آفریقای جنوبی موضع مصونیت دیپلماتیک خود را در میان امیدهای دیدار پوتین روشن می کند – RT World News

آفریقای جنوبی به مقامات خارجی که در نشست های آتی بریکس شرکت می کنند مصونیت دیپلماتیک اعطا می کند، اگرچه این امر خیر “لغو” وزارت امور خارجه اعلام کرد: حکم صادره از سوی دادگاه های بین المللی. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس سران بریکس در ماه اوت دعوت شده است، اما دادگاه کیفری بین المللی برای او حکم بازداشت صادر کرده است.

گریس نالدی مندیسا پاندور، وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای روز دوشنبه گفت:مصونیت ها و امتیازات [will] به شرکت کنندگان در اجلاس وزیران بریکس و اجلاس سران بریکس اعطا شود،که قرار است به ترتیب در ماه ژوئن در کیپ تاون و در ماه آگوست در ژوهانسبورگ برگزار شود.

با این حال، وزارت امور خارجه روز سه شنبه در صفحه فیس بوک خود تصریح کرد که اعطای مصونیت دیپلماتیک برای دیدار مقامات خارجی یک رویه استاندارد است و برای شخص خاصی اعمال نمی شود.

“[The procedures] به منظور حفاظت از کنفرانس و شرکت کنندگان در آن از حوزه قضایی کشور میزبان در طول مدت کنفرانس،این بیانیه توضیح داد.

اضافه کرد که «این مصونیت ها هیچ حکمی را که ممکن است توسط دادگاه بین المللی علیه هر یک از شرکت کنندگان در کنفرانس صادر شده باشد، لغو نمی کند.


کارشناس حقوق بین الملل، حکم دستگیری پوتین در آفریقای جنوبی یک «تحریک سیاسی» است

در اواسط ماه مارس، دادگاه کیفری بین المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان ریاست جمهوری را صادر کرد. دادگاه آنها را متهم به “انتقال اجباری جمعیت،با اشاره به تلاش های مسکو برای تخلیه کودکان از مناطق جنگی در بحبوحه خصومت ها با اوکراین.

روسیه در پاسخ به این نکته اشاره کرد که اقتدار یا مشروعیت دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا مسکو اساسنامه رم در سال 1998 را که دادگاه را تأسیس کرد، تصویب نکرد. مقامات روسی همچنین علیه رئیس دادستان دیوان کیفری بین‌المللی و سه قاضی که در صدور حکم قضایی برای پوتین و لووا-بلوا شرکت داشتند، اقدام کرده‌اند.

آفریقای جنوبی یکی از شرکت کنندگان ICC است و رهبری این کشور در صورت حضور پوتین در اجلاس بریکس، پیام های متفاوتی در مورد اقدامات احتمالی آن داده است.

فیکیله امبالولا، دبیرکل حزب حاکم کنگره ملی آفریقا (ANC) در مصاحبه ای با بی بی سی هفته گذشته گفت:اگر طبق ANC بود، ما می‌خواستیم که رئیس جمهور پوتین حتی فردا اینجا باشد تا به کشور ما بیاید.در همان زمان، امبالولا اذعان کرد کهما از نظر انجام این کار توسط ICC محدود شده ایم.

ماه گذشته، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، متعهد شد که دادگاه بین المللی کیفری را به طور کلی ترک کند، فقط یک روز بعد دفتر او عقب نشینی کرد و گفت که رهبر این سخنان را بیان کرده است.به اشتباه

گروه بریکس یک سازمان همکاری بین المللی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.