دستگیری عمران خان ضربه دیگری به اقتصاد فلج کننده پاک است

دستگیری عمران خان ضربه دیگری به اقتصاد فلج کننده پاک است

مقامات از ماه مارس چندین بار برای دستگیری عمران خان تلاش کرده بودند

دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان و فراخوان حزب او برای تظاهرات سراسری، ضربه دیگری به کشور مجهز به سلاح هسته ای که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، وارد می کند.

کشور 220 میلیون نفری آسیای جنوبی در حال تمام شدن دلار است، تورم بیش از 36 درصد است و کمک مالی مورد انتظار صندوق بین المللی پول ماه ها به تعویق افتاده است.

کندی اقتصادی

فعالیت‌های صنعتی تقریباً متوقف شده است زیرا بانک مرکزی نرخ‌های بهره را به رکورد 21 درصد افزایش داده است تا با تورم مبارزه کند و بیکاری و فقر را بدتر کند.

زنان و کودکان در ازدحام در مراکز توزیع مواد غذایی کشته شده اند زیرا تورم مواد غذایی به بالاترین حد خود یعنی 40 درصد رسیده است.

کمک مالی متوقف شده

یک برنامه نجات صندوق بین المللی پول که در ژوئن منقضی می شود، از نوامبر متوقف شده است. ذخایر ارزی 4.457 میلیارد دلاری به سختی واردات یک ماهه را پوشش می دهد.

کاهش بدهی کشورهای دوست مانند چین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هنوز به طور کامل محقق نشده است.

کسری درآمد

پیش بینی می شود که کسری درآمد برای سال مالی منتهی به ژوئن به طور قابل توجهی از اهداف فراتر رود، در حالی که روپیه ضعیف باقی می ماند.

انتخابات

پاکستان پس از آن که دولت شهباز شریف، نخست وزیر در ماه آوریل، حکم دادگاه عالی برای برگزاری انتخابات محلی در استان پنجاب تا اواسط ماه مه را رد کرد، در بن بست قانون اساسی قرار دارد. عدم رعایت می تواند منجر به اقدام دادگاه علیه دولت شود. دادگاه پیش از این دو نخست وزیر را برکنار کرده بود.

فشار سیاسی

خان که به اتهام فساد دستگیر شد و سال گذشته از سمت نخست وزیری برکنار شد، در تلاش برای بازگشت به قدرت، از طریق یک کارزار سیاسی مستمر بر دولت فشار می آورد.

مقامات از ماه مارس چندین تلاش برای دستگیری خان انجام داده بودند که منجر به درگیری بین هواداران وی و پرسنل اجرای قانون شد.

نظامی قدرتمند

دولت‌های پاکستان معمولاً به دنبال حمایت ارتش قدرتمند هستند که بیش از 30 سال از 75 سال آن را بر این کشور حکومت کرده‌اند. کودتاهای نظامی سه بار به دنبال هرج و مرج سیاسی بوده اند.

دستگیری خان یک روز پس از آن صورت گرفت که ارتش بیانیه‌ای نادر صادر کرد و او را به اتهام ادعایی علیه یک افسر در حال خدمت محکوم کرد.

افزایش ستیزه جویی

دولت می گوید قصد دارد یک عملیات سراسری برای ریشه کن کردن شبه نظامیان اسلام گرا در مواجهه با حملات اخیر انجام دهد. آخرین چنین عملیاتی در سال 2014، میلیاردها دلار برای کشور هزینه داشت، صدها کشته و حدود یک میلیون نفر آواره شدند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)