ولدیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین: روسیه “همانطور که نازیسم بود” شکست خواهد خورد

زلنسکی اوکراینی: روسیه

زلنسکی در سالگرد تسلیم آلمان نازی به نیروهای متحد در 8 مه 1945 صحبت می کرد.

کیف:

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در سخنرانی خود به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم قول داد که نیروهای روسیه در اوکراین شکست خواهند خورد، درست همانطور که آلمان نازی در سال 1945 شکست خورد.

سخنرانی او که در یک یادبود جنگ در کیف ضبط شده است، یک روز قبل از روز پیروزی در مسکو، سالگرد جنگ شوروی که با رژه ارتش در میدان سرخ همراه با امنیت در حالت آماده باش، برگزار می شود.

در همین حال، نیروهای اوکراینی اعلام کردند که نزدیک به 32 فروند پهپاد تهاجمی روسیه را سرنگون کرده‌اند و انفجارها و آژیرهای حمله هوایی را در شبانه‌روز در پایتخت برانگیخته‌اند.

زلنسکی در ویدئویی در مراسم یادبود جنگ جهانی دوم در کیف گفت: “همه شر قدیمی که روسیه مدرن به ارمغان می آورد، همانطور که نازیسم شکست خورد، شکست خواهد خورد.”

همانطور که در آن زمان شر را با هم نابود کردیم، اکنون نیز شری مشابه را با هم از بین می‌بریم.»

زلنسکی در سالگرد تسلیم آلمان نازی به نیروهای متحد در 8 می 1945، روز پیروزی در اروپا صحبت می کرد.

او گفت که لایحه‌ای را برای بزرگداشت رسمی جنگ جهانی دوم در اوکراین نیز در 8 مه، که برای سال‌ها مانند روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق، در 9 می برگزار می‌شد، به پارلمان ارائه کرده است.

این آخرین اقدام از مجموعه اقداماتی است که اوکراین در سال های اخیر برای فاصله گرفتن از مسکو انجام داده است، از جمله با تغییر نام خیابان ها و شهرهایی که به نام شخصیت های شوروی نامگذاری شده اند.

زلنسکی گفت که اوکراین همچنین روز 9 مه را به طور جداگانه جشن می گیرد که صلح و وحدت در این قاره را ترویج می کند.

– “همیشه ترسناک” –

اتحادیه اروپا از این اقدام استقبال کرد و گفت که اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه برای گفت‌وگو با زلنسکی به کیف سفر خواهد کرد.

پیش از این سفر، بروکسل دور جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه پیشنهاد کرد. یک سخنگوی گفت که این اقدامات به دنبال مقابله با “فرار از تحریم ها” است.

کرملین برای توجیه تهاجم خود به لفاظی های جنگ جهانی دوم تکیه کرده و در فوریه سال گذشته اعلام کرد که جنگ را برای “نازی زدایی” اوکراین آغاز کرده است.

اما رهبر اوکراین گفت که کرملین مسئول “تجاوز و الحاق، اشغال و تبعید” و همچنین “قتل و شکنجه دسته جمعی” است.

همه اینها با پیروزی ما پاسخ داده خواهد شد – پیروزی اوکراین و جهان آزاد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، گفت روس‌ها در طول شب نزدیک به 60 هواپیمای بدون سرنشین را پرتاب کرده‌اند که 36 مورد از آنها را به سمت پایتخت پرتاب کرده‌اند. او گفت که در این حملات پنج نفر زخمی شدند.

روزنامه نگاران خبرگزاری فرانسه آپارتمانی را دیدند که بر اثر آوار در منطقه سویاتوشینسکی پایتخت آسیب دیده بود.

وادیم، یک ساکن 47 ساله، گفت که صدای آژیر حمله هوایی و لرزش ساختمان همسایه خود را هنگام برخورد آوار شنیده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما یک سال است که در جنگ بودیم. همیشه ترسناک است. نه به اندازه خط مقدم. اما البته ترسناک است. برای کودکان وحشتناک است.”

– مهمات فسفر –

او گفت که فرزندان خودش ساعاتی قبل از حمله برای ملاقات به آنجا آمده بودند.

در منطقه جنوبی اودسا، مقامات گفتند که حمله روسیه به یک انبار اصابت کرد و یک کشته و چند زخمی برجای گذاشت.

به گفته مقامات، ارتش روسیه همچنین روستایی در منطقه جنوبی خرسون را هدف قرار داد که در آن شش غیرنظامی از جمله یک پسر 9 ساله زخمی شدند.

در منطقه دونتسک شرقی، اوکراین نیروهای روسیه را به استقرار مهمات فسفر در باخموت، مرکز درگیری چند ماهه متهم کرد.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور روسی واگنر، روز دوشنبه گفت که نیروهایش در باخموت شروع به دریافت مهمات بسیار مورد نیاز کرده‌اند.

پریگوژین هفته گذشته در یک سری ویدیوهای توهین آمیز، وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو را متهم کرد که تدارکات را متوقف کرده است.

روز پیروزی، رویدادی کلیدی در تقویم سیاسی روسیه در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، علیرغم یک سری حملات خرابکارانه اخیر در این کشور ادامه دارد.

رژه های نظامی در بیش از دوجین شهر روسیه به دلیل نگرانی های امنیتی و همچنین در مراکز تحت کنترل نیروهای روسیه در شبه جزیره کریمه لغو شده است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، روز دوشنبه اعلام کرد که علیرغم افزایش ناامیدی در داخل کشور از نقش روسیه در بن بست ایروان با رقیب تاریخی آذربایجان، برای رویدادهای روز پیروزی از مسکو بازدید خواهد کرد.

قرار است رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز در این جشن در مسکو شرکت کنند.

کرملین در پی گفتگوهای روز دوشنبه پوتین و رئیس جمهور قرقیزستان صدیر جپاروف گفت که روسیه تأسیسات نظامی خود را در متحد آسیای مرکزی گسترش خواهد داد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)