لهستان از زلنسکی می خواهد که بابت قتل عام نازی های اوکراین در جنگ جهانی دوم عذرخواهی کند – RT World News

سخنگوی وزارت خارجه لهستان گفت که کی یف باید “مسئولیت بیشتری” در قبال جنایات گذشته این کشور بپذیرد.

لوکاس جاسینا، سخنگوی وزارت خارجه لهستان گفت: ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین باید در قتل‌عام ولین، قتل عام‌ای که ناسیونالیست‌های اوکراینی علیه لهستانی‌های قومی در طول جنگ جهانی دوم مرتکب شدند، مسئولیت بیشتری در قبال ملت خود بپذیرد.

در مصاحبه ای با رسانه خبری آنلاین لهستانی Onet در روز جمعه، از این مقام رسمی پرسیده شد که آیا زلنسکی باید به خاطر قتل عام عذرخواهی کند.

طرف اوکراینی این کار را نکرد، اما رئیس جمهور زلنسکی باید مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرد [for] اوکراین” جاسینا گفت. این موضوع برای ورشو از چنان اهمیتی برخوردار است که باید در بالاترین سطح به آن رسیدگی شود.

میراث تاریک قتل عام ولین هنوز روابط دوجانبه بین دو همسایه را آزار می دهد “بسیاری از ابتکارات مشترک را مسدود می کند” سخنگوی این وزارتخانه گفت. در سال 2016، پارلمان لهستان کشتارهای ولین را به عنوان نسل کشی به دست ارتش شورشی اوکراین (UPA) به رسمیت شناخت.

“شما نمی توانید این واقعیت را تغییر دهید. شما نمی توانید زمان را به عقب برگردانید و هرگز زمان خوبی برای صحبت در مورد آن وجود نخواهد داشت…” جاسینا گفت.




به گفته این مقام مسئول، گفت “متاسفم و لطفا مرا ببخش” همیشه در روابط لهستان و اوکراین بسیار خوب عمل می کند “اما هنوز به اندازه کافی وجود ندارد.”

قتل عام Volyn بخشی از یک کمپین پاکسازی قومی بود که توسط ستیزه جویان ملی گرای UPA علیه جمعیت محلی لهستان در مناطق غربی اوکراین و شرق لهستان که به نام های Volhynia و گالیسیا نیز شناخته می شوند، بین سال های 1943 و 1944، در طول اشغال نازی ها، به راه انداختند. بر اساس برآوردهای مختلف، در مجموع از 40000 تا 60000 لهستانی کشته شدند.

UPA یکی از شاخه های شبه نظامی سازمان ملی گرایان اوکراینی (OUN) بود که به خاطر ایدئولوژی رادیکال ضدیهودی اش معروف بود. UPA به سربازان آلمان نازی در قتل عام یهودیان در خاک اوکراین در موارد متعدد، علاوه بر ده ها هزار لهستانی که در غرب اوکراین کشته شد، کمک کرد.

تجلیل از ملی گرایان اوکراینی توسط کی یف، از جمله رهبر OUN، استپان باندرا، مدت هاست که موضوعی بحث برانگیز در روابط بین اوکراین و لهستان و همچنین اسرائیل بوده است. در سال 2018، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، لایحه ای را امضا کرد که ترویج ایدئولوژی مرتبط با استپان باندرا را ممنوع می کرد. اسرائیل همچنین بارها از کی یف خواسته است که از تمجید کردن خودداری کند “جنایتکاران جنگی.”


واکنش لهستان به جشن اوکراین از همکار نازی ها

جاسینا گفت که کیف هنوز نمی تواند درک کند که چقدر این موضوع برای لهستانی ها اهمیت دارد. “این برای اوکراینی ها مهم ترین چیز نیست” و آنها “درک هنوز خیلی ضعیف است.” اما مردم لهستان، “به وضوح گفت که این مهم تر از برخی مذاکرات دیپلماتیک پشت پرده است.” او اضافه کرد.

کی یف ورشو را به خاطر آنچه که رهبری اوکراین در اطراف می خواند انتقاد کرد. هر گونه تلاش برای تحمیل به رئیس جمهور اوکراین یا اوکراین [and tell us] آنچه ما باید [do] درباره گذشته مشترک ما غیرقابل قبول و تاسف بار است.» واسیلی زواریچ، سفیر اوکراین در ورشو روز شنبه در توییتر خود نوشت. او همچنین گفت که اوکراین “تاریخ را به یاد می آورد” و خواستار چیزی شد که او نامید “تعادل و احترام در اظهارات.”

باندرا از سال 2010 به طور رسمی به عنوان یک قهرمان ملی در اوکراین مورد ستایش قرار گرفته است. ملی گرایان اوکراینی به طور مرتب تولد او را در 1 ژانویه با راهپیمایی های مشعل و تظاهرات گسترده جشن می گیرند. ورشو بارها به چنین اقداماتی اعتراض کرده است. در ژانویه، نخست وزیر لهستان، ماتئوش موراویتسکی قول داد که در اولین فرصت موضوع باندرا را با کی یف مطرح کند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: