این موضوع، فو و همکارانش شواهد خواسته اند – و به طرز خنده داری، سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا پاسخ داد که در سیستم ما نمی‌توانیم شواهدی را با یک دولت خارجی به اشتراک بگذاریم.»

بهش فکر کن. اتحادیه اروپا شرکت‌های چینی را به چیزی متهم می‌کند، اما مدرک خود را نشان نمی‌دهد که این تخلف واقعاً در حال وقوع است. در مراحل عادی دادگاه با روند مناسب، ادعاهای اتحادیه اروپا به دلیل نادیده گرفتن مفهوم کشف نادیده گرفته می شود.

Discovery به هر دو طرف پرونده اجازه می دهد تا شواهدی را که ممکن است در دادگاه ارائه شود بررسی کنند. این چند مزیت دارد. اولاً، در چارچوب دادرسی کیفری، به متهم این امکان را می دهد که ببیند دولت چه مدارکی علیه آنها دارد و به آنها اجازه می دهد تا تصمیمات محتاطانه تری را در مورد ادعای خود و هرگونه توافق بعدی اتخاذ کنند. به هر حال، اگر می‌دانستید که به قتل متهم شده‌اید، اما دولت فقط مدارک غیرمستقیم دارد، چرا به امید یک حکم رحمت‌آمیزتر به جرم خود اقرار می‌کردید؟ احتمالاً می توانید در آن پرونده پیروز شوید. در پرونده های مدنی، همچنین به هر دو طرف اجازه می دهد تا موضوعات مورد اختلاف را محدود کنند و می تواند منجر به حل و فصل خارج از دادگاه شود که به نفع هر دو طرف است.


اتحادیه اروپا قصد دارد چین را به دلیل تجارت با روسیه مجازات کند - FT

اتحادیه اروپا در حال شکستن یکی از مهمترین سنت های مربوط به حاکمیت قانون و روند قانونی است. با این حال، در همان زمان، اگر یک جنگ تجاری تمام عیار بین دو طرف درگیر شود، احتمالاً شاهد انتقاد کشورهای غربی از حاکمیت قانون در چین و محیط نظارتی ظاهراً ابری آن خواهیم بود. بروکسل این کار را همیشه هنگام شکایت از محیط تجاری چین انجام می دهد، حتی اگر پارلمان اتحادیه اروپا اساسا توافقنامه جامع سرمایه گذاری چین و اتحادیه اروپا (CAI) را لغو کرد.

به عنوان مرجع، فقط نگاه کنید که چگونه مقامات وزارت خارجه ایالات متحده اخیراً تصمیم قانونی اداره فضای سایبری چین (CAC) را برای ممنوعیت مؤثر فروش تراشه‌ساز آمریکایی Micron Technology به شرکت‌های چینی که در پروژه‌های زیرساختی کلیدی کار می‌کنند، دسته‌بندی کردند: به نظر می رسد این اقدام با اظهارات جمهوری خلق چین مبنی بر اینکه برای تجارت باز است و به یک چارچوب نظارتی شفاف متعهد است، ناسازگار است.

اتحادیه اروپا باید دیپلماتیک باشد و شواهد را به پکن نشان دهد. علاوه بر کمک به مشروعیت بخشیدن به شکایات اروپا در مورد حاکمیت قانون، احتمالاً منجر به یک راه حل قابل اجرا و صلح آمیز خواهد شد. دلیل اصلی این است که مقامات چینی به دنبال راه حل دیپلماتیک در اوکراین هستند و نمی‌خواهند طرفین را مسلح کنند. درخواست پکن برای اثبات به همان اندازه که در مورد تحریم های اتحادیه اروپا است، به همان اندازه که واقعاً علاقه مند به یافتن این موضوع است که آیا فعالیت ادعا شده واقعاً ادامه دارد یا خیر. تنها جایگزین این است که چین (به درستی) بگوید که تحریم های اتحادیه اروپا با دور زدن برجام غیرقانونی، غیرالزام آور و نامشروع هستند.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.