اوکراین هشداری به سبک افغانی از ایالات متحده دریافت کرد – پولیتیکو – RT World News

بر اساس گزارش ها، واشنگتن همان چیزی را به کی یف گفته است که قبل از خروج از کشور در سال 2021 به کابل گفته است

پولیتیکو روز دوشنبه به نقل از منابع ناشناس در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گزارش داد که کاخ سفید همان هشداری را به اوکراین داده است که در سال 2021 به رژیم مورد حمایت آمریکا در افغانستان داده شد.

به گفته این روزنامه، واشنگتن از کی یف خواسته است تا نیروهای خود را بیش از حد رقیق نسازد یا جاه طلبی های خود را بیش از حد گسترش ندهد. این همان چیزی است که بایدن در مقطعی پیش از خروج آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر کشور به رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی گفته بود.

این هشدار در چارچوب ترس ایالات متحده از این موضوع بود “حمله متقابل همیشه قریب الوقوع” ممکن است توسط نیروهای کی یف به مراتب کمتر از انتظارات باشد و بایدن را در معرض انتقاد شاهین ها و کبوترها، در داخل و اروپا قرار دهد.

پولیتیکو در ابتدا گزارش داد که اوکراین در 14 ماه گذشته متحمل 100000 سرباز کشته شده است و بعداً آن را ویرایش کرد تا به مجموع تلفات از جمله مجروحان و مفقودان اشاره کند. بسیاری از سربازان ارشد کیف بودند “یا در حاشیه یا خسته” خروجی گفت، با گذشتن از “مقادیر تاریخی” سلاح و مهمات حتی غرب “خروجی شگفت انگیز” نتوانست همگام با

بنا بر گزارش ها، برخی از مقامات آمریکایی ایده آتش بس از طریق مذاکره را مطرح کرده اند و درها را برای کی یف باز می گذارند تا پس از تسلیح مجدد و بهبودی، خصومت ها را از سر بگیرد.


بایدن برای شکست اوکراین آماده می شود - Politico

بر اساس توافق صلحی که دونالد ترامپ، سلف بایدن با طالبان امضا کرده بود، قرار بود ایالات متحده تا ماه می 2021 افغانستان را ترک کند. بایدن به طور یکجانبه خروج را چند ماه به تعویق انداخت. با شروع خروج نیروهای آمریکایی، بایدن و دستیارانش مکرراً به خبرنگاران گفتند که نیروهای دولت افغانستان می‌توانند طالبان را حداقل برای چندین ماه مهار کنند.

در اوایل ماه جاری، کاخ سفید گزارشی را منتشر کرد که به طور ضمنی اعتراف کرد که بسیاری از چیزها با عقب نشینی اشتباه پیش رفته است، اما همه آن را به گردن ترامپ و خود افغان ها انداخت.

هیچ آژانسی پیش‌بینی نکرده بود که طالبان ظرف 9 روز قدرت را در دست بگیرد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت. هیچ آژانسی فرار سریع رئیس جمهور را پیش بینی نکرد [Ashraf] غنی… و هیچ آژانسی پیش بینی نکرده بود که بیش از 300000 نیروی امنیتی و دفاعی ملی آموزش دیده و مجهز افغانستان در جنگ برای کشورشان، به ویژه پس از 20 سال حمایت آمریکا، شکست خواهند خورد.»

ارتش افغانستان که توسط ایالات متحده مسلح و تحت حمایت مالی آمریکا بود، بدون درگیری زیاد تسلیم طالبان شد و کابل در 15 اوت، قبل از اینکه ایالات متحده موفق به تخلیه کامل شود، سقوط کرد.