آتش بس متزلزل با فرار سودانی ها، خارجی ها

آتش بس متزلزل با فرار سودانی ها، خارجی ها

مردم برای سوار شدن به اتوبوسی که از خارطوم حرکت می کند آماده می شوند.

خارطوم، سودان:

آتش بس با میانجیگری ایالات متحده بین ژنرال های متخاصم سودان آرامش را در پایتخت به ارمغان آورد، اما شاهدان از حملات هوایی تازه خبر دادند و شبه نظامیان ادعا کردند که یک پالایشگاه نفت و نیروگاه بزرگ را تصرف کرده اند.

ولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل روز سه شنبه به شورای امنیت گفت: «توقف به طور کامل با حملات به مقرها، تلاش برای به دست آوردن زمین، حملات هوایی، و انفجارها در مناطق مختلف پایتخت انجام نشد.

پرتس گفت که او با هر دو ژنرال که در حال حاضر در جنگ هستند ارتباط برقرار می کند: فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان و معاون تبدیل شده رقیب او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را برعهده دارد.

پرتس گفت: «هنوز هیچ نشانه روشنی مبنی بر آمادگی هر یک برای مذاکره جدی وجود ندارد.

نگرانی‌های امنیتی زمانی تشدید شد که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پس از اشغال آزمایشگاهی در خارطوم که نمونه‌هایی از وبا، سرخک، فلج اطفال و سایر بیماری‌های عفونی را در اختیار داشت، درباره یک “خطر بیولوژیکی بزرگ” هشدار داد.

با کاهش شدیدترین نبردها، هزاران خارجی و همچنین سودانی به فرار از پایتخت ادامه دادند.

ده روز درگیری شدید تا روز دوشنبه صدها نفر را کشته، اجساد در خیابان ها پوسیده و برخی از محله های خارطوم بزرگ را ویران کرده است.

در ویدئوی تایید نشده ای که در رسانه های اجتماعی منتشر شد، غیرنظامیان گیج در حال قدم زدن در خیابانی در خارطوم شمالی، جایی که تقریباً تمام ساختمان ها منفجر شدند و دود از خرابه های سوخته بلند شد، دیده شدند.

شاهدان در همان منطقه بعداً از حملات هوایی و شلیک سلاح های ضد هوایی توسط نیروهای شبه نظامی خبر دادند.

در شهر دوقلوی اومدورمان پایتخت، شاهدان صدای تیراندازی را شنیدند.

اواخر روز سه‌شنبه شاهدان حملات هوایی بیشتری را در شمال خارطوم گزارش کردند، جایی که به گفته آنها جت‌های جنگنده خودروهای RSF را که در حال حرکت به سمت شمال بودند، هدف قرار دادند.

“بچه ها وحشت زده”

RSF ویدئویی را منتشر کرد که در آن مدعی شد کنترل یک پالایشگاه نفت و نیروگاه برق مرتبط با آن را در بیش از 70 کیلومتری (43 مایلی) شمال خارطوم در اختیار دارد.

اندکی قبل، ارتش در یک پست فیس بوک نسبت به “حرکت سنگین به سمت پالایشگاه به منظور استفاده از آتش بس با کنترل پالایشگاه” هشدار داده بود.

دو طرف هر دو ادعاهای غیرقابل تاییدی را مبنی بر کنترل سایت های کلیدی مطرح کرده اند و به آنچه کارشناسان ترس شدید در پایتخت می گویند، افزوده اند.

به گفته وکلای دادگستری، حداقل یک فرار از زندان در اوایل این هفته رخ داد، با گزارش‌هایی از زندان دیگر در زندان کوبر، جایی که عمر البشیر دیکتاتور سابق — که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به جرم جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی تحت تعقیب است — نگه داشته شده.

احمد هارون، یکی از مقامات بازداشت شده رژیم و دستیار ارشد سابق بشیر – که به دلیل نسل کشی و جنایت علیه بشریت نیز توسط دیوان کیفری بین المللی تحت تعقیب است – در یک سخنرانی ضبط شده در تلویزیون سودان اواخر روز سه شنبه گفت که تعدادی از مقامات رژیم بشیر خارج شده اند. از زندان

حتی پس از خالی شدن زندان از نگهبانان و زندانیان، «ما نه روز در بازداشتگاه خود در کوبر، زیر آتش متقابل این نبرد کنونی، ماندیم و «اکنون مسئولیت حفاظت از خود را به دست خود به عهده گرفته‌ایم». مکان دیگری

مکان فعلی بشیر به طور مستقل قابل تأیید نیست.

با کاهش نسبی درگیری‌ها در بیشتر شهر پنج میلیونی، دولت‌های خارجی کاروان‌های جاده‌ای، هواپیماها و کشتی‌ها را سازماندهی کرده‌اند تا هزاران نفر از اتباع خود را خارج کنند.

صفا ابوطاهر که سه شنبه شب به همراه خانواده اش در فرودگاه نظامی اردن فرود آمد، گفت: “سخت ترین چیز صدای بمباران و جنگنده های جت در هنگام پرواز بر فراز خانه ما بود. این باعث وحشت بچه ها شد.”

شاهدان در واد باندا، ایالت کردوفان غربی، از درگیری بین ارتش و نیروهای RSF، از جمله استفاده از جت های جنگنده خبر دادند.

کردفان غربی در مجاورت منطقه دارفور سودان است که شاهد درگیری‌های شدید و غارت انبارهای کمک بوده است، اما سازمان ملل به گزارش‌هایی استناد کرد که در ایالت دارفور شمالی آتش‌بس محلی از اواخر هفته گذشته برقرار شده است.

پرتس روز سه شنبه گفت در دارفور غربی، “نزدیک مرز چاد، جنگ با گزارش های افزایش یافته و نگران کننده ای مبنی بر مسلح شدن قبایل و پیوستن به جنگ از سر گرفته شده است.” وی افزود که “درگیری های بین جمعی” نیز در نیل آبی، در مرز جنوب شرقی رخ داده است. با اتیوپی

“دهها هزار” در حال فرار

یک گزارش سازمان ملل می‌گوید: «کمبود غذا، آب، دارو و سوخت به‌ویژه در خارطوم و مناطق اطراف آن به شدت شدید می‌شود».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت: «در برخی نقاط، کمک‌های بشردوستانه تنها چیزی است که قحطی را از بین می‌برد.

جویس مسویا، دستیار دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه گفت، علیرغم افزایش شدید قیمت سوخت و بلیط اتوبوس که برای فرار لازم است، سازمان ملل “گزارش هایی از ورود ده ها هزار نفر به جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، مصر، اتیوپی و سودان جنوبی دریافت کرد.”

سازمان ملل هشدار داد که در حال آماده شدن برای مهاجرت 270000 پناهجو به همسایگان فقیرتر سودان، چاد و سودان جنوبی است.

به گفته آژانس‌های سازمان ملل، درگیری‌ها حداقل 459 نفر را کشته و بیش از 4000 نفر را در سومین کشور بزرگ آفریقا زخمی کرده‌اند.

تاریخچه کودتاها

سازمان ملل روز سه شنبه هشدار داد که تخمین زده می شود 219,000 زن در خارطوم باردار هستند و “24,000 انتظار می رود در هفته های آینده زایمان کنند”، در حالی که مراقبت های پزشکی تقریباً وجود ندارد.

نیما سعید عابد، نماینده سازمان جهانی بهداشت در سودان، در یک تهدید دیگر گفت: “یک خطر بیولوژیکی بزرگ مرتبط با اشغال آزمایشگاه مرکزی بهداشت عمومی توسط یکی از طرف های درگیر” وجود دارد.

سودان، یکی از فقیرترین کشورهای جهان، سابقه ای پر دردسر از کودتاهای نظامی دارد.

RSF از شبه‌نظامیان جنجاوید که عمر البشیر، رئیس‌جمهور وقت، دو دهه پیش در منطقه دارفور راه انداخت، پدید آمد و منجر به اتهامات جنایات جنگی علیه بشیر و دیگران شد.

ارتش بشیر را در آوریل 2019 پس از اعتراضات گسترده شهروندان که امیدها را برای گذار به دموکراسی افزایش داد، سرنگون کرد.

این دو ژنرال در کودتای 2021 قدرت را به دست گرفتند، اما بعداً به خاطر ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی با یکدیگر اختلاف کردند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)