
اقتصاد ایالات متحده رشد کندتر از حد انتظار 1.1 درصد در سه ماهه اول را گزارش کرد. (نمایندگی)
تشدید نگرانی ها در مورد قدرت مصرف کنندگان و اقتصاد جهانی – حداقل در حال حاضر – پس از ارائه تعداد زیادی از اعداد بهتر از حد انتظار توسط برخی از بهترین شرکت های شناخته شده جهان متوقف شده است.
Unilever Plc روز پنجشنبه گزارش داد که فروشش بالاتر از انتظارات بود و پس از اینکه نستله SA هفته را با سرعتی مشابه آغاز کرد، همچنان شگفتیهای خود را حفظ کرد. Carlsberg A/S چشم انداز سود کل سال خود را افزایش داد و LVMH افزایش فروش 18 درصدی را گزارش کرد زیرا خریداران چینی به دنبال خرید کیف های دستی و جواهرات لوکس هستند.
خبر خوب به کالاهای مصرفی محدود نمی شد. نتایج گوگل و مایکروسافت متعلق به شرکت آلفابت به Big Tech کمک کرد و بانک های اروپایی تا حد زیادی به روحیه مثبت افزودند.
این ارقام تصویری از دنیایی را ترسیم میکنند که در آن خانوارها، مشاغل و اقتصادها در برابر تورم افسارگسیخته و افزایش نرخهای بهره مقاومت میکنند و رکودی را که برخی از پیشبینیها در سال جاری رخ خواهد داد به تأخیر میاندازند.
اما هنوز هم سنگ زنی است و ترک ها نشان می دهد. مهمتر از همه، واکنش قیمت سهام به نتایج اخیر در بهترین حالت به دلیل نگرانی سرمایه گذاران در مورد چشم انداز، خاموش شده است.

همچنین در روز پنجشنبه، شرکت Keurig Dr Pepper، سازنده نوشیدنیها، درآمدهای سه ماههای را گزارش کرد که بالاتر از میانگین تخمین تحلیلگران بود. شرکت چرچ اند دوایت، فروشنده محصولات خانگی و محصولات مراقبت شخصی، به تقاضای مصرف کننده قوی اشاره کرد زیرا دستورالعملی را که بالاتر از تخمین های تحلیلگران بود صادر کرد. Mastercard Inc گزارش داد که رشد هزینههای کارتهای خود در سه ماه اول سال افزایش یافته است و بالاتر از برآوردها بوده است، زیرا این غول پرداخت همچنان از افزایش سفر سود میبرد.
النور تیلور جولیدون، رئیس سهام جهانی در Union Bancaire Privee گفت: «در ابتدای سال جاری ما انتظار داشتیم شاهد رکود در چندین منطقه اقتصادی باشیم، و این در واقع از بین نرفت. و در حالی که انتظارات درآمد بازار به پایین بازنگری شده بود، “تسکین بسیار زیادی وجود داشت که دیدیم سه ماهه اول در تعدادی از بخش ها به خوبی پیش رفته است.”
در همین حال، شرکت نوشیدنی Pernod Ricard SA رشد سود سالانه 10 درصدی را حتی پس از اینکه فروش سه ماهه آن کمتر از انتظارات بود، پیش بینی کرد.
الکساندر ریکارد، رئیس و مدیر اجرایی، گفت: «امروز شاهد انعطاف پذیری بسیار خوبی در اروپا هستیم. “تا اینجای کار خیلی خوبه.”
خودروسازان از جمله مرسدس بنز گروه AG و رنو SA نیز حتی با وجود فشار تورمی بر خریداران، بهتر از حد انتظار عمل کرده اند. آنها از کتابهای سفارش قوی که از مشکلات طولانی زنجیره تامین انباشته شدهاند سود میبرند، اما سوال اینجاست که باد آخر تا چه زمانی میتواند دوام بیاورد.
مصرف کنندگان آمریکایی
اقتصاد ایالات متحده بخشی از درخشش را از اخبار روز پنجشنبه گرفت و رشد کندتر از حد انتظار 1.1 درصد در سه ماهه اول را گزارش کرد. با این حال، هزینه های مصرف کننده 3.7 درصد افزایش یافت که سریع ترین سرعت در تقریباً دو سال گذشته بود.
لیندسی پیگزا، اقتصاددان ارشد در Stifel Nicolaus & Co در شیکاگو گفت: «مصرف ستون فقرات اقتصاد ایالات متحده است و مصرف کننده انعطاف پذیر است.
در میان عوامل متعددی که تقاضا را تحت فشار قرار می دهند، تورم کلید اصلی است. مصرف کنندگان آن را در عناوین اخبار می بینند، آن را در فروشگاه های سوپرمارکت تجربه می کنند و آن را در جیب خود احساس می کنند.
آلن جوپ، مدیر اجرایی یونیلیور، گفت: «بسیار دور از اطمینان است که فشارهای تورمی در نیمه دوم سال وجود داشته باشد. مدیران به فشار دستمزدها و محصولات غذایی مانند شکر اشاره کردند.
نوار پایین
دلایل دیگری برای محتاط بودن در مورد آخرین فصل درآمد وجود دارد. نتایج بهتر از حد انتظار را میتوان تا حدی با کاهش شدید برآوردهای تحلیلگران توضیح داد، که باعث کاهش سطح عملکرد بهتر شرکتها شد. از سوی دیگر، دادههای بلومبرگ اینتلیجنس نشان میدهد که در حالی که تقریباً 83 درصد از شرکتهای S&P 500 از برآوردهای سه ماهه اول تاکنون پیشی گرفتهاند – بیشترین نسبت از سه ماهه دوم سال 2021 – میانگین سهام تنها 0.2 درصد از شاخص عملکرد بهتری داشته است. روز نتایج
و کسانی که انتظارات را از دست داده اند به میزان بیشتری تنبیه شده اند و تقریباً 3 درصد کمتر از معیار عمل کرده اند.
در اروپا، شاخص Stoxx 600 از آغاز فصل گزارش برای حفظ یک رالی سه ماهه اول تلاش کرده است.
آنیکا گوپتا، مدیر تحقیقات اقتصاد کلان در WisdomTree می گوید: «این ساده انگارانه است که شروع مثبت اولیه را برای فصل سود به عنوان نشانه ای از عملکرد بالاتر بازار سهام در نظر بگیریم، زیرا تعدادی باد مخالف وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: «استانداردهای سختتر وامدهی به دلیل بحران بانکی، افزایش بیشتر نرخها توسط بانک مرکزی اروپا به دلیل تورم اصلی، باد مخالف ارز و کندی اقتصاد جهانی».
بخشی از قدرت مصرف کننده ممکن است به دلیل مقیاس پس انداز پس از همه گیری باشد. اما این یک منبع بی پایان نیست. و ممکن است با افزایش نرخهای وام مسکن، حتی سریعتر کاهش یابد و فشار بر وامگیرندگان سختتر شود. این یک خطر خاص در بریتانیا است، جایی که بحران قیمت مسکن در حال ظهور است.
سیمون رابرتز، مدیر اجرایی زنجیره خواربارفروشی J Sainsbury Plc گفت: «هر خانواده در بالا و پایین کشور زمان زیادی را صرف توجه به قیمت محصولات مختلف کرده است. “مشتریان هر پنی و هر پوند را تماشا کرده اند. برخی از این رفتار قطعا در چند ماه گذشته سرعت گرفته است.”
تعدادی از شرکت های مصرف کننده اروپا را نقطه ضعف می دانند. گرام پیتکثلی، مدیر مالی یونیلور، گفت که تمایل مصرف کنندگان در این منطقه در حال حاضر کمتر از سایر بازارهای آن است.
فرانسوا خاویر راجر، مدیر مالی شرکت نستله، گفت: ما همچنین بسیار محتاط هستیم. ما در برخی از بازارها، به ویژه در اروپا به عنوان مثال، شاهد هستیم که حجم مصرف در مناطق منفی قرار دارد.
در جبهه قیمتگذاری، کاهش قیمت کالاها هنوز به طور کامل به خریداران منتقل نشده است، زیرا شرکتها تمام افزایش هزینهها را تحمل نکردهاند و برای محافظت از حاشیهها تلاش میکنند.
روز پنجشنبه، کارلسبرگ هشدار داد که تأثیر قیمتهای بالاتر آبجو و تورم سریعتر بر تقاضا «نامشخص باقی میماند».
به گفته برونو مونتین، تحلیلگر برنشتاین، در برخی مواقع حسابرسی در راه است.
او گفت: «چیزی باید تغییر کند. یا در حال حاضر حجم شروع به کاهش می کند، تورم را تحت کنترل در می آورد، یا قوی باقی می ماند که منجر به افزایش حتی بیشتر قیمت ها می شود که بعداً منجر به کاهش می شود. “تا کی می توانیم با این آهنگ به رقصیدن ادامه دهیم؟”
(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)