امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که در تایوان واسال آمریکا نخواهد بود

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که در تایوان واسال آمریکا نخواهد بود

امانوئل مکرون گفت اروپا نباید “پیرو” واشنگتن یا پکن باشد.

امستردام. هلند:

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه بر اظهارات جنجالی خود در مورد تایوان ایستاد و گفت که متحد آمریکا بودن به معنای “واسال” بودن نیست.

ماکرون در پایان سفر رسمی خود به هلند که طی آن با اعتراضات نسبت به اصلاحات حقوق بازنشستگی نیز مواجه شده است، گفت که فرانسه همچنان از “وضعیت موجود” در تایوان حمایت می کند.

اما به نظر می رسد که رهبر فرانسه در مصاحبه ای در آخر هفته به اظهارات خود پایبند بوده و در آن گفت اروپا نباید «پیرو» واشنگتن یا پکن باشد یا درگیر تشدید تنش ها شود.

مکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی در آمستردام با مارک روته، نخست وزیر هلند، گفت: «متحد بودن به معنای رعیت بودن نیست… به این معنا نیست که ما حق نداریم برای خود فکر کنیم.

ماکرون که هفته گذشته از چین بازدید کرد، گفت سیاست فرانسه و اروپا در مورد تایوان علیرغم خشم ناشی از اظهارات او در Politico و Les Echos که در آن از خودمختاری استراتژیک اروپا حمایت می کند، “تغییر نکرده است”.

وی افزود: “فرانسه طرفدار وضعیت موجود در تایوان” و “راه حل مسالمت آمیز برای وضعیت” است.

“افتخار کارگران”

اولین بازدید دولتی از هلند توسط یک رئیس جمهور فرانسه در 23 سال گذشته پر از شکوه بود، از جمله سفر با قایق در یکی از کانال های دیدنی آمستردام و صرف شام در موزه مشهور ریکس پایتخت.

اما اقامت دو روزه برای ارتقای روابط بین دو عضو کلیدی اتحادیه اروپا، مکرون را از رویارویی با فشار بر روی یک سری مسائل داخلی و خارجی متوقف نکرده است.

مصاحبه آخر هفته ماکرون در مورد تایوان باعث تمجید از چین به عنوان “درخشان” شد – که حمایت ایالات متحده را از آنچه که به عنوان یک استان جدایی طلب می بیند رد می کند – اما باعث ایجاد نگرانی در میان متحدان غربی شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: ماکرون که دوست من است، با چین تمام شده و الاغ او را می‌بوسد.

ماکرون در پاسخ گفت که «چیزی برای گفتن درباره اظهارات رئیس جمهور سابق ترامپ ندارد، زیرا او در این تشدید تنش شرکت می کند».

روته، نخست‌وزیر هلند گفت که با مکرون موافق است که اروپا «باید یک بازیکن باشد و نه یک زمین بازی»، اما تأکید کرد که واشنگتن «شریکی اساسی در امنیت و آزادی» باقی می‌ماند.

روته در عین حال در مورد اعتراضات علیه ماکرون گفت که “ما میزبان هستیم، بنابراین شما چنین چیزی را نمی خواهید”.

پلیس دو تظاهرکننده را که در اعتراض آشکار به افزایش سن بازنشستگی فرانسه از 62 به 64 سال به سمت رئیس جمهور فرانسه در خارج از دانشگاه آمستردام دویدند، دستگیر کرد.

یکی از معترضان با استفاده از کلمات یک آهنگ اعتراضی فرانسوی، در حالی که توسط چندین مقام امنیتی در گیره انداخته شد، شعار می داد: «برای افتخار کارگران و یک دنیای بهتر – حتی اگر ماکرون آن را دوست نداشته باشد، ما اینجا هستیم. آمستردام

حدود 40 نفر هنگام خروج ماکرون از دانشکده علوم دانشگاه در یک رویداد برای ترویج امضای “پیمان نوآوری” بین فرانسه و هلند اعتراض کردند.

“جنجال را بپذیرید”

این بازداشت ها یک روز پس از آن صورت گرفت که معترضان به مکرون در سخنرانی روز سه شنبه در لاهه درباره حاکمیت اروپا اعتراض کردند.

ماکرون بعداً با اشاره به تظاهرات اخیر کشاورزان هلندی علیه برنامه‌های زیست‌محیطی گفت که اصلاحات ناگزیر باعث اعتراض شد.

او در جمع فرانسوی‌هایی که در هلند زندگی می‌کنند، گفت: «گاهی باید بحث‌ها را بپذیریم و باید سعی کنیم مسیری برای آینده بسازیم.

پیش از صدور حکم دادگاه عالی درباره اصلاحات حقوق بازنشستگی در روز جمعه و اعتصاب‌های جدید در روز پنجشنبه، مکرون در کنفرانس مطبوعاتی گفت که می‌خواهد با اتحادیه‌ها کار کند و هر تصمیمی که باشد راه‌حلی بیابد.

دیدار ماکرون روز چهارشنبه با بازدید از نمایشگاه آثار یوهانس ورمیر نقاش در موزه ریکس آمستردام و صرف شام در سالنی که “نگهبان شب” رامبراند در آن نمایش داده شده است، به پایان رسید.

پیش از این، بریژیت همسر مکرون و ماکسیما ملکه هلند از خانه آنه فرانک در آمستردام بازدید کردند، جایی که روزنامه نگار نوجوان یهودی غم انگیز در طول جنگ جهانی دوم از نازی ها پنهان شده بود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)