الحاق به ناتو برای فنلاند که زمانی مشهور بی طرف بود چه معنایی دارد؟ – اخبار جهانی RT

بلوک نظامی ناتو به رهبری آمریکا بار دیگر گسترش یافته و مرز خود با روسیه را تقریباً 1300 کیلومتر گسترش داده است.

این هفته فنلاند رسماً سی و یکمین کشور عضو ناتو شد. پکا هاویستو، وزیر امور خارجه، با تسلیم اسناد الحاق به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، این روند را نهایی کرد.

این اقدام ممکن است تنش ها بین روسیه و غرب را تشدید کند. تحلیلگران در مسکو استدلال می کنند که هلسینکی امنیت خود را در تلاشی نادرست برای تقویت آن تضعیف کرده است.


عضو جدید ناتو

جاده ای کوتاه و پر پیچ و خم

فنلاند قبل از سوئد به بلوک تحت رهبری ایالات متحده پیوسته است، چیزی که تعداد کمی از کارشناسان پیش بینی کرده بودند. استکهلم هنوز در تلاش است تا به دلیل اختلاف نظر، موافقت ترکیه را برای نامزدی خود جلب کند. هر دو کشور در ماه مه 2022 با استناد به تهدید ناشی از “یک همسایه متجاوز” پس از حمله روسیه به اوکراین، درخواست عضویت کردند.

ناتو به دلیل تنش‌ها بر سر حمایت از سازمان‌های کرد و پرسش‌ها در مورد استرداد افراد متهم به تروریسم و ​​مشارکت در کودتای 2016 ترکیه، آنها را با وجود اعتراف به آمادگی آنها نپذیرفت.

مجارستان نیز تلاش کرد این روند را کند کند. نخست وزیر ویکتور اوربان به نگرانی پارلمان خود در مورد آسیب احتمالی این اقدام به روابط ناتو و روسیه اشاره کرد.

برای فنلاند این روند در نهایت یک سال طول کشید. در 30 مارس، پارلمان ترکیه پروتکل الحاق هلسینکی را تصویب کرد و بوداپست نیز در 27 مارس این کار را انجام داد.

آنچه ناتو به دست می آورد

فنلاند به عنوان یک کشور جدید عضو ناتو، ترکیبی از تسلیحات پیشرفته غربی و سخت افزار قرن گذشته شوروی را به میز مذاکره می آورد. بخش بزرگی از نیروی توپخانه این کشور را تسلیحات ساخت شوروی مانند توپ های میدانی M46 و 2A36 Giatsint-B و هویتزرهای D30 و 2S1 Gvozdika تشکیل می دهد. نیمی از گروه بندی IFVهای فنلاند شامل CV-9030های سوئدی و نیمی دیگر از BMP-2های شوروی است.

نیروهای مسلح هلسینکی همچنین دارای خودروی ساخت خانگی Patria APC هستند، خودرویی با طراحی مدولار که می تواند به عنوان یک تانک سبک با یک تفنگ اصلی کالیبر بزرگ عمل کند یا یک تفنگ کنترل از راه دور و ماژول جنگی راکتی را حمل کند. لهستان آنها را با نام Rosomak وارد می کند. در مجموع 900 نسخه مختلف از APCهای Patria از سال 2001 ساخته شده است. همچنین در سال 2012، وزارت دفاع کرواسی 40 تا 50 دستگاه خودروی Patria AMV که تحت لیسانس شرکت ملی Duro Dakovic Special Vehicle ساخته شده بود، صادر کرد. در مجموع، زاگرب 126 پاتریا AMV خریداری کرده است که شش فروند آن در فنلاند ساخته شده است.

نیروی هوایی فنلاند بیشتر از هواپیماهای ساخت خارجی تشکیل شده است. طبق گزارش Inside Over، 64 جنگنده F/A-18 هورنت ساخت آمریکا دارد که مجهز به سیستم های الکترونیکی و کنترلی هستند که عمدتاً ساخت داخل هستند. انتظار می رود عمر سرویس ناوگان تا سال 2030 منقضی شود، بنابراین کشور در حال حاضر به دنبال ارتقاء است. انتظار می‌رود جنگنده‌های فعلی با تعداد مشابهی از نسل پنجم هواپیمای چندمنظوره F-35A در قراردادی که قبلاً اعلام شده است، جایگزین شوند.

