آکشاتا مورتی، همسر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، 68 کرور روپیه از سود سهام اینفوسیس به دست آورد.

همسر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، 68 کرور روپیه از سود سهام شرکت Infosys به دست آورد.

ریشی سوناک یک تابعیت بریتانیایی است، همسرش آکشاتا مورتی یک شهروند هندی است.

دهلی نو:

آکشاتا مورتی، همسر ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، 68.17 کرور روپیه سود سهام از سهام خود در دومین شرکت بزرگ فناوری اطلاعات هند Infosys به دست خواهد آورد.

خانم مورتی، دختر نارایانا مورتی، یکی از بنیانگذاران اینفوسیس، در پایان دسامبر، 3.89 کرور سهام اینفوسیس را در اختیار داشت، بر اساس پرونده های شرکت در بورس اوراق بهادار.

Infosys سود نهایی را 17.50 روپیه به ازای هر سهم برای سال مالی 23 (آوریل 2022 تا مارس 2023) اعلام کرد. اگر او سهام خود را تا تاریخ رکورد، 2 ژوئن حفظ کند، 68.17 کرور روپیه دریافت می کند.

همراه با سود موقت 16.50 روپیه برای هر سهم که در اکتبر سال گذشته اعلام شد، او 132.4 کرور روپیه دریافت کرد.

برای سال مالی قبلی، Infosys در مجموع 31 روپیه سود به ازای هر سهم پرداخت کرد که در مجموع 120.76 کرور به او داد. ارزش سهام او کمی بیش از 5400 کرور روپیه به قیمت پایانی روز پنجشنبه 1388.60 روپیه به ازای هر سهم در BSE است.

Infosys یکی از بهترین شرکت های سود سهام در هند است.

آقای سوناک 42 ساله در اکتبر سال گذشته اولین نخست وزیر بریتانیا با الاصل هندی و جوان ترین رهبر آن در دوران مدرن شد.

در حالی که سوناک یک تابعیت بریتانیایی است، همسرش آکشاتا یک شهروند هندی است. وضعیت غیر ساکن او که به او اجازه می دهد در خارج از کشور بدون پرداخت مالیات در بریتانیا به مدت حداکثر 15 سال درآمد کسب کند، یک موضوع تفرقه انگیز در بریتانیا بوده است.

وضعیت غیر ساکن آکشاتا زمانی که سوناک برای اولین بار در آوریل سال گذشته وارد رقابت برای نخست وزیری شد، در بریتانیا به موضوعی مورد بحث تبدیل شد.

در آن زمان، سخنگوی او اعلام کرده بود که او به عنوان یک شهروند هند قادر به داشتن تابعیت کشور دیگری نیست و “او همیشه برای تمام درآمد خود در بریتانیا مالیات بریتانیا را پرداخت کرده و خواهد کرد”.

با بالا گرفتن اختلافات، آکشاتا در آن زمان اعلام کرد که از روی «احساس عدالت بریتانیایی»، مالیات بر تمام درآمدهای جهانی خود را به بریتانیا خواهد پرداخت.

مشخص نیست که او در بریتانیا چه مقدار مالیات از درآمد سود سهامی که به او تعلق می گیرد پرداخت کرده است.

آکشاتا که در شهر مادرش سودا مورتی در هوبالی در شمال کارناتاکا به دنیا آمد، تحصیلات خود را در بنگالورو گذراند، قبل از نقل مکان به کالج کلرمونت مک کنا در کالیفرنیا، جایی که در رشته اقتصاد و فرانسه فارغ التحصیل شد.

او دیپلم طراحی مد را از موسسه مد طراحی و تجارت در لس آنجلس گرفت که پس از یک دوره کاری کوتاه در Deloitte و Unilever بود. او پس از آن به دنبال MBA خود در استنفورد رفت و در آنجا با ریشی سوناک آشنا شد.

این دو در سال 2009 ازدواج کردند. این زوج که دارای مجموعه املاک و مستغلات گسترده ای هستند، دو فرزند دارند – کریشنا و انوشکا.

آنها در یک خانه شهری ۷ میلیون پوندی در کنزینگتون زندگی می کنند. آنها همچنین صاحب یک آپارتمان در کنزینگتون، یک عمارت در حوزه انتخابیه Rishi’s Yorkshire و یک پنت هاوس در کالیفرنیا هستند.

پسر یک مادر داروساز و پدر دکتر، سوناک در یکی از مشهورترین مدارس انگلستان وینچستر و سپس آکسفورد تحصیل کرد. او سه سال را در Goldman Sachs Group Inc گذراند و بعداً مدرک MBA را از استنفورد در کالیفرنیا گرفت و در آنجا با همسرش آکشاتا مورتی آشنا شد.

بر اساس پرونده های Infosys، مروجین 13.11 درصد از شرکت را در اختیار دارند. از این تعداد، خانواده مورتی 3.6 درصد را در اختیار دارد (نارایانا مورتی 0.40 درصد، همسرش سودا 0.82 درصد، پسر روهان 1.45 درصد و دختر آکشاتا 0.93 درصد سهام را در اختیار دارند).

سایر مروجین عبارتند از یکی از بنیانگذاران S Gopalakrishnan، Nandan M Nilekani و SD Shibulal و خانواده های آنها.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)