آنتونی بلینکن: ایالات متحده روابط بسیار پیچیده و پیامدی با چین دارد

ایالات متحده روابط عمیقاً پیچیده و پیامدی با چین دارد: بلینکن

بلینکن گفت که تعامل بین ایالات متحده و چین کلید اصلی است. (فایل)

واشنگتن:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که ایالات متحده روابط بسیار پیچیده و پیامدی با چین دارد و افزود که تعامل بین دو کشور کلید اصلی است.

او همچنین گفت که به نفع ایالات متحده و چین است که خطوط ارتباطی خود را ایجاد و تقویت کنند – چیزی که بقیه جهان “از ما انتظار دارند”.

بلینکن به خبرنگاران گفت: «آنچه به همکاران خود در دولت پکن اعلام کرده‌ایم، از دیدگاه ما در تعامل اهمیت دارد، دقیقاً به این دلیل که ما یک رابطه عمیقاً پیچیده و همچنین پیامد داریم که برای مردم ایالات متحده و چین مهم است». یک کنفرانس خبری به همراه همتای بریتانیایی خود، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه.

اما فراتر از آن در سراسر جهان؛ اینکه دو رئیس جمهور ما در پایان سال گذشته در بالی با یکدیگر دیدار کردند که ایجاد و تقویت خطوط ارتباطی ما مهم است؛ و ما معتقدیم که این به نفع ما است و همچنین چیزی. که بقیه دنیا از ما انتظار دارند که انجام دهیم زیرا این انتظار وجود دارد که ما مسئولانه روابط را مدیریت کنیم.”

و دقیقاً به این دلیل که ما تفاوت‌های عمیقی داریم و همچنین، به اعتقاد من، مسئولیتی داریم نه تنها برای مدیریت این تفاوت‌ها به گونه‌ای که رقابتی که داریم به سمت تضاد منحرف نشود، بلکه همچنین توانایی بالقوه‌ای که در آن به نفع متقابل ما است و در کجاست. بلینکن گفت، به نیازهایی که جهان برای یافتن زمینه‌های همکاری دارد، پاسخ می‌دهد، این تعامل راهی است که ما سعی می‌کنیم هر دوی این مسئولیت‌ها را دنبال کنیم.

چین یکی از موضوعات اصلی گفتگو بین دو رهبر بود. وقتی صحبت از موضوعات کلیدی مانند تضمین صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و همچنین جستجوی راه‌هایی برای همکاری با چین می‌شود، جایی که بتوانیم با هم برای حل چالش‌های بزرگ کار کنیم. این همان چیزی است که مردم در سراسر جهان از قدرت‌های بزرگ انتظار دارند. به نفع جمعی ما است.»

«من فکر می‌کنم توجه به این نکته نیز مهم است که حتی همانطور که امروز روی اوکراین تمرکز کردیم، روی برخی از چالش‌هایی که روابط ما با چین نشان می‌دهند، به همان اندازه بر یک دستور کار بسیار گسترده‌تر تمرکز کردیم و آن نیازها است. نگرانی‌ها، الزامات مردم در سراسر جهان هنگام برخورد، و همانطور که ما با تأثیر تغییرات آب و هوایی، ناامنی غذایی – همانطور که قبلاً اشاره کردم – ناامنی انرژی، سلامت جهانی، تلاش برای فراهم کردن رشد اقتصادی فراگیرتر از طریق کار مواجهیم. بلینکن گفت که ما و شرکای G7، در حالی که در حال آماده شدن برای نشست رهبران G7 هستیم، می توانیم به پیشرفت و حمایت کمک کنیم. این دستور کار بسیار مورد توجه بریتانیا و ایالات متحده است.”

هوشمندانه گفت که نقش چین در امور جهانی و نحوه واکنش آنها به اقدام چین را به رسمیت می شناسد، البته بخشی مداوم از گفتگوهای دوجانبه خواهد بود.

من اخیراً یک سخنرانی مهم در مورد موضع بریتانیا در قبال چین انجام دادم که برگرفته از تجدید نظر یکپارچه اخیر ما بود. ما به این نکته اشاره کردیم که ما باید به عنوان یک ملت از خود دفاع کنیم – انگلیس و در واقع ایالات متحده آمریکا این کار را انجام می دهد. ما همچنین باید از ایجاد اتحاد و تقویت اتحادهای قبلی که داریم، همانطور که امروز با ایالات متحده آمریکا و همچنین با دوستانمان در هند انجام می‌دهم، اطمینان حاصل کنیم. او گفت: منطقه اقیانوس آرام.

ما باید مستقیماً، قوی و به طور منظم با چین تعامل داشته باشیم تا به دنبال تأثیرگذاری بر تصمیمات اتخاذ شده در پکن باشیم و این کار را به نحوی انجام دهیم که به نفع کل جهان باشد، خواه در مورد حفظ صلح در سراسر تنگه تایوان باشد. البته این چیزی است که همه ما را بدون در نظر گرفتن اینکه در کجای جهان هستیم تحت تاثیر قرار می دهد، مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی، پیشگیری از بیماری همه گیر و واکنش.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)