روز جهانی واکسن ایدز 2023: تاریخچه و اهمیت

روز جهانی واکسن ایدز 2023: تاریخچه و اهمیت

روز جهانی واکسن ایدز در 18 می گرامی داشته می شود.

روز جهانی واکسن ایدز در 18 ماه مه برگزار می شود تا نیاز به تولید واکسن برای این بیماری صعب العلاج را برجسته کند. این روز همچنین روز آگاهی از واکسن HIV نامیده می شود، این روز همچنین فرصتی برای ارج نهادن به کار دانشمندان و محققانی است که برای ساخت واکسنی برای پیشگیری از HIV/AIDS تلاش می کنند.

تاریخ

در 18 می 1997، بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در دانشگاه ایالتی مورگان در مریلند سخنرانی کرد. او گفت که تنها یک “واکسن واقعا موثر و پیشگیرانه اچ آی وی” می تواند به کنترل گسترش و ریشه کن کردن HIV کمک کند. با گرامیداشت سخنان رئیس جمهور، 18 می به عنوان روز جهانی واکسن ایدز نامگذاری شد. این روز برای اولین بار یک سال بعد در سال 1998 مشاهده شد.

اهمیت

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، HIV تاکنون باعث مرگ 40.1 میلیون نفر شده است. همه کشورها شاهد انتقال HIV هستند و برخی حتی از افزایش موارد جدید گزارش می دهند. با این حال، هنوز هیچ درمانی برای عفونت HIV وجود ندارد. اما درمان‌ها و مراقبت‌های ضروری و مؤثر می‌تواند به افراد مبتلا به HIV کمک کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند.

عفونت HIV چیست؟

ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV عفونتی است که سیستم ایمنی را هدف قرار داده و آن را ضعیف می کند. این امر فرد را مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سل، برخی عفونت ها و حتی سرطان می کند. سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) پیشرفته ترین مرحله عفونت HIV است.

عفونت HIV می تواند از طریق مایعات بدن فرد آلوده مانند شیر مادر، مایع منی، خون و مایعات واژن منتقل شود. این ویروس از طریق بوسیدن، بغل کردن یا به اشتراک گذاشتن غذا منتقل نمی شود. درمان ضد رتروویروسی (ART) می تواند HIV را درمان و از آن پیشگیری کند. کسانی که تحت ART قرار می گیرند از نظر ویروسی سرکوب می شوند و نمی توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند. از این رو، مهم است که اطمینان حاصل شود که مردم به درمان دسترسی زودهنگام دارند تا بتوان از گسترش HIV به طور موثر جلوگیری کرد.