جنگجوی داعش در اولین محکومیت در نوع خود – RT World News – به نسل کشی متهم شد

طاها الجمیلی، شبه نظامی سابق داعش، 29 ساله توسط دادگاه آلمان به دلیل نسل کشی و جنایت علیه بشریت به دلیل آزار و اذیت اقلیت ایزدی به حبس ابد محکوم شده است که اولین محکومیت در نوع خود است.

رای دادگاه فرانکفورت اولین بار است که در حکمی از واژه “نسل کشی” در محکومیت یک جنگجوی سابق داعش استفاده شده است.

الجمیلی پس از پیوستن به داعش در سال 2013، به اتهام نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی، کمک و مشارکت در جنایات جنگی و آسیب های بدنی منجر به مرگ مجرم شناخته شد.

ناتیا نوروزوف، یکی از اعضای سازمان غیردولتی یزدا، پس از پایان این پرونده، محکومیت خود را جشن گرفت.

“این اولین بار در تاریخ ایزدی است که یک مجرم به اتهام نسل کشی در دادگاه می ایستد.” نوروزوف به نقل از خبرگزاری فرانسه گفت و آن را یک “لحظه تاریخی برای جامعه ایزدی.”

ادامه مطلب


دادگاه آلمان عروس داعش را به دلیل نقش داشتن در قتل «کنیز» ایزدی در عراق به 10 سال زندان محکوم کرد.

پس از صدور حکم، جلسه دادگاه به دلیل بیهوشی متهم متوقف شد.

در جریان این پرونده، دادستان ها اظهار داشتند که الجمیلی و همسر سابق جنیفر ونیش، ایزدی ها را در زمانی که در زمان اشغال موصل در موصل زندگی می کردند، به عنوان برده خریده و نگهداری می کردند. پس از نقل مکان به فلوجه، الجمیلی متهم شد که اجازه داده است یک دختر پنج ساله پس از زنجیر کردن او در فضای باز از تشنگی بمیرد.

ونیش قبلا به خاطر این اتهام به 10 سال زندان محکوم شده بود “جنایت علیه بشریت” و کمک به مرگ دختر با ناتوانی در جلوگیری از اقدامات شوهر آن زمان او.

آلمان دارای جمعیت قابل توجه ایزدی است که گمان می رود بزرگترین گروه اقلیت مذهبی خارج از عراق باشد. ایزدی‌ها – عمدتاً از عراق، و همچنین ایران، سوریه و ترکیه – به دلیل دیدگاه این گروه شبه‌نظامی مبنی بر اینکه بدعت‌گذار هستند و از آموزه‌های واقعی اسلامی پیروی نمی‌کنند، مورد هدف داعش قرار گرفتند. گمان می رود در جریان اشغال موصل بیش از 6400 ایزدی توسط داعش ربوده شده باشند.