آمریکا پرسنل خود را از پایتخت سودان به دلیل درگیری‌های “بی وجدان” تخلیه کرد

آمریکا پرسنل خود را از پایتخت سودان در میان درگیری‌های

واشنگتن:

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اواخر روز شنبه گفت که ارتش آمریکا کارکنان سفارت آمریکا را از خارطوم تخلیه کرد و خواستار پایان دادن به درگیری های “بی وجدان” در پایتخت سودان بین ارتش و یک گروه شبه نظامی شد.

بایدن در بیانیه ای گفت: «امروز به دستور من، ارتش ایالات متحده عملیاتی را برای بیرون کشیدن پرسنل دولت ایالات متحده از خارطوم انجام داد و افزود که سفارت به طور موقت عملیات را به حالت تعلیق در می آورد.

در حالی که خشونت وارد دومین هفته خود می شود، بایدن برای “آتش بس فوری و بدون قید و شرط”، “دسترسی بدون مانع به کمک های بشردوستانه” و احترام به “اراده مردم سودان” فشار آورد.

بایدن گفت: «من به تعهد فوق‌العاده کارکنان سفارتمان افتخار می‌کنم که وظایف خود را با شجاعت و حرفه‌ای انجام دادند و مظهر دوستی و ارتباط آمریکا با مردم سودان بودند».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه گفت که دستور تخلیه کارکنان و خانواده‌هایشان را به دلیل “خطرات جدی و فزاینده امنیتی” در بحبوحه درگیری‌هایی که تاکنون صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است، صادر کرده است.

بلینکن با تکرار درخواست‌های قبلی مبنی بر «تمدید و گسترش» توافق آتش‌بس در تعطیلات عید فطر، گفت: «ما به هر دو طرف متخاصم تعهداتشان بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، از جمله تعهدات مربوط به حفاظت از غیرنظامیان را یادآوری می‌کنیم».

نبرد بین نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) به رهبری محمد حمدان داگلو، معاون سابق وی، در 15 آوریل بر سر اختلاف در مورد ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی آغاز شد.

این اقدام یک شرط کلیدی برای توافقی بود که با هدف بازگرداندن دوران گذار دموکراتیک سودان پس از سرنگونی عمر البشیر توسط ارتش در آوریل 2019 در پی اعتراضات گسترده شهروندان صورت گرفت.

این دو مرد برای سرنگونی یک دولت غیرنظامی که پس از سقوط بشیر مستقر شده بود، قبل از اینکه به یکدیگر حمله کنند، به نیروهای خود ملحق شده بودند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)