آمریکا پس از دستگیری جک تکسیرا 21 ساله در افشای اسناد طبقه بندی شده شرمنده شد.

آمریکا پس از دستگیری 21 ساله در افشای اسناد محرمانه شرمنده شد

متهم با توجه به سوابق خدمتی خود در سال 2019 به عضویت گارد ملی هوایی درآمد.

دولت بایدن به سختی توضیح دهد که چگونه بزرگترین افشای اطلاعاتی ایالات متحده در یک دهه ممکن است توسط یک خلبان 21 ساله انجام شده باشد که نقش او – “مسابق سیستم های حمل و نقل سایبری” – مستلزم داشتن مدرک دبیرستان است. گواهینامه رانندگی و حداکثر 18 ماه آموزش در حین کار.

اف‌بی‌آی با وعده محاکمه سریع در روز جمعه، جک تکسیرا، از دایتون، ماساچوست را دستگیر کرد. مریک گارلند، دادستان کل، گفت که وی در ارتباط با “حذف، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی” بازداشت شده است.

با ادامه کار پنتاگون، تکسیرا بسیار کوچکتر بود. شرح شغل نیروی هوایی می گوید کارگرانی مانند او “سیستم های ارتباطی ما را فعال نگه می دارند و نقش مهمی در موفقیت مستمر ما دارند.” او با توجه به سابقه خدمتش در سال 2019 به گارد ملی هوایی پیوست.

این سوال اجتناب ناپذیر را ایجاد می کند: اگر یک کارمند سطح پایین وزارت دفاع به چنین اطلاعات حساسی دسترسی داشته باشد، چه کسی دسترسی ندارد؟

دنیس وایلدر، سردبیر ارشد سابق روزنامه پرزیدنت دیلی بریف، گفت: «این افتضاح است که این نوع اسناد با یک واحد گارد ملی ناچیز به اشتراک گذاشته شود. این یک مشکل واقعی پنتاگون است.

در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن شدت افشای اطلاعات بود، کارشناسان و مقامات سابق گفتند که این افشاگری گسترده بود که نه تنها ارزیابی‌های لحظه‌ای از جنگ اوکراین را برجسته می‌کرد، بلکه همچنین چگونگی جمع‌آوری اطلاعات توسط ایالات متحده در سراسر جهان را نشان می‌داد. .

یکی از مقامات یکی از کشورهای متحد توضیح داد که چگونه تلفن ها بلافاصله شروع به زنگ زدن کردند، زمانی که گزارش واشنگتن پست پنجشنبه شب منتشر شد و فاش کننده را به عنوان یک هوادار نظامی توصیف کرد که شروع به اشتراک گذاری اسناد با دوستان و آشنایان آنلاین – برخی از آنها فقط نوجوانان – در تلاشی آشکار برای از بین بردن آنها کرد. دور از انزوا در طول همه گیری ویروس کرونا.

به گفته آن فرد، این یادآوری تازه از سوالی بود که پس از یک سری شکست های اطلاعاتی، ایالات متحده را درگیر کرده است – آیا قدرتمندترین کشور روی زمین قادر به حفظ راز است یا خیر. برای رسیدگی به این نگرانی‌ها، لوید آستین، وزیر دفاع، پنجشنبه اعلام کرد که دستور بازنگری در “دسترسی اطلاعاتی، مسئولیت‌پذیری و رویه‌های کنترلی” پنتاگون را داده است تا اطمینان حاصل شود که چنین افشاگری هرگز دوباره تکرار نخواهد شد.

صرف نظر از انگیزه، یکی از ایراداتی که افشای آن آشکار شد، تعداد زیادی از افرادی است که از اسرار ایالات متحده مطلع هستند. بر اساس گزارش مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی، از اکتبر 2019، نزدیک به سه میلیون نفر مجوز دسترسی به اسناد طبقه بندی شده را داشتند.

این اشتراک گذاری بیش از حد ریشه در تلاش برای گسترش اشتراک گذاری اطلاعات پس از 11 سپتامبر دارد. ایده این بود که انتشار گسترده تر اطلاعات ممکن است به جلوگیری از حمله دیگری در خاک ایالات متحده کمک کند.