به گفته Inside Over، ارتش فنلاند حدود 215 هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) از انواع مختلف دارد که 9 مورد از آنها MQ-9 Reaper هستند.

سرگئی آندریف، کارشناس این سازمان، می گوید که نیروی دریایی فنلاند که عمدتاً بر عملیات ساحلی متمرکز است، برای محافظت از آب های سرزمینی کشور در دریای بالتیک و حمله سریع به کشتی های دشمن، دفاع از مسیرهای حمل و نقل و تنگه ها و انجام مأموریت های شناسایی آموزش دیده و مسلح شده است. شورای روابط خارجی روسیه نیروی دریایی فنلاند دارای 17 فروند مین روب از انواع مختلف و 8 قایق موشکی پرسرعت است: چهار قایق از کلاس Hamina و چهار قایق از کلاس Rauma.


ایوان تیموفیف: آیا روسیه واقعاً می تواند از غرب جدا شود؟

فنلاند تانک‌های جنگی اصلی لئوپارد 2A4 آلمان را به همراه برخی از تانک‌های Leopard 2A6 که از قبل در سال 2015 از هلند خریداری شد، استفاده می‌کند.

نیروهای دفاعی فنلاند حدود 21500 مرد و زن در وظیفه فعال دارند. این کشور همچنین می تواند روی حدود 900000 نیروی ذخیره که خدمت سربازی را به پایان رسانده اند حساب کند.

با این حال، کارشناسان نظرسنجی RT معتقدند که دستاورد اصلی ناتو از پذیرش فنلاند، گسترش نفوذ این بلوک و نزدیک شدن به مرزهای روسیه است.

مانند هر سازمان بوروکراتیک، اتحاد در این مورد از طریق گسترش دامنه و نفوذ خود سود می برد. علاوه بر این، این راهی برای محدود کردن نفوذ روسیه است. سرگئی اوزنوبیشچف، مدیر موسسه ارزیابی های استراتژیک می گوید.

ناتو در تلاش است تا به گسترش خود ادامه دهد و روسیه را دشمن اصلی خود می بیند. این کشور تا حد امکان نزدیک می شود و زیرساخت های خود را در مجاورت واقعی روسیه ایجاد می کند، که برای ناتو مهم است و قطعا برای روسیه خطرناک است. ولادیمیر بروتر، کارشناس موسسه بین المللی مطالعات بشردوستانه و سیاسی می گوید.

الکساندر خرمچیخین، رئیس بخش تحلیلی مؤسسه تحلیل های سیاسی و نظامی (IPWA) نظر متفاوتی دارد. با توجه به او، ناتو از عضویت فنلاند سودی نمی برد. برعکس، این فقط تعهدات اتحاد را افزایش می دهد.»

چه معنایی برای روسیه دارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هشدار داد که پیوستن فنلاند به ناتو تنها تنش ها را در صحنه جهانی افزایش می دهد. وی گسترش این اتحادیه را تجاوز به امنیت و منافع ملی روسیه توصیف کرد.

ما این پیشرفت را اینگونه می بینیم. ما را مجبور می کند که برای اطمینان از اقدامات متقابل اتخاذ کنیم [Russia’s] امنیت چه از نظر تاکتیکی و چه از نظر استراتژیک. پسکوف توضیح داد.


سرگئی پولتایف: چرا نبرد برای یک شهر

با این حال، وی خاطرنشان کرد که مسئله روسیه با فنلاند “بسیار متفاوت” با درگیری با کی یف است و بر خلاف اوکراین، این کشور شمال اروپا هرگز “ضد روسی” نبوده و با مسکو اختلافی نداشته است.

با این وجود، مسکو در واکنش به پیوستن فنلاند به ناتو، قول داده است که قابلیت‌های دفاعی خود را در مناطق غربی و شمال غربی روسیه تقویت کند. با این حال، هنوز مشخص نیست که به چه شکل مشخص است.

