اتحادیه عرب سوریه را بازگرداند – اخبار RT World

اتحادیه عرب روز یکشنبه با بازگرداندن عضویت سوریه در این سازمان موافقت کرد. این اقدام پیش از نشست آتی اتحادیه که قرار است در 19 ماه مه در ریاض برگزار شود، صورت می گیرد.

این تصمیم در نشست پشت درهای بسته دیپلمات های ارشد این گروه در قاهره با حضور نمایندگان 13 کشور از 22 کشور عضو اتخاذ شد. همه آنها این حرکت را تایید کردند.

سوریه در سال 2011 در پی ناآرامی های داخلی در این کشور، که به عنوان بخشی از آشفتگی گسترده تر بهار عربی در منطقه رخ داد و در نهایت جرقه جنگ داخلی در این کشور را آغاز کرد، از اتحادیه عرب تعلیق شد. بسیاری از کشورهای عربی در آن زمان روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کردند و برخی از آنها آشکارا از مخالفان مختلف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت کردند.

در طول سال های جنگ، شورشیان مختلفی در کشور پدید آمدند، از به اصطلاح “اپوزیسیون میانه رو” ستیزه جویان، با حمایت بازیگران خارجی مختلف، به تروریست های شناخته شده بین المللی، از جمله دولت اسلامی (داعش، داعش سابق). با این حال، دمشق موفق شد بسیاری از آنها را درهم بشکند و با کمک متحدان کلیدی این کشور، روسیه و ایران، کنترل پرتراکم ترین مناطق کشور را به دست آورد.


تسلط آمریکا بر خاورمیانه می لغزد و صلح فرا می رسد

شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه در حال حاضر بخش‌هایی از شمال سوریه را در اختیار دارند، در حالی که شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت ایالات متحده کنترل شمال شرق این کشور را در دست دارند و بیشتر چاه‌های نفت آن همچنان تحت کنترل مستقیم ارتش آمریکا هستند.

در اوایل هفته جاری، وزرای خارجه سوریه، عربستان سعودی، اردن، مصر و عراق در نشستی در امان برگزار کردند که در آن بیانیه مشترکی اتخاذ کردند که پایان دادن به حضور سازمان های تروریستی همچنین “گروه های مسلح” در خاک سوریه آنها همچنین خواستار توقف شدند مداخله خارجی در امور داخلی سوریه و متعهد شد از سوریه و نهادهای آن برای ایجاد کنترل بر تمام قلمرو آن و اعمال حاکمیت قانون حمایت کنید.»

در هفته‌های اخیر، نشانه‌هایی ظاهر شده است که نشان می‌دهد درگیری‌های چند ساله در منطقه، از جمله خصومت‌ها در سوریه و یمن، ممکن است به لطف تلاش‌های دیپلماتیک مداوم طرف‌های مختلف به پایان خود نزدیک شود. ماه گذشته، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، سفری موفقیت آمیز به عربستان سعودی انجام داد، عربستانی که در گذشته از حامیان اصلی شبه نظامیان ضد دولتی در این کشور بود. پس از این دیدار، ریاض علناً وحدت و یکپارچگی سوریه را تایید کرد و از راه حل سیاسی برای جنگ 12 ساله حمایت کرد.

پیش از این تحولات، توافقی با میانجیگری چین بین عربستان سعودی و ایران برای عادی سازی روابط صورت گرفت، نقطه عطفی که ظاهراً به نزدیکی سوریه کمک کرد، و همچنین تسهیل گفتگوهای صلح برای پایان دادن به درگیری هشت ساله در یمن. عمدتاً ناشی از رقابت تهران و ریاض است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: