اولین زن نخست وزیر سوئد پس از چند روز پس از استعفا – RT World News

پارلمان سوئد بار دیگر به ماگدالنا اندرسون به عنوان نخست وزیر رأی داد. هفته گذشته، او در همان روزی که این سمت را بر عهده گرفت، استعفا داد و اولین زن رئیس دولت کشورش شد.

اندرسون، وزیر دارایی سابق، تنها 7 ساعت پس از انتخابش پنج روز پیش، این موضوع را مورد انتقاد قرار داد. او تصمیم خود را پس از خروج یکی از اعضای کوچکتر از ائتلاف حاکم اقلیت در پی شکست آن در تصویب بودجه جدید و تصویب یک نوع رقیب پیشنهادی توسط احزاب راست اعلام کرد.

روز دوشنبه، او به سکان هدایت یک دولت اقلیت کوچکتر بازگشت، که تنها توسط حزب سوسیال دموکرات سوئد تشکیل شده بود، که او از اوایل نوامبر رهبری می کرد. این مجلس 100 کرسی دارد که کمتر از یک سوم از مجموع 349 کرسی پارلمان است.

101 قانونگذار از نامزدی او حمایت کردند و 173 قانونگذار آن را رد کردند، اما همچنان تایید شدند. طبق قوانین سوئد، رئیس مجلس می‌تواند تا چهار بار قبل از برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام، فردی را برای پست نخست وزیری معرفی کند و اگر همان نامزد برای بار دوم پیشنهاد شود، برای رد او به اکثریت مطلق 175 رأی نیاز است. مورد آندرسون بود.

سوئد آخرین کشور شمال اروپا بود که یک زن رئیس دولت را انتخاب کرد. از سال 2014، این کشور سه کابینه مختلف به رهبری سلف اندرسون، استفان لوفن، تغییر داده است. آخرین آنها در ژوئیه نصب شد و زمانی که رئیس آن در اوایل نوامبر استعفا داد، به طور خودکار برکنار شد. یک انتخابات عمومی جدید برای سپتامبر 2022 برنامه ریزی شده است و انتظار می رود مسیر سوئد در مورد مسائل بحث برانگیز مانند مهاجرت را تعیین کند.