آنچه تاکنون می دانیم

حمله پهپاد کرملین: آنچه تاکنون می دانیم

به نظر می رسد این فیلم ویدئویی انفجاری را در سقف گنبدی ساختمانی به نام سنای کرملین نشان می دهد.

مسکو:

روسیه اوکراین را به هدف قرار دادن اقامتگاه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کرملین با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین متهم کرده است – اتهامی که کیف آن را رد کرده است.

به نظر می‌رسد فیلم‌های ویدئویی تایید نشده‌ای که در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود، انفجاری را در سقف گنبدی ساختمانی به نام مجلس سنای کرملین، که دفتر ریاست‌جمهوری را در خود جای داده است، نشان می‌دهد، اگرچه هدف و عامل دقیق آن مشخص نیست.

در اینجا چند سوال کلیدی در مورد این حادثه وجود دارد:

– چه کسی آن را اجرا کرد؟ –

مسکو کیف را به تلاش برای ترور پوتین در یک “اقدام تروریستی برنامه ریزی شده و سوء قصد به جان رئیس جمهور فدراسیون روسیه” متهم کرد.

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مسئولیت کشورش را رد کرد و گفت: ما در خاک خود می جنگیم، از روستاها و شهرهای خود دفاع می کنیم.

میخایلو پودولیاک، سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین گفت که مسکو مقصر است.

پودولیاک گفت: «این گونه گزارش‌های صحنه‌سازی شده توسط روسیه باید صرفاً به عنوان تلاشی برای آماده‌سازی پس‌زمینه اطلاعاتی برای حمله تروریستی در مقیاس بزرگ به اوکراین در نظر گرفته شود».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز صحت اظهارات روسیه را مورد تردید قرار داد و گفت: من هر چیزی را که از کرملین خارج شود با نمکدان بسیار بزرگی برمی‌دارم.

و سرگژ سوملنی، کارشناس اروپای شرقی گفت که معتقد است روسیه مسئول است.

او عواملی از جمله کرملین را که سریعاً این حادثه را تأیید می‌کند و پخش فیلم‌های دوربین‌های مداربسته آشکار از دوربین‌های کنترل‌شده توسط دولت به‌عنوان شواهدی مبنی بر اینکه روسیه «می‌خواهد ما آن را ببینیم» ذکر کرد.

– آیا اوکراین می تواند مسئول باشد؟ –

در حالی که عامل آن ناشناخته است، اوکراین توانایی های فنی برای انجام حملات دوربرد در داخل روسیه را دارد و قبلاً این کار را انجام داده است.

ساموئل بندت، محققی در این زمینه گفت: «در این مرحله، ممکن است این پهپاد UJ-22 خود اوکراین یا Mugin-5 ساخت چین باشد که ظاهراً قبلاً توسط اوکراین استفاده شده است.» در حالی که پهپاد PD-1 کیف گزینه دیگری است. سیستم های نظامی بدون خدمه که تحلیلگر برنامه مطالعات روسیه CNA است.

بنت گفت که UJ-22 برد طولانی دارد و به طور بالقوه می تواند به مسکو برسد، اما مشخص نیست که این پهپادها از کجا پرتاب شده اند.

دومینیکا کونرتووا، محقق ارشد در مرکز مطالعات امنیتی در ETH زوریخ، با این موضوع موافق است.

کونرتووا گفت: “من فکر می کنم این امکان وجود دارد که اوکراین یک پهپاد دوربرد توسعه داده باشد که بتواند به مسکو برسد. افزایش فاصله حمله هدف اصلی اوکراین در مورد نوآوری در سیستم های بدون سرنشین بوده است.”

اما او افزود که «یکی از اصلی‌ترین مزیت استراتژیک استفاده از پهپاد برای این منظور، انکار بودن آن است» – هر چه ردیابی حمله به اوکراین دشوارتر باشد، احتمال تشدید درگیری کمتر می‌شود.

– چه تاثیری خواهد داشت؟ –

از نظر آسیب فیزیکی، بسیار کم: خبرگزاری فرانسه دید که برخی از مردم از پله های بیرونی بر روی سقف مجلس سنای کرملین بالا می رفتند که به نظر می رسید آسیبی ندیده باشد.

مردم نیز در حال قدم زدن در منطقه بودند و هیچ حضور پلیسی قوی در آنجا وجود نداشت.

بنت گفت، اما حمله یک دشمن به قلب دولت روسیه همچنان “تاثیر روانی قوی” خواهد داشت.

این همچنین سؤالاتی را در مورد کیفیت پدافند هوایی روسیه ایجاد می کند.

بنت گفت: «مفسران روسی حتی سال گذشته اشاره کردند که احتمالاً نمی‌تواند از کل کشور محافظت کند و ممکن است شکاف‌هایی وجود داشته باشد که بتوان از آنها بهره‌برداری کرد، اگرچه مشخص نیست که چرا این پهپاد بر فراز مسکو رهگیری نشده است».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)