همه آنچه باید درباره گروه واگنر، بازوی مزدور روسیه بدانید

همه آنچه باید درباره گروه واگنر، بازوی مزدور روسیه بدانید

روز شنبه روسیه مدعی شد که کنترل شهر باخموت در شرق اوکراین را که کانون درگیری های شدید بوده است، به دست گرفته است. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از سربازان خود و گروه مزدور خصوصی واگنر به دلیل موفقیت ادعایی آنها تمجید کرد. این اعلامیه ارتش روسیه اندکی پس از آن منتشر شد که کیف اذعان کرد که نبرد ادامه دارد و وضعیت را “بحرانی” توصیف کرد.

چهره ادعایی تسخیر شهر یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر است که ادعا کرده است “عملیات تصرف باخموت 224 روز به طول انجامید.” ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز پیام تبریکی به گروه مزدور واگنر ارسال کرد که بار دیگر در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.

گروه واگنر چیست؟

واگنر یک شرکت نظامی خصوصی است که هدف آن پیشبرد اهداف و تلاش های نظامی روسیه است. این گروه مزدور خدمات نظامی از جمله نبرد مسلحانه ارائه می دهد و حضور خود را در چندین منطقه درگیری از جمله اوکراین، لیبی، موزامبیک، سودان و غیره نشان داده است. تحقیقات بی‌بی‌سی نشان داد که از کشتن زندانیان گرفته تا سایر جنایات جنگی مشکوک، گروه واگنر به‌خاطر وحشیگری‌اش بدنام است. با این حال، برای مدت طولانی، گروه واگنر مشارکت در هرگونه فعالیت نظامی را رد کرده است. بر اساس این گزارش، روسیه نیز هرگونه ارتباط با واگنر را رد کرده است.

طبق گزارش وزارت دفاع بریتانیا در ژانویه 2023، گروه واگنر بازیگر مهمی در تهاجم روسیه به اوکراین است. طبق یک اعلامیه رسمی، «در 27 دسامبر 2022، ثبت دولتی یکپارچه روسیه نشان داد که گروه واگنر شبه نظامی نیابتی رسماً به عنوان یک شخص حقوقی ثبت نام کرده است. این گروه فعالیت اصلی خود را “مشاوره مدیریت” اعلام کرد. هیچ اشاره ای به خدمات رزمی نشده است.»

همین به‌روزرسانی همچنین اضافه کرد: «واگنر تقریباً به طور قطع اکنون بیش از 50000 جنگنده را در اوکراین فرماندهی می‌کند و به یکی از اجزای اصلی کمپین اوکراین تبدیل شده است. هدف از ثبت نام احتمالاً به حداکثر رساندن سود تجاری پریگوژین و مشروعیت بخشیدن به سازمانی است که به طور فزاینده ای با مشخصات بالا می رود.

اکنون با پیام تبریک ولادیمیر پوتین به گروه واگنر، ارتباط روسیه و گروه مزدور شفاف‌تر شده است. در پی اشغال ادعایی باخموت، خبرگزاری تاس به نقل از بیانیه کرملین نوشت: «ولادیمیر پوتین به یگان‌های تهاجمی واگنر و همچنین به همه نیروهای یگان‌های نیروهای مسلح روسیه که حمایت‌های لازم و پوشش جناحی را به آنها ارائه کردند، تبریک گفت. در پایان عملیات آزادسازی شهر.»