پیرترین زندانی زندان نازی در سن 102 سالگی در انتظار تجدید نظر درگذشت

پیرترین زندانی زندان نازی در سن 102 سالگی در انتظار تجدید نظر درگذشت

یوسف شوتز، نگهبان سابق اردوگاه کار اجباری نازی ها

جوزف شوتز، مردی که در طول جنگ جهانی دوم به عنوان نگهبان در اردوگاه کار اجباری نازی ها کار می کرد، در سن 102 سالگی درگذشت. ژوئن، اما به او اجازه داده شد تا زمانی که پرونده اش در حال تجدید نظر بود، آزاد بماند.

بین سال‌های 1942 و 1945، زمانی که به عنوان نگهبان زندان در اردوگاه زاکسنهاوزن در اورانینبورگ، در شمال برلین خدمت می‌کرد، یوزف شوئتز مسئول دست‌کم 3500 قتل به عنوان کمکی شناخته شد. او مسن ترین فردی بود که به دلیل شرکت در جنایات هولوکاست در نتیجه این حکم مجرم شناخته شد.

همیشه بعید به نظر می رسید که شوتز هرگز به زندان برود، زیرا او در حالی که در انتظار نتیجه درخواست تجدید نظر بود آزاد بود.

شوتز در جریان محاکمه خود ابراز پشیمانی نکرده بود و اعتراف به بی گناهی کرد و گفت که “مطمقاً هیچ کاری انجام نداده است”.

پس از جنگ، شوتز قبل از بازگشت به آلمان به اردوگاهی در روسیه منتقل شد و در آنجا به عنوان یک کشاورز و یک قفل ساز مشغول به کار شد.

بیش از 200000 نفر از جمله یهودیان، روماها، مخالفان رژیم و همجنس گرایان بین سال های 1936 تا 1945 در اردوگاه زاکسنهاوزن بازداشت شدند.

بر اساس گزارش یادبود و موزه ساکسنهاوزن، ده‌ها هزار زندانی پیش از آزادسازی اردوگاه توسط نیروهای شوروی بر اثر کار اجباری، قتل، آزمایش‌های پزشکی، گرسنگی یا بیماری جان خود را از دست دادند.

آلمان از زمانی که یک حکم تاریخی در سال 2011 راه را برای چندین محاکمه هموار کرد، تلاش می کند تا جنایتکاران جنگی سابق نازی را به دست عدالت بسپارد.

یکی از نگهبانان سابق، جان دمیانجوک، بر این اساس محکوم شد که به عنوان بخشی از ماشین کشتار هیتلر خدمت می کرد، حتی اگر هیچ مدرکی وجود نداشت که او مستقیماً کسی را کشته است.

از آن زمان، چندین کارگر سابق اردوگاه کار اجباری بر همین اساس مجرم شناخته شدند.

با این حال، با گذشت زمان، چندین پرونده در سال‌های اخیر پس از مرگ متهم یا ناتوانی فیزیکی در محاکمه رها شده است.

(با ورودی های AFP)