اگر سایر اعضای ناتو نیروها و تجهیزات خود را در خاک فنلاند مستقر کنند، ما اقدامات بیشتری را برای تضمین امنیت روسیه انجام خواهیم داد. الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه یک روز قبل از پیوستن هلسینکی به این اتحاد هشدار داد.

کار در حال حاضر برای این منظور انجام شده است. به عنوان مثال، وزیر دفاع سرگئی شویگو در اوایل سال جاری اعلام کرد که یک سپاه جدید ارتش در مرز با فنلاند، در کارلیا و منطقه اطراف سن پترزبورگ تشکیل خواهد شد تا بخشی از تلاش برای تقویت نیروهای مسلح روسیه در آن بخش از این کشور باشد. کشور. این سپاه متشکل از سه لشکر تفنگ موتوری و دو لشکر هوابرد نیروهای هوابرد روسیه خواهد بود.

به گفته ناظر نظامی سرهنگ میخائیل خوداریونوک، مسکو بر تقویت نیروهای زمینی و ساحلی در منطقه و گسترش حضور نیروهای موشکی و توپخانه روسیه تمرکز خواهد کرد.

به احتمال زیاد این تشکل‌های جدید شامل تیپ‌هایی می‌شود که سیستم‌های موشکی اسکندر-ام و تیپ‌های توپخانه سنگین حامل مهمات هسته‌ای را در اختیار دارند.» خوداریونوک اشاره کرد.

به گفته این کارشناس، اگر اوضاع به مرحله‌ای برسد که روسیه مجبور به برنامه‌ریزی عملیات جنگی در منطقه شود، مسکو به احتمال زیاد حملات دوربردی با دقت بالا به اهدافی در فنلاند و سوئد را در نظر خواهد گرفت، مانند حملاتی که می‌تواند توسط حملات طولانی مدت انجام شود. هواپیماهای برد حامل موشک های کروز یا نیروهای دریایی حامل موشک های کالیبر.

با توجه به برتری ناتو در زمینه تسلیحات متعارف، مسکو به خوبی عمل می کند که مین های زمینی هسته ای را در امتداد مرز ایالتی با کشورهای عضو جدید اتحاد در نظر بگیرد.


آغوش سرد دشمنی: چگونه یکی از نزدیکترین همسایگان مسکو به بی طرفی و منافع ملی خود برای مقابله با روسیه خیانت کرد

با این حال، هر عملیات دفاعی در این مقیاس ابتدا باید تایید شود. همه واحدهای نظامی باید تشکیل شوند و استقرار آنها برنامه ریزی شود. سایر گردش‌های کاری برای پیاده‌سازی شامل زنجیره‌های هماهنگی، فرماندهی و کنترل و همچنین انواع مسیرهای تامین و لجستیک نظامی است. طبیعتاً هزینه های مرتبط با چنین عملیاتی قابل توجه خواهد بود. اما در این مورد، منافع دفاعی و امنیت ملی به وضوح اولویت دارد. خلاصه خداریونوک.

چرا فنلاند آن را می خواهد

در ماه مه گذشته، نخست وزیر وقت فنلاند، سنا مارین، در مصاحبه ای با کوریره دلا سرا گفت که مسئله استقرار تسلیحات هسته ای ناتو یا افتتاح پایگاه در فنلاند، بخشی از مذاکرات عضویت هلسینکی با این ائتلاف نیست.

اگر ما نخواهیم هیچ کس به سراغ ما نخواهد آمد تا سلاح های هسته ای یا پایگاه های دائمی را بر ما تحمیل کند. بنابراین من فکر می کنم که این موضوع در دستور کار نیست. او گفت. به گفته نخست وزیر، ناتو علاقه ای به استقرار نیروها یا سلاح های هسته ای خود در فنلاند ندارد.

مارین تاکید کرد که فنلاند سرمایه گذاری زیادی در امنیت خود انجام داده است “یک کشور کوچک” که “همسایه تهاجمی دارد” اما درخواست عضویت در ناتو را نامید “یک اقدام صلح آمیز” به جای جنگ “این در مورد جنگ است که هرگز به فنلاند باز نمی گردد.” مارین گفت که هلسینکی “همیشه برای هر مشکلی راه حل های دیپلماتیک بیابم.”

