آیا نابرابری واکسن مقصر است؟

ورود Omicron: آیا نابرابری واکسن مقصر است؟

بیش از یک سال بعد، نابرابری واکسن غیرقابل انکار است. (فایل)

پاریس:

در اکتبر 2020، در حالی که دانشمندان در سراسر جهان برای تولید واکسنی برای مبارزه با کووید-19 رقابت می‌کردند، رهبر سازمان بهداشت جهانی نسبت به “ناسیونالیسم واکسن” در حال ظهور هشدار داد.

در یک سخنرانی ویدئویی، تدروس آدهانوم گبریسوس در آن زمان گفت که تنها راه برای غلبه بر این بیماری همه گیر، اطمینان از دسترسی عادلانه کشورهای فقیرتر به یک واکسن است.

وی گفت: زمانی که واکسن موثری داریم باید به طور موثر از آن نیز استفاده کنیم.

“و بهترین راه برای انجام این کار، واکسینه کردن برخی از مردم در همه کشورها به جای همه مردم در برخی کشورها است. ملی گرایی واکسن، همه گیری را طولانی تر می کند، نه کوتاه کردن آن.”

بیش از یک سال بعد، نابرابری واکسن غیرقابل انکار است.

کشورهای ثروتمندی مانند فرانسه و ژاپن حداقل یک دوز به بیش از 75 درصد از جمعیت خود داده اند.

در آفریقای جنوبی – جایی که نوع Omicron برای اولین بار توالی یابی شد – فقط یک چهارم جمعیت واکسینه شده اند. و یکی از بالاترین میزان تلقیح در این قاره است.

اما آیا نابرابری واکسن دلیل ظهور Omicron است؟

کارشناسان فرانسوی که وظیفه اطلاع رسانی در مورد واکنش همه گیر دولتشان را بر عهده دارند می گویند که Omicron احتمالاً از یک بیمار با سیستم ایمنی ضعیف است و نتیجه یک سلسله طولانی جهش است که در طول یک عفونت مزمن انباشته شده است.

آرنو فونتانت، عضو هیئت مشاوره علمی و اپیدمیولوژیست در انستیتو پاستور، به خبرگزاری فرانسه گفت: اما از هر کجا که می آمد، شیوع آن “آهسته تر بود، هر چه ایمنی جمعیت اطراف بالاتر بود.”

او گفت: «می‌توانید تصور کنید که رشد ویروس در طول اپیدمی‌های کنترل‌نشده فرصت‌های بیشتری برای ظهور انواع آن ایجاد می‌کند.

– “جهان را شوکه کن” –

فونتانت گفت: «می‌خواهم این نگرانی جدید دنیا را شوکه کند و متوجه اهمیت واکسیناسیون مردم در مقیاس جهانی شود.

او گفت: «سیاره تنها زمانی امن خواهد بود که ما به سطحی از مصونیت جهانی دست یابیم که به طور قابل توجهی گسترش و فرصت‌های ظهور گونه‌های جدید را محدود کند.

سازمان جهانی بهداشت مجدداً در سپتامبر زنگ خطر نابرابری واکسن را به صدا درآورد، زمانی که کشورهایی با منابع فراوان شروع به تزریق واکسن‌های تقویت‌کننده برای بزرگسالان واکسینه‌شده کردند و سایرین واکسن‌هایی را برای کودکان در نظر گرفتند.

تدروس که از مقر WHO در ژنو صحبت می کرد، از کشورها خواست تا پایان سال از تزریق اضافی برای کووید جلوگیری کنند و به میلیون ها نفر در سراسر جهان اشاره کرد که هنوز یک دوز دریافت نکرده اند.

او گفت: «وقتی شرکت‌ها و کشورهایی که عرضه جهانی واکسن را کنترل می‌کنند، فکر می‌کنند که فقرای جهان باید با باقیمانده واکسن‌ها قانع شوند، سکوت نخواهم کرد.»

یک سیستم جهانی به اشتراک گذاری واکسن به نام Covax به رهبری WHO و اتحاد واکسن Gavi در میان سایرین، قرار است به 92 کشور با درآمد کم و متوسط ​​کمک مالی کند که توسط دولت های ثروتمند تامین می شود.

Covax می‌گوید که در تجویز 500 میلیون دوز در 144 کشور و منطقه موفق بوده است، و روز دوشنبه، رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، وعده یک میلیارد دوز واکسن را از طریق اهدا یا یارانه برای تولید محلی به آفریقا داد.

اما در بیانیه مشترک روز دوشنبه، مرکز خرید واکسن آفریقا، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا و کوواکس گفتند که کیفیت کمک‌ها باید بهبود یابد.

آنها گفتند: «اکثر کمک‌های اهدایی تا به امروز به صورت موقت، با اطلاع کمی و ماندگاری کوتاه انجام شده است.

این موضوع برنامه ریزی کمپین های واکسیناسیون و افزایش ظرفیت جذب را برای کشورها بسیار چالش برانگیز کرده است.»

فونتانت موافق است.

او می‌گوید: «واکسیناسیون جهان فقط یک مسئله دوز نیست.

ما باید از سیستم‌های بهداشتی شکننده حمایت کنیم و برای متقاعد کردن مردم برای دریافت جراحات کار کنیم.»

– “علم را دنبال کن” –

اکنون که Omicron شناسایی شده است، کشورها با ممنوع کردن پروازها از جنوب آفریقا، جایی که به نظر می رسد منشأ آن بوده است، اقداماتی را برای جلوگیری از گسترش آن انجام می دهند.

ژاپن و اسرائیل مرزهای خود را می بندند.

اما اپیدمیولوژیست ها می گویند که این حرکات فراگیر در کنار اصل مطلب است.

آنجلا راسموسن، ویروس شناس آمریکایی روز یکشنبه در توییتی نوشت: «اگر در مورد خطر ابتلا به امیکرون نگران هستید، اگر قبلاً واکسینه نشده اید، واکسن بزنید.

اقدامات احتیاطی دیگر را ادامه دهید. [expletive]. واکسن ها و برابری سلامت جهانی خواهد شد.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)