هزاران نفر علیه خشونت مسلحانه در صربستان راهپیمایی کردند – اخبار RT World

احزاب مخالف پس از دو تیراندازی دسته جمعی هفته گذشته خواستار استعفای دولت شدند

پس از کشته شدن 17 نفر – از جمله هشت کودک – در دو تیراندازی دسته جمعی در هفته گذشته، تظاهرات گسترده در بلگراد و نووی ساد روز دوشنبه از دولت خواستند کاری انجام دهد. فعالان اپوزیسیون پس از خروج وزیر آموزش و پرورش از این اعتراض برای استعفای بیشتر مقامات دولتی استفاده کردند.

تظاهرکنندگان با شعار در خیابان های پایتخت راهپیمایی کردند صربستان علیه خشونت فعالانی که ادعا می کردند از طرف آنها صحبت می کنند، خواستار این شدند “پایان دادن به ترویج خشونت در رسانه ها و در ملاء عام” اخراج نهاد نظارتی فعلی رسانه ها و سانسور برخی رسانه ها.

چهارشنبه گذشته یک دانش آموز 13 ساله در مدرسه ابتدایی ولادیسلاو ریبنیکار بلگراد به 8 نفر از همکلاسی های خود و یک نگهبان تیراندازی کرد و شش دانش آموز و یک معلم را زخمی کرد. شامگاه پنجشنبه، هشت نفر دیگر در شهرداری ملادنوواک مجاور کشته و 14 نفر زخمی شدند. مرد مظنون به تیراندازی پس از هشت ساعت تعقیب و گریز دستگیر شد.

برانکو روزیچ، وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه استعفا داد. فعالان همچنین خواستار استعفای براتیسلاو گاسیچ، وزیر پلیس و الکساندر وولین، مدیر سرویس امنیتی BIA شدند.


صربستان پس از تیراندازی در مدرسه، کنترل شدید اسلحه و رسانه ها را پیشنهاد می کند

رئیس جمهور الکساندر ووچیچ قبلاً مجموعه ای از اقدامات را پیشنهاد کرده است، از جمله مصادره اسلحه های ثبت نشده، کنترل های شدیدتر در مورد مجوز سلاح گرم، و سرکوب رسانه ها و محتوای آنلاین که خشونت را ترویج یا تمجید می کند.

ووچیچ عصر دوشنبه در مصاحبه ای از احزاب مخالف برای ربودن غم و اندوه صرب ها برای پیشبرد برنامه خود انتقاد کرد و آنها را خواند. “بدترین زباله های سیاست، درست مانند سال 2000،” با اشاره به انقلاب رنگی مورد حمایت آمریکا.

صریح ترین معترضان بودند “صرب ستیز آشکار،” ووچیچ در تلویزیون Happy گفت – یکی از رسانه هایی که مخالفان می خواهند سانسور شود.

«بچه‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، عجیب و غریب بازی می‌کنند بازی ها،” او گفت. ما باید راه حلی پیدا کنیم، اما من با هیچ نوع سانسوری موافق نیستم.» ووچیچ همچنین تردید داشت که نمایش های واقعیت عامل اصلی خشونت باشد، زیرا مخاطبان اصلی آنها 55 سال و بالاتر بودند، اما افزود که مایل است بیشتر به دنبال تنظیم آنها باشد.

پلیس صربستان عفو ​​یک ماهه ای را برای تحویل سلاح های غیرقانونی اعلام کرده است که تا 8 ژوئن ادامه خواهد داشت. در روز اول کمپین، شهروندان 1500 قبضه سلاح گرم، تقریبا 50000 گلوله مهمات و حدود 100 نارنجک دستی، راکت تحویل دادند. پلیس در بیانیه ای گفت: نارنجک های پیشران و سایر وسایل انفجاری.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: