طوفان موکا امروز به خشکی می رسد، بنادر بنگلادش در حالت هشدار: گزارش

طوفان موکا امروز به خشکی می رسد، بنادر بنگلادش در حالت هشدار: گزارش

ساکنان و پناهندگان از مناطق کم ارتفاع تخلیه شده اند. (فایل)

داکا:

داکا تریبون گزارش داد، بر اساس آخرین بولتن اداره هواشناسی بنگلادش (BMD)، اثر محیطی طوفان موکا بر روی مناطق ساحلی تقسیمات چاتورگرام و باریشال آغاز شده است.

بر اساس گزارش BMD، طوفان موکا به سمت مناطق ساحلی بنگلادش و میانمار با بادهایی تا سرعت 210 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است.

طوفان طوفانی بسیار قوی، طبق توصیه، نیمه شب در حدود 490 کیلومتری جنوب-جنوب غربی بندر چاتوگرام، 410 کیلومتری جنوب-جنوب غربی بندر کاکس بازار، 530 کیلومتری جنوب بندر مونگلا و 460 کیلومتری جنوب بندر پایرا واقع شده است. به گزارش داکا تریبون

با توجه به BMD، پیش بینی می شود امروز (14 مه) توسعه بیشتری پیدا کند، در جهت شمال-شمال غربی ادامه یابد و بین ساعت 9:00 صبح تا 3:00 بعد از ظهر از سواحل Cox’s Bazaar-North Mianmar عبور کند.

در آخرین بولتن آمده است که در نیمه شب، حداکثر سرعت باد پایدار در 74 کیلومتری مرکز طوفان بسیار شدید، تقریباً 190 کیلومتر در ساعت بود که تندبادها به 210 کیلومتر در ساعت می‌رسیدند.

اداره هواشناسی هند روز یکشنبه اعلام کرد که طوفان موکا امروز از جنوب شرقی بنگلادش و شمال میانمار با سرعت باد پایدار 180 تا 190 کیلومتر در ساعت و تا 210 کیلومتر در ساعت عبور خواهد کرد.

بنا به گفته داکا تریبون، بندر دریایی کاکس بازار دستور داده است که سیگنال خطر بزرگ 10 را بالا ببرد.

علاوه بر این، توصیه شده است که بنادر دریایی Chattogram و Payra سیگنال خطر بزرگ 8 را بالا ببرند، در حالی که بندر دریایی Mongla باید سیگنال هشدار محلی 4 را بالا ببرد.

در این بولتن آمده است که منطقه ساحلی کاکس بازار، و همچنین جزایر و کاراکترهای اطراف آن، تحت سیگنال خطر بزرگ شماره 10 قرار خواهند گرفت.

نواحی ساحلی Chattogram، Feni، Noakhali، Lakshmipur، Chandpur، Barishal، Patuakhali، Jhalakathi، Pirojpur، Barguna و Bhola و همچنین جزایر اطراف آن تحت سیگنال خطر بزرگ شماره قرار خواهند گرفت. 8، داکا تریبون گزارش داد.

به گزارش سی ان ان، آژانس های امدادی در بنگلادش و میانمار می گویند که در حال آماده شدن برای فاجعه هستند و اجرای یک طرح جامع اضطراری را آغاز کرده اند، زیرا طوفان قوی به میلیون ها انسان بی پناه نزدیک شده است.

طوفان استوایی موکا، که در اوایل روز پنجشنبه در خلیج بنگال شکل گرفت، با بادهای پایدار با سرعت 240 کیلومتر در ساعت (150 مایل در ساعت) به یک طوفان درجه 4 اقیانوس اطلس تبدیل شده است.

به گفته Sanjeev Kafley، رئیس هیئت نمایندگی IFRC بنگلادش، تیم‌های واکنش به بلایا و بیش از 3000 داوطلب محلی که در زمینه آمادگی در برابر بلایا و کمک‌های اولیه آموزش دیده‌اند، در کمپ‌ها در حالت آماده باش مستقر شده‌اند و یک سیستم هشدار سریع طوفان ملی نیز وجود دارد. بر اساس گزارش CNN.

7500 کیت سرپناه اضطراری، 4000 بسته بهداشتی و 2000 ظروف آب، به گفته کفلی، برای توزیع موجود است.

آرجون جین، هماهنگ‌کننده اصلی سازمان ملل متحد برای واکنش به پناهندگان روهینگیا در بنگلادش، به سی‌ان‌ان گفت که علاوه بر این، تیم‌های سیار بهداشتی و ده‌ها آمبولانس آماده پاسخگویی به پناهندگان و بنگلادشی‌های نیازمند هستند و تیم‌های آموزش‌دیده ویژه در حالت آماده باش برای کمک به سالمندان، کودکان و معلولین خاص

جین همچنین گفت: “ما انتظار داریم که این طوفان تاثیر شدیدتری نسبت به هر بلای طبیعی دیگری داشته باشد که در پنج سال گذشته با آن مواجه شده اند” و افزود: “در این مرحله، ما فقط نمی دانیم که طوفان به کجا خواهد رسید. و با چه شدتی، پس ما به بهترین ها امیدواریم اما برای بدترین ها آماده می شویم.”

به گزارش سی ان ان، او گفت که مردم در مکان های کم ارتفاع و کسانی که مشکلات پزشکی وخیم داشتند تخلیه شدند.

ساکنان ایالت راخین و منطقه آیاروادی در میانمار شروع به فرار از خانه های خود و پناه بردن به معابد و مدارس کرده اند.

کافلی از IFRC همچنین گفت که صلیب سرخ صدها داوطلب دارد که آماده کمک به تلاش‌های جابه‌جایی آسیب‌پذیرترین شهروندان و همچنین کمپین‌های آگاهی از طوفان در شهرها و روستاها هستند.

طوفان گرمسیری Giri که در اکتبر 2010 به خشکی رسید، جدیدترین طوفان با قدرت قابل مقایسه بود. این طوفان به‌عنوان یک طوفان پرقدرت رده 4 با حداکثر بادهای 250 کیلومتر در ساعت (155 مایل در ساعت) به خشکی رسید.

گیری بیش از 150 کشته برجای گذاشت و نزدیک به 70 درصد از شهر کیاکفیو ویران شد. به گزارش سی ان ان، طبق گزارش سازمان ملل، حدود 15000 خانه در ایالت راخین در جریان طوفان ویران شده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)