فنلاند در نظر دارد به نیروهای آمریکایی اجازه دهد – رسانه – اخبار RT World

یک دیپلمات ارشد ادعا می کند که به زودی امکان استقرار سربازان آمریکایی در پایگاه های این کشور هم مرز با روسیه وجود دارد

میکائیل آنتل، یکی از مقامات امور خارجه فنلاند، به روزنامه Helsingin Sanomat (HS) گفته است که هلسینکی در حال مذاکره با واشنگتن در مورد توافقنامه همکاری دفاعی (DCA) است که به نیروهای آمریکایی اجازه می دهد آزادانه در کشور تازه پذیرفته شده ناتو مستقر شوند. .

این نشریه گزارش داد که آنتل، که به عنوان معاون مدیر کل در امور سیاسی وزارت امور خارجه فعالیت می کند، مذاکرات دوجانبه را رهبری می کند و آخرین دور گفتگوها هفته گذشته در پایتخت فنلاند انجام شد.

به گفته آنتل، این توافق به منظور افزایش عضویت فعلی فنلاند در ناتو است که در ماه آوریل به آن اعطا شد، و تقویت توان بازدارندگی و دفاعی این کشور از طریق حضور ایالات متحده و استقرار تجهیزات دفاعی پیشرفته.

مهم‌ترین چیز این است که این توافق نامه همکاری آرام با ایالات متحده را در همه شرایط امنیتی و همچنین در کوتاه‌مدت ممکن می‌سازد.» او به HS گفت.


مجارستان نامه های شهروندان متقاضیان ناتو را فاش می کند

او توضیح داد که DCA ورود و اقامت نیروهای آمریکایی، ذخیره سازی مواد اولیه و سرمایه گذاری های احتمالی زیرساختی را از طریق وجوهی که کنگره ایالات متحده به پنتاگون اعطا می کند، امکان پذیر می کند.

Antell خاطرنشان کرد که در حالی که این توافق می تواند فرصت های سرمایه گذاری در فنلاند ایجاد کند، اما چنین بود “برای حدس و گمان خیلی زود است” روی سرمایه گذاری های خاص با این حال، او پیشنهاد کرد که این می تواند چیزی شبیه بودجه یک مرکز تعمیر و نگهداری برای جت های جنگنده F-35 باشد.

این دیپلمات ارشد همچنین تاکید کرد که آمریکا در حال حاضر به دنبال حضور دائمی در کشور نیست، بلکه به دنبال این است که بر اساس اصل چرخش عمل کند، مانند انتقال نیروها به داخل و خارج برای دوره های مختلف.

همچنین اشاره شد که DCA تسلیحات هسته ای را پوشش نمی دهد.

به گفته این روزنامه، مذاکرات در سطح رسمی بین فنلاند و ایالات متحده قرار است در سال آینده انجام شود و پس از آن پیش نویس توافق مورد بررسی پارلمان قرار خواهد گرفت.

ایالات متحده در حال حاضر DCAهای مشابهی را با دانمارک و سوئد دنبال می کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در ماه ژانویه اظهار داشت که چنین توافقاتی انجام خواهد شد “عمیق کردن” مشارکت امنیتی واشنگتن با این کشورها و “تقویت امنیت فراآتلانتیک.”

بیشتر بخوانید:
در آغوش گرفتن امپراتوری: الحاق به ناتو برای فنلاند که زمانی بی طرف معروف بود چه معنایی دارد؟

در ماه مه گذشته، سوئد و فنلاند بی طرفی دیرینه خود را کنار گذاشتند و پیشنهاداتی را برای پیوستن به بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده ارائه کردند و دلیل آن را تهدیدی از سوی روسیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین دانستند.

فنلاند در 4 آوریل رسماً سی و یکمین عضو ناتو شد، در حالی که پیشنهاد سوئد هنوز توسط ترکیه و مجارستان که به دلیل نگرانی های امنیت ملی با عضویت استکهلم مخالفت کرده اند، متوقف شده است.