چین بازی‌های جنگی تایوان را با هدف «محصول کردن» جزیره تکمیل کرد

چین بازی‌های جنگی تایوان را با هدف «محصول کردن» جزیره تکمیل کرد

مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان پس از دیدار تایوان و آمریکا در هفته گذشته انجام شد. (فایل)

پینگتان، چین:

چین اعلام کرد که سه روز بازی های جنگی را در اطراف تایوان “با موفقیت به پایان رسانده است” و نمایش قدرتی را که شاهد شبیه سازی حملات هدفمند و تمرین محاصره جزیره خودگردان بود، محدود کرد.

تمرینات پکن پاسخی به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته بود، برخوردی که این کشور هشدار داده بود که اقدامات متقابل شدیدی را برانگیخته است.

پس از سه روز تمرین، ارتش چین اعلام کرد که وظایف مربوط به تمرینات «شمشیر مشترک» خود را «با موفقیت به پایان رسانده است».

فرماندهی شرق ارتش آزادیبخش خلق (PLA) در بیانیه ای گفت: این رزمایش “به طور جامع توانایی رزمی مشترک چندین شاخه نظامی را در شرایط واقعی رزمی آزمایش کرد.”

در این بیانیه آمده است که نیروها “آماده نبرد هستند و می توانند در هر زمان بجنگند و با قاطعیت هر شکلی از جدایی طلبی “استقلال تایوان” و تلاش های مداخله خارجی را در هم خواهند شکست.”

در این بازی‌های جنگی، پکن حملات هدفمند به تایوان و محاصره جزیره را شبیه‌سازی کرد، از جمله «بستن» آن، و یک گزارش رسانه دولتی گفت که ده‌ها هواپیما یک «محاصره هوایی» را تمرین کرده‌اند.

ارتش گفت که یکی از دو ناو هواپیمابر چین – شاندونگ – نیز “در تمرین امروز شرکت کرد.”

کشتی ایالات متحده مستقر شد

ایالات متحده که بارها از چین خواستار خویشتنداری شده بود، روز دوشنبه ناوشکن موشک هدایت شونده یو اس اس میلیوس را از طریق بخش های مورد مناقشه دریای چین جنوبی فرستاد.

نیروی دریایی ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد: این عملیات آزادی ناوبری حقوق، آزادی ها و استفاده قانونی از دریا را حفظ کرد.

این کشتی اضافه کرد که این کشتی از نزدیک جزایر اسپراتلی – مجمع الجزایری که چین، تایوان، فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی ادعای مالکیت آن را دارند، عبور کرده است. حدود 1300 کیلومتر (800 مایل) از تایوان فاصله دارد.

استقرار Milius بلافاصله باعث محکومیت چین شد که گفت این کشتی “به طور غیرقانونی” به آب های سرزمینی این کشور نفوذ کرده است.

به طور جداگانه، پکن روز دوشنبه هشدار داد که استقلال تایوان و صلح بین تنگه‌ای «متقابل انحصاری» هستند و تایپه و «نیروهای خارجی» ناشناس را که از آن حمایت می‌کنند، مقصر این تنش‌ها دانست.

پس از پایان رزمایش، وزارت خارجه تایوان چین را به دلیل تضعیف “صلح و ثبات” در منطقه محکوم کرد.

وزارت دفاع جزیره اعلام کرد روز دوشنبه 12 کشتی جنگی چینی و 91 هواپیما را در اطراف جزیره شناسایی کرده است.

در این رزمایش، جت های جنگنده J15 از ناو هواپیمابر شاندونگ چین مستقر شدند و از جمله 54 فروند هواپیما بودند که از خط میانه عبور کردند.

متحد نزدیک چین، روسیه، از این رزمایش دفاع کرد و سخنگوی کرملین گفت که پکن “حق حاکمیتی” دارد تا به آنچه مسکو “اقدامات تحریک آمیز” خواند، پاسخ دهد.

‘هیچ جنگ’

در جزیره بیگان، بخشی از مجمع الجزایر ماتسوی تایوان که در دید سرزمین اصلی چین است، آشپز 60 ساله لین که کیانگ به خبرگزاری فرانسه گفت که او جنگ نمی خواهد.

لین گفت: «ما مردم عادی فقط می‌خواهیم زندگی صلح‌آمیز و باثباتی داشته باشیم.

اگر جنگی اتفاق بیفتد، حالا که موشک‌های آنها اینقدر پیشرفته است، هیچ راهی وجود ندارد که طرف ما بتواند مقاومت کند. این طرف با خاک یکسان خواهد شد.»

چین و تایوان در پایان جنگ داخلی در سال 1949 از هم جدا شدند. چین این جزیره دموکراتیک را بخشی از قلمرو خود می داند و قول داده است که روزی آن را تصرف کند.

ایالات متحده عمداً در مورد اینکه آیا از تایوان دفاع نظامی خواهد کرد یا خیر، مبهم بوده است.

اما برای چندین دهه به تایپه تسلیحات فروخته است تا به دفاع از خود کمک کند و حمایت سیاسی ارائه کرده است.

تسای مک کارتی را در خارج از لس آنجلس در راه بازگشت به خانه از آمریکای مرکزی ملاقات کرد.

در آگوست سال گذشته، چین کشتی‌های جنگی، موشک‌ها و جت‌های جنگنده را در بزرگترین نمایش قدرت خود در سال‌های اخیر پس از سفر نانسی پلوسی، سلف مک کارتی به این جزیره، در اطراف تایوان مستقر کرد.

ملاقات تسای با مک کارتی در ایالات متحده، به جای تایوان، به عنوان مصالحه ای تلقی می شد که بر حمایت از جزیره تاکید می کرد اما از تشدید تنش با پکن جلوگیری می کرد.

اما چین بارها نسبت به هرگونه ملاقات هشدار داده بود و بلافاصله پس از بازگشت تسای به تایوان، آخرین بازی های جنگی را آغاز کرد.

تسای با تعهد به همکاری با “ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر” در مواجهه با “توسعه طلبی مستبدانه مستمر” به این تمرینات پاسخ داد.

مقامات دریایی روز شنبه گفتند که انتظار می رود تمرینات روز دوشنبه شامل مانورهای آتش واقعی در سواحل صخره ای استان فوجیان چین، در حدود 80 کیلومتری جنوب جزایر ماتسو و 190 کیلومتری تایپه باشد.

ویدئویی که روز دوشنبه در حساب رسمی وی چت فرماندهی تئاتر شرقی چین منتشر شد، خلبانی را نشان می‌دهد که می‌گوید “به نزدیکی بخش شمالی جزیره تایوان رسیده است” و موشک‌ها در جای خود قفل شده‌اند.

در ویدیوی دیگری با همراهی ارکستر دراماتیک، سوت سوراخ‌کننده یک افسر، پرسنل نظامی را در موقعیتی می‌فرستد که رگباری شبیه‌سازی‌شده در تایوان روی صفحه آشکار می‌شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)