روسیه درباره شورای قطب شمال هشدار داد – اخبار RT World

وزارت خارجه این کشور به صراحت اعلام کرد که در صورت نقض حقوق اعضای غربی، مسکو از این سازمان خارج خواهد شد

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد در صورتی که کشورهای غربی علیه آن تبعیض قائل شوند، روسیه ممکن است عضویت خود را در شورای قطب شمال پایان دهد. نیکولای کورچونوف، سفیر کل و نماینده ارشد مسکو در این سازمان، خاطرنشان کرد که نقش و اثربخشی این گروه اخیراً به دلیل سیاست هایی که توسط قدرت های غربی دنبال می شود کاهش یافته است.

کورچونوف در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: اگر نروژ که روز پنجشنبه رئیس شورا شد، از روسیه برای شرکت در فعالیت‌های خود دعوت نکند، این به منزله نقض حقوق روسیه است.

در این صورت تداوم مشارکت کشورمان در فعالیت های این سازمان به سختی امکان پذیر خواهد بود.این دیپلمات تصریح کرد.

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه گذشته، سایر اعضای این نهاد بین دولتی، که شامل کانادا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، سوئد و ایالات متحده می شود، عملا تمامی تماس ها را با مسکو قطع کردند و بیش از صد پروژه مشترک را متوقف کردند.


مسکو نسبت به هرج و مرج در قطب شمال هشدار داد

کورچونوف در مصاحبه خود هشدار داد که اصرار فزاینده کشورهای غربی بر رویارویی و تعقیب منافع خود به قیمت از دست دادن منافع سایر کشورها در قطب شمال می تواند به طور بالقوه منجر به تشدید تنش شود.

او به ناتو اشاره کردگسترشدر منطقه ای که اخیرا شاهد برگزاری رزمایش های نظامی بیشتری در این منطقه بوده است.

این مقام همچنین به تضعیف نقش شورا و کاهش اثربخشی آن اشاره کرد و افزود که روسیه در حال تعامل است.در گفتگوهای فعال در قالب های مختلف با سایر کشورها و سازمان ها.کورچونوف خاطرنشان کرد که مسکو با شرکای سازنده همکاری خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به علاقه اعضای بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) از برنامه های مسکو برای قرار دادن موضوعات قطب شمال در دستور کار سایر نهادهای بین المللی فاش کرد.

کورچونوف تاکید کرد که از جمله اولویت های روسیه در منطقه، توسعه مسیرهای کشتیرانی شمالی است که نیروگاه های اقتصادی آسیا را با بازارهای اروپایی متصل می کند.

الکسی چکونکوف، وزیر روسیه که مسئول توسعه قطب شمال است، در اوایل آوریل در گفتگو با RT اظهار تاسف کرد که «اقدامات غیر دوستانه یک طرفهتوسط سایر اعضای شورای قطب شمال و عدم همکاری می تواندقطب شمال را بی ثبات کندو منجر به هرج و مرج شود.