ایالات متحده از ترکیه خواست تا به سامانه دفاع هوایی روسیه دسترسی پیدا کند – FM – RT World News

مولود چاووش اوغلو گفت آنکارا پیشنهادی را که شامل اعطای اس-400 به اوکراین می شد رد کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه مدعی شد که ایالات متحده به ترکیه نزدیک شد به این امید که این کشور به واشنگتن اجازه دسترسی به سامانه های دفاع هوایی اس-400 ساخت روسیه را بدهد یا آنها را به اوکراین تحویل دهد. وی افزود: آنکارا این درخواست را به این دلیل رد کرد که انجام این کار باعث تضعیف حاکمیت و استقلال آن می شود.

چاووش اوغلو در مصاحبه ای با روزنامه هابرتورک در روز یکشنبه گفت که چگونه ایالات متحده “پیشنهاداتی ارائه کرد که مستقیماً به حاکمیت ما مربوط می شود، مانند کنترل کردن آن به ما [S-400]، و دادنش به جای دیگه

وزیر امور خارجه تصریح کرد که واشنگتن پیشنهاد داده است که سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین ارائه کند، اما آنکارا پاسخ منفی داده است.

ترکیه اولین محموله اس-400 را در سال 2019 از روسیه دریافت کرد.


رسانه ها: هند اس-400 های روسی بیشتری دریافت می کند

چاووش اوغلو در مورد چشم انداز بازگشت آنکارا به برنامه جت های جنگنده F-35 واشنگتن گفت که کشورش دیگر علاقه ای ندارد زیرا اکنون روی هواپیماهای نظامی خود کار می کند.

در ماه مارس گذشته، چندین رسانه غربی گزارش دادند که ایالات متحده به ترکیه پیشنهاد داده است.بازگشت به برنامه F-35” به جای “واگذاری سامانه اس-400 و ارسال آن به کیف.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در توضیح این ادعاها تصریح کرد که استفاده ترکیه از اس-400 یک “معامله برای ما انجام شد

آنها دارایی ما هستند و در خدمت دفاع ما هستند، پس تمام شد،او در آن زمان تاکید کرد.

در همین حال، فخرالدین آلتون، سخنگوی اردوغان، خاطرنشان کرد:آنچه غرب باید انجام دهد این است که جنگنده های اف-35 و باتری های پاتریوت را بدون پیش شرط به ترکیه تحویل دهد.

در سال 2020، واشنگتن صنعت دفاعی ترکیه را تحریم کرد و این کشور را از برنامه جت های جنگنده F-35 خود به دلیل تصمیم آنکارا برای خرید سخت افزار نظامی روسیه اخراج کرد.

ایالات متحده از تحویل هواپیمای سفارش داده شده به یکی از اعضای ناتو خودداری کرد و ادعا کرد که ترکیه سیستم روسیه را خریداری کرده است.امنیت فناوری نظامی ایالات متحده را به خطر می اندازد.