استعفای جدیدترین عضو ناتو – اخبار RT World

دفتر رئیس جمهور فنلاند اعلام کرد که سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، تنها چند روز پس از اینکه این کشور به سی و یکمین عضو ناتو تبدیل شد، استعفای نخست وزیر سانا مارین را پذیرفته است.

مارین روز پنجشنبه طی دیدار با نینیستو در اقامتگاه ریاست جمهوری مانتینیمی در هلسینکی، درخواست خود را برای کناره گیری ارائه کرد.

در این بیانیه آمده است که رئیس جمهور از او خواسته است تا تا تشکیل دولت جدید به عنوان سرپرست ادامه دهد.

استعفای مارین به دنبال شکست حزب سوسیال دموکرات (SDP) او در انتخابات پارلمانی آخر هفته گذشته صورت گرفت. SPD در رای گیری سوم شد و 43 کرسی از 200 کرسی مجلس قانونگذاری فنلاند را به دست آورد.

رهبر حزب راستگرای ائتلاف ملی، پتری اورپو، قرار است نخست وزیر جدید شود و احتمالاً پس از تشکیل پارلمان در 14 آوریل، مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی را آغاز خواهد کرد. انتظار می رود که وی کابینه جدیدی را قبل از تشکیل یک کابینه تشکیل دهد. تعطیلات در ژوئن


نخست وزیر فنلاند در انتخابات مجدد به نیروهای راست شکست خورد

مارین در سال 2019 در سن 34 سالگی نخست وزیر شد و او را به جوان ترین فردی در تاریخ فنلاند تبدیل کرد که در راس دولت قرار گرفته است.

فنلاند در دوران تصدی خود به دلیل نگرانی از درگیری در اوکراین، درخواست عضویت در ناتو را داد. روز سه شنبه رسماً در بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده پذیرفته شد.

نخست وزیر مستعفی درباره این تحول گفت: «عصر جدیدی به عنوان عضو ناتو برای فنلاند آغاز می شود.

دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی کرملین هشدار داد که وضعیت جدید هلسینکی بر روابط با مسکو تأثیر خواهد گذاشت، زیرا ناتو بر آن تأثیر می گذارد. غیردوستانه و از بسیاری جهات خصمانه با روسیه است.

ما اقدامات متقابلی را برای تضمین امنیت خود از لحاظ تاکتیکی و استراتژیک اعمال خواهیم کرد. او نذر کرد

بدهی ملی فنلاند از زمان روی کار آمدن مارین از 70 درصد تولید ناخالص داخلی فراتر رفته است زیرا او تأمین مالی برای بازنشستگی و برنامه های آموزشی را در اولویت قرار داد و نظرسنجی ها بدهی را به عنوان یکی از دلایل اصلی شکست وی در انتخابات معرفی کردند.

بیشتر بخوانید:
فنلاند رسما به ناتو ملحق شد

تابستان گذشته، نخست‌وزیر نیز پس از انتشار ویدئوهایی از مهمانی او با افراد مشهور فنلاندی در فضای مجازی، خود را در آب داغ دید. مارین حتی تحت آزمایش مواد مخدر قرار گرفت، زیرا گزارش شده است که افراد حاضر در یکی از این کلیپ ها در حال اشاره به کوکائین فیلمبرداری شده بودند. نتایج نشان داد که او تمیز است.