عمران خان ارتش پاکستان را منفجر کرد

عمران خان ارتش پاکستان را منفجر کرد

رئیس 70 ساله تحریک انصاف پاکستان به “دولت وارداتی” حمله کرد.

لاهور:

عمران خان، نخست وزیر برکنار شده پاکستان در اولین سخنرانی خود به ملت در روز شنبه پس از آزادی از بازداشت این نهاد ضد فساد به دستور دادگاه عالی، به ارتش قدرتمند توصیه کرد که حزب سیاسی خود را برای ورود به سیاست و «بزرگ فکر کردن» تشکیل دهند. برای نجات کشور از سقوط به یک هرج و مرج کامل.

جناب خان که از این که چگونه تشکیلات نظامی پس از سرکوب حزبش تحریک انصاف پاکستان خشمگین بود، در طول سخنرانی خود در محل اقامتش در پارک زمان در ساعت 8 شب، از رهبری نظامی خواست تا «سیاست ضد تحریک انصاف» خود را بازنگری کند. به خاطر پاکستان، گفت که اقدامات این کشور قبلاً کشور را به آستانه فاجعه رسانده است. یک خان پیروز پس از اینکه با وجود وثیقه در روز جمعه، ساعت‌ها خود را در محوطه دادگاه عالی اسلام‌آباد (IHC) حبس کرد، روز شنبه به خانه‌اش در لاهور بازگشت.

پیش از عزیمت به لاهور، رئیس 70 ساله تحریک انصاف پاکستان با وجود اعطای وثیقه از سوی IHC، از “دولت وارداتی به دلیل ربودن” او انتقاد کرد.

رئیس PTI با گرفتن عکسی از اظهارات سرلشکر احمد شریف چودری مدیر کل روابط عمومی بین‌سرویس (ISPR) که در آن آقای خان را “منافق” خواند، گفت: “به من گوش کنید آقای DG ISPR… شما حتی نبودید. زمانی که من نماینده کشورم در جهان بودم به دنیا آمدم و نام خوبی برای آن کسب کردم. او گفت که ISPR، شاخه رسانه ای ارتش، هرگز چنین چیزهایی (در مورد یک سیاستمدار) نگفته است.

“شما وارد سیاست شده اید. چرا حزب خود را تشکیل نمی دهید. چه کسی به شما این حق را داده است که چنین اتهامات بیهوده ای را مطرح کنید. شرمنده باشید که بگویید هیچ کس دیگری به ارتش در حدی که من انجام دادم آسیب نرسانده است. شما ما را له خواهید کرد.» آقای خان گفت.

آقای خان در طول سخنرانی خود پرسید که آیا تصویر ارتش پاکستان در زمان نخست وزیری خوب بود یا اکنون؟ “مردم در آن زمان ارتش را دوست داشتند. زمانی که یک فرمانده ارتش (ژنرال قمر جاوید باجوا) از پشت به من خنجر زد و بدنام ترین و فاسدترین جنایتکاران پاکستان را به قدرت رساند، توده ها شروع به انتقاد از ارتش کردند و این به خاطر من نیست بلکه به خاطر من است. اقدامات فرمانده ارتش مبنی بر اینکه ارتش مورد هدف و انتقاد قرار گرفته است.»

آقای خان همچنین گفت که از آنجایی که مردم به او اعتماد دارند، بیشترین خیریه را در سراسر جهان دریافت کرده است.

او در ادامه گفت: “شما می گویید عمران خان دروغ می گوید. بیشترین صدقه را به من داده اند، زیرا آنها به من اعتماد دارند و من را فردی صادق می دانند. دادگاه عالی پاکستان نیز من را صادق اور امین) اعلام کرده است.”

آقای خان که در آوریل سال گذشته از طریق یک درخواست عدم اعتماد از قدرت برکنار شد، همچنین گفت که کنترل کنندگان (اشاره به ارتش) و دولت مستقر در آن، ذینفعان اصلی حمله به تأسیسات نظامی در جریان اعتراضات پس از آن هستند. دستگیری او سه شنبه گذشته

“آنها کل رهبری حزب تحریک انصاف را به زندان انداخته اند و بیش از 3500 کارگر را دستگیر کرده اند و پرونده های بیشتری را علیه من پس از حمله افراد ناشناس به ساختمان های دولتی تشکیل داده اند. احزاب دولتی خواهان انتخابات نیستند زیرا می دانند که به طور کامل از بین خواهند رفت. به همین دلیل آنها این توطئه (حمله به تأسیسات نظامی) را طراحی کردند و از انتخابات فرار کردند.” آقای خان گفت که چنین سرکوبی در شرق پاکستان انجام شده است که حزب او امروز با آن مواجه است. او گفت: “چنین اقداماتی عواقب ناگواری دارد. اگرچه شما (ارتش) به حرف من گوش نمی دهید، اما به شما توصیه می کنم بزرگ فکر کنید. باید ببینید کشور با چنین اقداماتی به کجا می رود.”

آقای خان قوه قضائیه را تنها امید پاکستان خواند و از قضات خواست که از دستورات غیرقانونی «مدیرکننده» امتناع کنند. او گفت که کنترل رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای توسط گردانندگانی که رسانه‌های اجتماعی را نیز برای محدود کردن آزادی بیان ممنوع کرده بودند، اعمال شده است.

او از روزنامه نگاران خواست تا به وجدان خود گوش دهند و ترسی که توسط دستگاه نظامی القا می شود کنترل نشوند.

آقای خان ابراز نگرانی کرد که عمران ریاض خان روزنامه‌نگار ارشد که (توسط سازمان‌های امنیتی) ربوده شده بود، به شدت شکنجه یا کشته شود.

او همچنین دولت را به دلیل ربودن یکی دیگر از تحلیلگران ارشد سیاسی اوریا مقبول جان مورد انتقاد قرار داد. آقای خان خواستار تحقیق در مورد اعتراضات و خرابکاری های پس از دستگیری وی توسط رئیس دادگستری پاکستان، عمر عطا بندیال شد تا حقایق آشکار شود.

او مشکوک بود که “گرداننده ها” نیز در حمله به تاسیسات دولتی برای رسیدن به انگیزه آن دست داشته اند، و گفت که حزب او سابقه خشونت را ندارد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)