بلاول بوتو اولین وزیر خارجه پاکستان شد که طی 12 سال از هند بازدید می کند

بلاول بوتو اولین وزیر خارجه پاکستان شد که طی 12 سال از هند بازدید می کند

من بسیار خوشحالم که برای رهبری هیئت پاکستانی در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای به گوا رسیدم.

بنولیم:

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان امروز برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO) وارد گوا شد و اولین رهبر ارشد این کشور همسایه است که در 12 سال گذشته از هند بازدید می کند.

سفر او به هند برای شرکت در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای (CFM) در بحبوحه تداوم تنش در روابط بین دو کشور در مورد تعدادی از موضوعات از جمله استفاده اسلام آباد از تروریسم فرامرزی در جامو و کشمیر انجام می شود.

وزیر امور خارجه پاکستان در فرودگاه گوا توسط جی پی سینگ، دبیر مشترک ریاست بخش پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه مورد استقبال قرار گرفت.

در سال 2011، حنا ربانی خار، وزیر امور خارجه وقت پاکستان از هند دیدن کرد و با همتای وقت خود اس ام کریشنا گفتگو کرد.

بوتو زرداری به خبرنگاران گفت: “از رسیدن به گوا برای رهبری هیئت پاکستانی در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای بسیار خوشحالم. من انتظار دارم که نشست CFM سازمان همکاری شانگهای موفقیت آمیز باشد.”

اگرچه در رسانه ها در مورد سفر دو روزه بوتو زرداری به گوا سروصدا وجود داشت، به نظر می رسید که طرف هندی و پاکستانی هر دو طرف یکدیگر را در کنار یکدیگر نگه می دارند.

افراد مطلع از تعاملات رسمی در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای گفتند که هیچ برنامه ای برای دیدار دوجانبه بین اس جایشانکار وزیر امور خارجه و بوتو زرداری وجود ندارد زیرا هیچ درخواستی از طرف پاکستانی برای آن وجود نداشته است.

بوتو زرداری در توییتی با عنوان «سلام، از گوا هند» نوشت: «اسلاموالایکم، ما برای نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO) به گوا رسیدیم. وی در ویدئوی کوتاهی گفت: “ابتدا با وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهم کرد. سپس با وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار خواهم کرد. در ضیافت شامی که برای همه وزرای خارجه برگزار می شود شرکت خواهم کرد…”.

وزیر امور خارجه پاکستان پیش از عزیمت به گوا گفت: تصمیم من برای شرکت در این نشست نشان دهنده تعهد قوی پاکستان به منشور سازمان همکاری شانگهای است. وی گفت: در طول سفرم که منحصراً بر سازمان همکاری شانگهای متمرکز است، مشتاق گفتگوهای سازنده با همتایان خود از کشورهای دوست هستم.

سفر وزیر امور خارجه پاکستان به هند اولین سفر از اسلام آباد از سال 2011 است که خار در آن سال از دهلی نو بازدید کرد. او در حال حاضر به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می کند.

در ماه می 2014، نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان برای شرکت در مراسم تحلیف نخست وزیر نارندرا مودی، از هند دیدن کرد.

در دسامبر 2015، سوشما سواراج وزیر سابق امور خارجه پاکستان از پاکستان بازدید کرد و چند روز بعد مودی یک سفر کوتاه به آن کشور داشت.

دعوت نامه وزیر امور خارجه پاکستان برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای در ماه ژانویه، چند روز پس از آن که شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان پیشنهاد برگزاری مذاکرات دوجانبه بین هند و پاکستان را داد، ارسال شد.

شریف در مصاحبه با شبکه خبری العربیه مستقر در امارات گفت پاکستان پس از سه جنگ با هند درس های خود را آموخته است و اکنون می خواهد در صلح با هند زندگی کند، اگر ما بتوانیم مشکلات واقعی خود را حل کنیم.

با این حال، دفتر نخست وزیر پاکستان بعدا اعلام کرد که مذاکرات بدون لغو اقدامات هند در سال 2019 در مورد کشمیر امکان پذیر نیست.

هند همچنان خواستار روابط عادی همسایگی با پاکستان است و در عین حال تاکید می کند که مسئولیت ایجاد محیطی عاری از ترور و خصومت برای چنین تعاملی بر عهده اسلام آباد است.

روابط هند و پاکستان پس از حمله هواپیماهای جنگی هند به اردوگاه آموزشی تروریستی جیش محمد در بالاکوت در پاکستان در فوریه 2019 در پاسخ به حمله تروریستی پولواما، تحت تنش شدید قرار گرفت.

روابط پس از آن که هند در آگوست 2019 از خروج قدرت های ویژه جامو و کشمیر و تقسیم این ایالت به دو قلمرو اتحادیه خبر داد، بدتر شد.

در همین راستا، شریف نخست‌وزیر پاکستان گفت که تصمیم کشورش برای شرکت در نشست خارجی سازمان همکاری شانگهای در هند نشان‌دهنده “تعهد” این کشور به منشور سازمان همکاری شانگهای و چندجانبه‌گرایی است، زیرا وی تاکید کرد که کشورش متعهد است نقش خود را برای پیشبرد ارزش‌های مشترک صلح خود ایفا کند. و ثبات در منطقه

وی همچنین گفت: “ما متعهد هستیم که نقش خود را برای پیشبرد ارزش های مشترکمان در مورد صلح و ثبات در منطقه ایفا کنیم. همه ما طرفدار تفاهم های برد-برد مبتنی بر اتصال، تجارت و همکاری های متقابل سودمند هستیم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)