
لیوانی با پرتره شاه چارلز در ویترین یک مغازه به نمایش گذاشته شده است.
لندن:
بشقابهای یادبود، حولهها و کیسههای چای در ویترین مغازههای نزدیک کاخ باکینگهام که برای اولین تاجگذاری یک پادشاه بریتانیا در ۷۰ سال گذشته آماده است، برای جلب توجه رقابت میکنند.
سردور زوک، فروشنده مسئول کالاهای تاج گذاری در خرده فروشی آنلاین سوغات Cool Britannia، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما حدود سه برابر بیشتر از حد معمول (یادگاری) سفارش داده ایم.
آقای زوک انتظار دارد با نزدیک شدن به تاجگذاری چارلز سوم در روز شنبه، تقاضا افزایش یابد.
در جای دیگر، تاجگذاری یک فرصت بازاریابی آشکار را ارائه کرده است.
فروشگاه بزرگ Fortnum & Mason که چای خود را به خانواده سلطنتی عرضه می کند، تاج گذاری ارگانیک دارجیلینگ مخصوص مراسم تاج گذاری را به قیمت 19.95 پوند (24.90 دلار) در هر 200 گرم می فروشد.
اوتیلی کانینگهام، یکی از مدیران این برند گفت: «ما دارجلینگ را انتخاب کردیم زیرا میدانیم که شاه چارلز این نوشیدنی را با یک قاشق عسل مینوشد.
ما تصمیم گرفتیم فقط باغ های چای ارگانیک در دارجلینگ را به دلیل علاقه اعلیحضرت به کشاورزی ارگانیک انتخاب کنیم.
شرکت سرامیک “Emma Bridgewater” که در میان کلکسیونرهای سلطنتی محبوب است، طیف گسترده ای از ظروف سفره را برای این مناسبت تولید کرده است که از 12 پوند تا 28 پوند برای یک لیوان، چای یا فنجان قهوه متغیر است.
سازنده میگوید که تمام قطعات آن با دست تزئین شدهاند و اضافه میکند که فروش با سرعت بالایی آغاز شده است و انتظار میرود که بهتر از جشن پلاتینیوم ملکه الیزابت دوم در سال گذشته باشد.
طبق پیشبینیهای مشاوران مرکز تحقیقات خردهفروشی، تاجگذاری همچنین شاهد فروش حدود شش میلیون سکه و مدال برای این رویداد، میلیونها پوند جواهرات، پرچمها و بنرها و همچنین 10000 قوری خواهد بود.
بحران هزینههای زندگی به عقب برمیگردد و انتظار میرود که بریتانیاییها و گردشگران بیش از ۲۴۵ میلیون پوند صرف خرید سوغاتی کنند – و اگر جشنهای گستردهتر را نیز در نظر بگیرند، بیش از ۱.۴ میلیارد پوند هزینه خواهند کرد.
“متعصب”
جاشوا بامفیلد، مدیر CRR، گفت: “بسیاری از افرادی که سوغاتی می خرند، افراد مسن خواهند بود… کمتر تحت تاثیر بحران هزینه زندگی قرار می گیرند — آنها مالک خانه های خود هستند، حقوق بازنشستگی دارند.”
به گفته مدیر فروشگاه اسماعیل وادکتیل، در مغازههای سوغاتی پشت کاخ، مشتریان برای جستجوی ترکیبی متنوع از یادگاریهای سلطنتی وارد میشوند و بهدنبال خرج کردن «15 تا 20 پوند» هستند.
این اقلام شامل دستکشهای محافظ منقش به نشان سلطنتی، حولههای کاغذی تزئین شده یونیون جک و تیشرت «سلطنت برای همیشه» با نقش پادشاه است.
جولی وایتهد استرالیایی 63 ساله گفت: “مادر من یک سلطنت طلب متعصب است، او یک کابینت شیشه ای با تمام این چیزهای سلطنتی دارد.”
او افزود: «بنابراین من میخواهم شاه چارلز را برای او انتخاب کنم، زیرا کابینهاش پر از کابینههای ملکه الیزابت است.
اما در حالی که اقلام پادشاه چارلز فروش خوبی دارند، سوغاتیهایی که مادر فقید پادشاه را نشان میدهد، که همچنان در بین شکارچیان سوغات سلطنتی محبوبیت زیادی دارد، فروش خوبی دارد.
آملی زر، توریست فرانسوی 40 ساله، گفت: «من ملکه را ترجیح می دهم.
آقای Vadakkethil متوجه شده است که مشتریان در زمان های اخیر تغییر کرده اند.
او افزود: “اخیراً متوجه شده ام که فقط گردشگران وارد نمی شوند. افرادی که در همسایگی، در دفاتر کار می کنند، خود لندنی ها، به مغازه می آیند.”
بامفیلد گفت: برای بریتانیاییها “این یک رویداد بزرگ است” و بسیاری برای اولین بار تاج گذاری را تجربه خواهند کرد.
وی پیش بینی کرد: مردم تحت تأثیر جنبه تشریفاتی قرار می گیرند و چیزهایی می خرند تا آن را به خاطر بسپارند. این بخشی از روحیه بریتانیایی است.
(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)