اوکراینی ها مجبور به درخواست پاسپورت روسی “برای پاک کردن هویت” شدند

اوکراینی‌ها مجبور به درخواست پاسپورت روسی برای پاک کردن هویت شدند

اتحادیه اروپا اعلام کرد پاسپورت های روسی صادر شده در مناطقی از اوکراین که توسط مسکو ضمیمه شده است را به رسمیت نمی شناسد.

کیف:

ویکتوریا قبل از فرار از اوکراین اشغالی تحت فشار قرار می گرفت تا برای پاسپورت روسی درخواست دهد که به گفته او هرگز نمی خواست به عنوان “من شهروند اوکراین هستم”.

سربازان در خیابان به او هشدار دادند که یکی از آنها را تهیه کند، او بدون آن نمی‌توانست مدارک کلیدی را ثبت کند، و داستان‌هایی از چک‌های خانه به خانه را می‌شنید که به اخراج افراد فاقد اوراق روسی ختم می‌شد.

کارشناسان گفتند که مسکو به طور پیوسته گذرنامه های خود را در تلاش برای توجیه اشغال خود و تشدید کنترل، اما همچنین برای تضعیف هویت اوکراینی اعمال می کند.

ویکتوریا 43 ساله با این شرط که از نام کاملش استفاده نشود، به خبرگزاری فرانسه در Zaporizhzhia که تحت کنترل اوکراین است، گفت: “من مطلقاً نمی خواستم این کار را انجام دهم.”

اما زمانی که نیاز به ثبت سند خانه و خودرو داشت، تسلیم شد – معاملاتی که مقامات مستقر در مسکو برای آنها اسناد روسی درخواست کردند.

او شروع به دریافت ترجمه های مورد نیاز روسی از گواهی ازدواج و گواهی تولد اوکراینی خود کرد، اما با فرار از شرق اوکراین در ژانویه این روند را ناتمام گذاشت.

او گفت: “حتی اگر پاسپورت روسی بگیرم، باز هم اوکراینی می مانم. برای من هیچ چیز تغییر نمی کند.”

روسیه سال ها برای اوکراینی ها در مناطق شرقی دونباس که در اختیار جدایی طلبان طرفدار مسکو و همچنین کریمه ضمیمه شده بود، گذرنامه صادر می کرد.

“شروع صف در شب”

اما از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، 15 ماه پیش تهاجم خود را آغاز کرد، گذرنامه به تدریج تهاجمی تر شد.

کارشناسان و ساکنان به خبرگزاری فرانسه گفتند که مجموعه ای از نیازهای معمول مانند دریافت مزایای دولتی، یافتن یا حفظ شغل و جستجوی درمان پزشکی نیاز به اسناد صادر شده توسط روسیه دارد.

پوتین در آوریل حتی فرمانی را امضا کرد که به اوکراینی‌های مناطق اشغالی اجازه می‌دهد در صورت عدم دریافت پاسپورت روسی تا اول جولای 2024، اخراج شوند.

آلیونا 40 ساله که به شرط عدم استفاده از نام کامل خود صحبت می کرد، به خبرگزاری فرانسه از اوکراین اشغالی گفت: “در دفاتر گذرنامه صف هایی وجود دارد.”

دوستانم اخیرا رفتند و تا ساعت 8 صبح 48 نفر منتظر باز شدن اداره گذرنامه بودند.

آلیونا که در منطقه دونتسک زندگی می‌کند، گفت که در سال 2020 از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه پاسپورت دریافت کرده است اما اساساً طی سه سال آینده از آن استفاده نشده است.

این کارگر مغازه افزود: اکنون در همه جا به پاسپورت روسی نیاز است.

گفتن اینکه روسیه دقیقاً چه تعداد پاسپورت در اوکراین اشغالی صادر کرده است دشوار است، و حتی دشوارتر است که بگوییم چه تعداد از این پاسپورت ها به دریافت کنندگان مایل رسیده است.

مسکو در اواخر نوامبر آماری از 80000 پاسپورت را منتشر کرد که درست از زمانی که پوتین مدعی الحاق چهار منطقه اوکراین در ماه سپتامبر شده بود، صادر شد.

سرگئی گایدای، فرماندار منطقه لوگانسک شرقی، به خبرگزاری فرانسه گفت که مسکو از گذرنامه ها برای حمایت از ادعای حمله به اوکراین برای محافظت از روسی زبانان استفاده کرده است.

با این حال، او افزود که گذرنامه ها در ماه های اول اشغال کم و بیش اختیاری بودند، اما از آن زمان اجباری شدند.

وی افزود: «کسی که پاسپورت روسی دریافت کرده و مجبور به دریافت آن شده است و فردی که داوطلبانه آن را دریافت کرده است، شرایط متفاوتی است.

“حذف هویت اوکراینی”

گروه های بشردوستانه در مورد این موضوع موضعی برای کاهش آسیب اتخاذ کرده اند و می گویند مردم باید زنده بمانند و گاهی اوقات پاسپورت های روسی بخشی از آن است.

میخایلو فومنکو، وکیل گروه امدادرسان Donbas SOS، گفت: “ما می دانیم که اکثریت قریب به اتفاق این افراد هنوز آنها را تحت تاثیر تهدیدها، تحت تاثیر خشونت پذیرفته اند.”

وی افزود: «وقتی همه چیز تمام شود، این پاسپورت ها از زندگی ما حذف می شود و فراموش می شود.

با این حال، مدت‌ها پس از صدور این اسناد، اثر انگشت، عکس‌ها و اطلاعات خانوادگی جمع‌آوری‌شده از متقاضیان در اختیار روسیه باقی می‌ماند که این امر برای دستگاه امنیتی این کشور بسیار مفید است.

این اطلاعات همچنین به‌عنوان فهرست آماده‌ای برای فراخوانی مردان به جنگ روسیه عمل می‌کند که کارشناسان می‌گویند قبلاً اتفاق افتاده است.

علیرغم اینکه روسیه دسترسی به خدمات حیاتی را برای کسانی که پاسپورت خود را ندارند مسدود می کند، کارهایی وجود دارد که نمی توان با آنها انجام داد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد پاسپورت های روسی صادر شده در مناطقی از اوکراین که توسط مسکو ضمیمه شده است را به رسمیت نمی شناسد.

این اقدام – که دو منطقه تحت کنترل کرملین گرجستان را نیز در بر می گیرد – به این معنی است که اسناد سفر روسیه که به ساکنان آن مناطق داده می شود برای دریافت ویزا یا ورود به منطقه شینگن قابل استفاده نیستند.

گایدای فرماندار لوگانسک گفت که کاربرد آنها در روسیه نیز زیر سوال است.

وی خاطرنشان کرد: مثال‌های زیادی داریم که افرادی که در لوگانسک اشغالی پاسپورت دریافت کرده‌اند، سپس به روسیه رفته‌اند و برای مثال در تلاش برای دریافت وام مسکن مشکل داشته‌اند.

صرف نظر از پیامدهای عملی گذرنامه ها، صدور آنها توسط برخی از مدافعان به عنوان یک حمله اساسی تلقی می شود.

آلنا لونووا، مدیر حمایت از گروه حقوق بشر اوکراینی Zmina گفت: “آنها می خواهند هویت اوکراینی را پاک کنند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)