در دنیای گرمایش، در هر ثانیه 10 دستگاه تهویه مطبوع فروخته می شود

در دنیای گرمایش، در هر ثانیه 10 دستگاه تهویه مطبوع فروخته می شود

میلیون ها نفر که AC ارزان می خرند یک راه حل سریع برای آب و هوای گرم تر است.

جهان در حال گرم شدن نیاز به خنک ماندن را شدیدتر می کند. کشورهای گرم در حال گرمتر شدن هستند و دمای معمولی تابستان را بیشتر به مناطق خطرناک منتقل می کنند. کشورهای معتدل در حال تجربه امواج گرمایی هستند که زمانی غیرقابل تصور بود.

بر اساس گزارش سال 2022 توسط گروه تحقیقاتی انرژی پایدار برای همه، در سراسر جهان، تخمین زده می‌شود که 1.2 میلیارد فقرای روستایی و شهری در معرض خطر هستند زیرا در حال حاضر به سرمایش از جمله تبرید و تهویه مطبوع دسترسی ندارند. در همین حال، این گزارش نشان داد که 2.4 میلیارد نفر از طبقه متوسط ​​بدون توجه به کارایی آن، در آستانه خرید مقرون به صرفه ترین دستگاه خنک کننده در دسترس هستند.

در حالی که میلیون ها نفر خرید AC ارزان یک راه حل سریع برای آب و هوای گرم تر است، این امر انتقال انرژی را نیز پیچیده می کند. تهویه مطبوع بیشتر فشار بیشتری بر منابع برق محلی وارد می‌کند و تلاش‌ها برای تغییر منابع انرژی از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر را تهدید می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی ویژه در سال 2018 اعلام کرد، در واقع، خنک‌سازی «یکی از محرک‌های اصلی تقاضای جهانی برق در سه دهه آینده» خواهد بود. این سازمان تخمین می زند که از هم اکنون تا سال 2050 تقریباً 10 دستگاه تهویه مطبوع جدید در هر ثانیه فروخته می شود.

در حال حاضر، خنک کننده فضا – پنکه ها، رطوبت گیرها و تهویه مطبوع – هر سال بیش از 2000 تراوات ساعت (TWh) برق مصرف می کند که بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، معادل دو و نیم برابر کل برق مصرفی در سراسر آفریقا است. حدود 10 درصد از کل جهانی. بر اساس سیاست‌ها و اهداف فعلی، این میزان تا سال 2050 به 6200 تراوات ساعت افزایش می‌یابد که نزدیک به 70 درصد از افزایش تقاضا برای واحدهای AC در خانه‌ها حاصل می‌شود.

در حال حاضر، خنک کننده فضا می تواند بیش از دو سوم اوج تقاضای برق را در روزهای گرم در بخش هایی از ایالات متحده و خاورمیانه به خود اختصاص دهد. به عنوان مثال، در عربستان سعودی، تهویه مطبوع 70 درصد از کل تقاضای برق سالانه را تشکیل می دهد. کشورهایی که انتظار می رود تقاضا به طور قابل توجهی رشد کند – به ویژه هند، چین و اندونزی – باید مقادیر زیادی از ظرفیت اوج انرژی گران قیمت را نصب کنند تا نیازهای خنک کننده پیش بینی شده را برآورده کنند.

همچنین انتظار می‌رود تا سال 2050، خنک‌کننده‌های فضا به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده برق در ساختمان‌ها در سراسر جهان از لوازم خانگی پیشی بگیرد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی

بخشی از چالش کارایی دستگاه است: اغلب، تبدیل‌های AC جدید فقط بر خرید مقرون‌به‌صرفه‌ترین دستگاهی که می‌توانند پیدا کنند تمرکز می‌کنند. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، میانگین تهویه مطبوع فروخته شده در سال 2018 کمتر از نصف دستگاه معمولی موجود و یک سوم کارآمدتر از بهترین فناوری ارائه شده بود. آژانس بین‌المللی انرژی دریافت که سیاست‌هایی که مردم را ملزم می‌کنند یا تشویق می‌کنند واحدهای AC کارآمدتر خریداری کنند، می‌تواند تقاضای انرژی را تا 45 درصد کاهش دهد و سرمایه‌گذاری و هزینه‌های جاری شبکه برق را تا 3 تریلیون دلار کاهش دهد.

اما حتی در یک سناریوی خوشبینانه که فناوری خنک‌کننده کارآمدتر را فرض می‌کند، بر اساس تحقیقات جداگانه‌ای از مرکز خنک‌سازی پایدار در دانشگاه بیرمنگام، تقاضای انرژی مورد نیاز احتمالاً از تخمین‌های آژانس بین‌المللی انرژی برای گرم شدن جهان با دمای حداکثر 2 درجه بالاتر خواهد رفت. به گفته مرکز سرمایش پایدار، اگر همه در جهان به سرمایش مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند – از جمله یخچال برای غذا و دارو، و همچنین سیستم های تهویه مطبوع در اتومبیل ها و خانه ها – تقاضای انرژی مربوطه تا سال 2030 سه برابر برآوردهای آژانس بین المللی انرژی خواهد بود.

مرکز خنک‌سازی پایدار تخمین می‌زند که جهان تا سال 2050 به 14 میلیارد دستگاه خنک‌کننده اضافی نیاز دارد که تقریباً چهار برابر 3.6 میلیاردی است که در حال حاضر استفاده می‌شود، برای تأمین سرمایش کافی برای ایمن نگه‌داشتن انسان و غذا و داروها از فاسد شدن.

علاوه بر این، حجم برقی که مرکز تخمین می‌زند برای راه‌اندازی همه آن دستگاه‌ها مورد نیاز است، معادل بیش از 80 درصد ظرفیت پیش‌بینی‌شده انرژی تجدیدپذیر آژانس بین‌المللی انرژی برای سال 2050 است. در بدبینانه‌ترین سناریو، اگر از فناوری‌های جدید که وسایل را کارآمدتر می‌کنند، استفاده نشوند. ، می تواند بیش از 100٪ باشد.

حتی آن تخمین‌ها این فرض را (به طور کلی ایمن) می‌کنند که ظرفیت انرژی تجدیدپذیر به رشد خود ادامه خواهد داد. اگر این اتفاق نیفتد، تأثیر میلیون‌ها دستگاه تهویه مطبوع دیگر بسیار بیشتر خواهد بود: بیش از 2 متریک گیگاتن (میلیارد تن) معادل دی اکسید کربن در سال تا سال 2030، حتی در سناریویی که واحدهای AC در طول زمان کارآمدتر می‌شوند. این بیشتر از کل انتشار گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا در سال 2021 است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)