هولدن تریپلت، بنیانگذار مشاوران Trenchcoat و یکی از مقامات سابق ضد جاسوسی FBI در مسکو و پکن، گفت: واضح است که ما مشکل تعداد زیادی از افراد با دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده داریم. من فکر نمی‌کنم که ایالات متحده به اندازه‌ای که می‌توانست در کنترل اینکه چه کسی و چه زمانی به چه کسی می‌دهد، پیشرفت کرده است.»

واحدی که Teixeira در آن منصوب می شود، نزدیکی او به اطلاعات فوق سری را روشن می کند. بر اساس کیپ کد، بال اطلاعاتی 102 “اطلاعات و فرماندهی و کنترل دقیق در سراسر جهان را همراه با هوانوردان آموزش دیده و با تجربه برای پشتیبانی رزمی اعزامی و امنیت داخلی” ارائه می دهد.

به گفته یک مقام آمریکایی در پی این پرونده که خواست نامش فاش نشود، تکسیرا در یک استقرار وظیفه فعال یک ساله که سپتامبر گذشته آغاز شد، همراه بود.

به گفته این مقام، شغل او دفاع از شبکه بود و او دارای طبقه بندی موسوم به اطلاعات محفظه ای فوق سری/حساس بود.

این یکی از بالاترین طبقه بندی است و شامل بررسی گسترده است. به گفته این دفتر، این امکان به Teixeira دسترسی به اطلاعاتی را می داد که به عنوان “مربوط یا مشتق از منابع اطلاعاتی، روش ها یا فرآیندهای تحلیلی که باید در سیستم های کنترل دسترسی رسمی ایجاد شده توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی محافظت شود” تعریف شده است. .

وزارت دادگستری عصر پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا او وکیل دارد یا خیر، بلافاصله پاسخی نداد. به گفته کاخ سفید، بایدن در جریان دستگیری تکیرا قرار گرفت.

سرتیپ پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع، گفت: درک این نکته مهم است که ما دستورالعمل های سختگیرانه ای داریم. این یک اقدام عمدی، جنایتکارانه و نقض آن دستورالعمل ها بود.»

تاکنون، واکنش عمومی سایر کشورها نسبتاً خاموش بوده است، و نشان می‌دهد که آنها ممکن است پس از افشای غیرمجاز گذشته، مانند آنچه که توسط ادوارد اسنودن در سال 2013 انجام شد که ایالات متحده از برخی از نزدیک‌ترین متحدان خود جاسوسی کرده بود، به چنین افشاگری‌هایی مبتلا شده باشند. .

امیلی هاردینگ، معاون مدیر برنامه امنیت بین‌الملل در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات مرکزی، گفت که جامعه اطلاعاتی “برای اطمینان دادن به شرکای خود در مورد محافظت از اطلاعات آنها کار خواهد کرد.” اما شراکت‌های اطلاعاتی دیرینه ایالات متحده سرسخت و انعطاف‌پذیر هستند و به مراتب بدتر از آن مقاومت کرده‌اند.»

ممکن است درست باشد. با این حال، مقامات اذعان کردند که برخی جزئیات در این گزارش – مانند گزارش‌های مربوط به اختلافات بین فرماندهان نظامی روسیه – می‌تواند به مسکو کمک کند تا منبع نفوذ اطلاعاتی خود را شناسایی کند.

افشاگری‌های کوچک‌تر بی‌شماری نیز وجود داشت – مانند ارزیابی ایالات متحده از برنامه موشکی مافوق صوت چین – و همچنین جزئیاتی در مورد دسته‌بندی‌های مجموعه ایالات متحده و روش‌هایی که سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، چه دوست و چه دشمن، ممکن است مفید باشند.

ژنرال بازنشسته بن هاجز، فرمانده سابق ارتش آمریکا در اروپا، گفت: «فکر می‌کنم هر سال، تا آنجا که به یاد دارم، مجبور بودم در کلاس‌ها شرکت کنم یا گواهینامه دریافت کنم. صادقانه بگویم، شرم آور است.