عمران خان، نخست وزیر پاکستان وعده “اقدام قوی” علیه ماهیگیری غیرقانونی را داد

تظاهرات گوادر: عمران خان نخست وزیر پاکستان قول

کراچی:

پس از چند هفته تحصن و اعتراض ساکنان محلی که دولت را به لرزه درآورد و مقامات را مجبور به اعزام هزاران پلیس اضافی کرد، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، روز یکشنبه گفت که «اقدامی قوی» علیه صید غیرقانونی ترال‌ها در سواحل گوادر انجام خواهد داد. افسران منطقه

صدها تن از ساکنان محلی، فعالان جامعه مدنی، وکلا، روزنامه نگاران از جمله زنان در 28 روز گذشته اعتراضات گسترده و تحصن گوادر را علیه ایست های بازرسی غیر ضروری، کمبود شدید آب و برق و تهدیدات معیشتی ناشی از ماهیگیری غیرقانونی برگزار کرده اند.

من به خواسته های بسیار مشروع ماهیگیران سخت کوش گوادر توجه کرده ام. خان در توییتی نوشت: علیه صید غیرقانونی ترال‌ها اقدام قوی انجام می‌دهم و همچنین با سی ام بلوچستان صحبت خواهم کرد.

مولانا هدایت الرحمن، دبیر کل حزب جماعت اسلامی بلوچستان که رهبری تظاهرات را بر عهده داشته است، از توئیت نخست وزیر استقبال کرد.

آقای رحمان، که رهبری جنبش گوادر کو حقوق دو تحریک (حقوق دادن به جنبش گوادر) را بر عهده دارد، گفت که دو خواسته اصلی آنها – اقدام علیه “مافیای کشتی ترال ها” و حل مسائل در مرز ایران – از 19 خواسته کلی است.

در همین حال، میرضیاءالله لاگاو، مشاور وزیر کشور بلوچستان در امور داخلی و قبایل گفت که معترضان فهرستی متشکل از 19 خواسته داشتند که 16 مورد از آنها توسط دولت پذیرفته شده است.

درخواست‌های پذیرفته‌شده شامل صید ماهی‌گیری غیرقانونی ترال‌ها در بندر گوادر، افزایش گشت‌زنی برای بررسی ترال‌های غیرقانونی، آزادی ماهیگیران محلی برای رفتن به دریا، حذف پست‌های بازرسی غیرضروری در جاده‌های اصلی، بستن مغازه‌های شراب در گوادر و حذف تداخل در مسیر عبوری است. تجارت مرزی با ایران و پایان دادن به انواع تداخل ها و ایجاد بازارچه های تجاری در مرزها.

تظاهرات در بلوچستان بخشی از نارضایتی فزاینده از حضور چین در گوادر است که بندر آن بخشی جدایی ناپذیر از پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به ارزش 60 میلیارد دلار است که پروژه شاخص طرح چند میلیارد دلاری کمربند و جاده چین است. (BRI).

پروژه زیرساختی عظیم استان سین کیانگ چین را به بندر گوادر در استان بلوچستان پاکستان متصل می کند.

بندر گوادر مدتهاست که به عنوان جواهری در تاج CPEC به تصویر کشیده شده است، اما در این روند، این شهر به مظهر یک دولت امنیتی تبدیل شده است.

هند در حالی که از کشمیر تحت اشغال پاکستان عبور می کند، به چین نسبت به CPEC اعتراض کرده است.

معترضان از گوادر، تربت، پیشکان، زمران، بولدا، اورمارا و پاسنی در «جنبش گوادر کو حقوق دو تحریک» به رهبری مولانا رحمان شرکت می کنند.

آنها قول داده اند که تا زمان برآورده شدن خواسته هایشان به اعتراض خود ادامه دهند و در اوایل این هفته حتی زنان در تظاهرات بزرگی در گوادر و پاسنی شرکت کردند.

معترضان 19 خواسته را مطرح کرده اند که شامل گام هایی برای خلاصی از دریا از شر “مافیای ترال ها” و اجازه دادن به ماهیگیران برای رفتن آزادانه به داخل آب ها، خلاص شدن از شر پست های بازرسی غیر ضروری و عدم “توهین” به شهروندان به نام امنیت است.

آنها همچنین خواستار تعطیلی تمام فروشگاه های شراب در گوادر و اجازه تجارت مرزی با ایران شدند.

بلوچستان محل یک شورش خشونت آمیز طولانی مدت است و حضور چین در گوادر باعث ناآرامی های اجتماعی زیادی شده و به احساسات ضد چینی منجر شده است. همچنین به گروه‌های بلوچ که در اعتراض به پروژه‌های CPEC دست به حملات تروریستی زده‌اند، کمک کرده است.

در این درخواست ها همچنین آمده است که اکثریت افرادی که در شرکت هلدینگ بندر خارج از کشور چین استخدام شده اند از خارج از گوادر بوده و خواستار اولویت دادن به مردم محلی هستند. PTI CORR ZH

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)