به گفته ایوان کونوالوف، روزنامه نگار نظامی، با این حال، احتمالاً هلسینکی با پیوستن به ناتو برای خود تضمین نمی کند، بلکه از دست دادن موقعیت و حاکمیت خود است.

او به RT گفت: فنلاند تا به حال از وضعیت بسیار ویژه ای به عنوان یک کشور بی طرف در صحنه بین المللی برخوردار بود. حتی در دوران جنگ سرد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در بن بست با ناتو قرار داشت، موضع بی طرفانه فنلاند را بر خلاف بسیاری دیگر به عنوان یک بازیگر در صحنه جهانی برجسته کرد. اما الان تمام شد. این یک مرگ سیاسی برای فنلاند خواهد بود که اکنون تنها به یکی از بسیاری از کشورهایی تبدیل خواهد شد که خواستار واشنگتن هستند. این کشور منحصر به فرد سیاسی خود را از دست خواهد داد و توسط ناتو جذب خواهد شد.»


مات: ستارگان روسیه و چین خود را برای درگیری پر تنش در قزاقستان آماده می کنند

به گفته الکساندر خرمچیخین، این تصمیم علیه منافع خود فنلاند است، زیرا تنها امنیت کشور را تضعیف خواهد کرد، حتی اگر هلسینکی فکر کند که برعکس خواهد بود. “این یک تصمیم غیرمنطقی بوده که از ترس الهام گرفته شده است.” او معتقد است.

بعدش چی؟

رابطه بین مسکو و هلسینکی اخیراً بدتر شده است، و همانطور که ولادیمیر بروتر آن را می بیند، قرار نیست بهتر شود.

تنها فرصت ایجاد یک رابطه متوازن این است که غرب از صحبت درباره روسیه به عنوان نیرویی برای مهار دست بردارد. روسیه یا شریک است یا دشمن. هیچ راهی برای غرب برای ادامه مهار روسیه و حفظ روابط خوب با آن در همان زمان وجود ندارد. روسیه پیش از این به آن زمان زیادی داده بود، علیرغم اینکه خود را در یک نقطه ضعف آشکار قرار داده بود، زیرا، همانطور که می بینیم، غرب از این فرصت استفاده کرد تا همچنان با روسیه به عنوان یک اقتصاد و یک نیروی سیاسی و نظامی برای مهار نگاه کند. امیدوارم مسکو دیگر اجازه ندهد.» بروتر نظر داد.


یک قزاق از جیبوتی: چگونه یک کلاهبردار روسی یک مستعمره در آفریقا تأسیس کرد

سرگئی اوزنوبیشچف معتقد است که اگرچه پیوستن فنلاند به ناتو در تضاد با منافع درازمدت روسیه است، اما هیچ تهدید فوری یا قاطعانه ای ایجاد نمی کند. خیلی چیزها به این بستگی دارد که مسکو و هلسینکی چقدر در حفظ روابط دو کشور از آن لذت خواهند برد. به گفته اوزنوبیشچف، آنها پایه محکمی برای کمک به آنها در این زمینه دارند، یعنی تمام آن دهه‌ها دوستی و رابطه خوب همسایگی با هلسینکی.»

“اکنون زمان خوبی برای شروع کار روی این موضوع است.” او مشاجره کرد. زمان آن فرا رسیده است که روی تثبیت روابط روسیه با فنلاند و سوئد تمرکز کنیم، در حالی که ما چیزی داریم که هنوز می توان نجات داد. تاکنون این دو ملت بیش از حد غیردوستانه نبوده اند. موضوع اصلی برای روسیه این است که آنها اجازه نمی‌دهند سرزمین‌هایشان توسط ناتو برای افزایش حضور نظامی‌اش و ایجاد قابلیت‌های نظامی استفاده شود.»

به گفته الکساندر خرمچیخین، روابط روسیه با همه کشورهای غربی به حدی بدتر شده است که مرحله بعدی فقط می تواند یک جنگ مستقیم باشد که احتمال وقوع آن وجود ندارد.»

من فکر می کنم که ما باید به ناله های بی پایان در مورد احیای روابط با غرب ادامه دهیم. هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و ما باید این را درک کنیم.» او گفت.