نخست وزیر پاکستان در دادگاه عالی وثیقه برای عمران خان

نخست وزیر پاکستان در دادگاه عالی وثیقه برای عمران خان

وی در پاسخ به این سوال که چرا این گونه اغماض به برادرش نواز شریف داده نشد؟ (فایل)

اسلام آباد:

شهباز شریف، نخست وزیر، روز جمعه از اعطای تسهیلات از سوی دادگاه عالی به “لادلا” عمران خان خود شک کرد و گفت که “استانداردهای دوگانه” آن منجر به مرگ عدالت در پاکستان شده است.

دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه در یک تسکین بزرگ برای خان، دستگیری نمایشی او را “غیرقانونی” و “بی اعتبار” اعلام کرد و دستور آزادی فوری وی را پس از معرفی به دستور خود در برابر دادگاه صادر کرد.

آقای خان 70 ساله روز سه شنبه در خارج از دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) دستگیر شد و دادگاه حسابرسی روز چهارشنبه او را در ارتباط با پرونده فساد القادر تراست برای هشت روز بازداشت به دفتر ملی پاسخگویی (NAB) تحویل داد.

آقای شریف در پاسخ به تسلیم دادگاه عالی به آقای خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان، گفت: «زمانی که او (عمران) دیروز در دادگاه معرفی شد، CJP گفت که دیدن شما خوب است. و این را در مورد فساد گفته است».

«اگر می‌خواهید به طرفداری از این لادلا (نازخورده) ادامه دهید، پس باید تمام دکویت‌های پشت میله‌های زندان را نیز در کشور آزاد کنید. بگذارید این برای همه رایگان باشد.» او روز جمعه هنگام سخنرانی در کابینه فدرال گفت.

او پرسید که چرا چنین اغماض به برادرش و نخست وزیر سابق نواز شریف و دیگر اعضای ائتلاف فدرال که در زمان نخست وزیری خان دستگیر شدند، داده نشد.

هیچ کس با نواز درباره بی عدالتی هایی که از او متحمل شده صحبت نکرد. این استانداردهای دوگانه باعث مرگ عدالت در پاکستان شده است.”

دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) روز جمعه به خان رئیس حزب تحریک انصاف در پرونده القادر تراست به مدت دو هفته وثیقه صادر کرد.

دستگیری خان در روز سه‌شنبه اعتراضات گسترده‌ای را در سرتاسر پاکستان برانگیخت و دولت را بر آن داشت تا ارتش را در پایتخت این کشور و همچنین در استان‌های پنجاب، خیبر پختونخوا و بلوچستان مستقر کند. اعتراضات خشونت آمیز دست کم هشت کشته برجای گذاشت.

روز پنجشنبه، یک شعبه سه نفره دادگاه عالی، متشکل از عمر عطا بندیال، رئیس قاضی، محمدعلی مظهر و قاضی اطهر منالله، دستور آزادی فوری او را صادر کرد.

خان با بیش از 120 پرونده در سراسر کشور مواجه است، از جمله به اتهام ارتکاب خیانت و توهین به مقدسات و تحریک خشونت و تروریسم.

او در ماه آوریل پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته او بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که او را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار می داد.

او تنها نخست وزیر پاکستان است که با رای عدم اعتماد در پارلمان برکنار شده است.