اتحادیه اروپا از تصاحب 69 میلیارد دلاری Activision Blizzard مایکروسافت حمایت می کند

اتحادیه اروپا از تصاحب 69 میلیارد دلاری Activision Blizzard مایکروسافت حمایت می کند

اگر این اتفاق بیفتد، بزرگترین معامله در زمینه بازی خواهد بود. (فایل)

بروکسل:

اتحادیه اروپا روز دوشنبه به پیشنهاد 69 میلیارد دلاری مایکروسافت برای تصاحب غول بازی های ویدیویی آمریکایی Activision Blizzard چراغ سبز نشان داد، تنها چند هفته پس از آن که تنظیم کننده رقابت بریتانیا این معامله را مسدود کرد و آن را در معرض خطر قرار داد.

این قرارداد همچنین در سرزمین مادری غول آمریکایی در معرض تهدید قرار دارد، جایی که سال گذشته کمیسیون تجارت فدرال یک اقدام قانونی را برای جلوگیری از آن آغاز کرد که یکی از بزرگترین مداخلات واشنگتن برای متوقف کردن ادغام صنعت فناوری است.

مایکروسافت، مالک ایکس‌باکس، پیشنهاد غول‌پیکر خود را برای Activision Blizzard در اوایل سال گذشته آغاز کرد تا پس از Tencent چین و سازنده پلی‌استیشن ژاپنی، سومین شرکت بزرگ بازی‌سازی جهان را پس از Tencent چین و سازنده پلی‌استیشن سونی ایجاد کند.

از عناوین موفق اکتیویژن بلیزارد نیز می توان به «Candy Crush» و «World of Warcraft» اشاره کرد. اگر این اتفاق بیفتد، بزرگترین معامله در زمینه بازی خواهد بود.

کمیسیون اروپا، مرجع قدرتمند ضد انحصار بلوک، گفت که این تصویب “مشروط به رعایت کامل تعهدات ارائه شده توسط مایکروسافت است”.

در بیانیه ای افزود: “تعهدات به طور کامل نگرانی های رقابتی شناسایی شده توسط کمیسیون را برطرف می کند و نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی برای بازی های ابری در مقایسه با وضعیت فعلی است.”

کمیسیون اروپا گفت که اگر مایکروسافت به وعده‌های خود عمل کند، به گیمرها اجازه می‌دهد تا عناوین Activision را بر روی هر سرویس استریم بازی ابری فعال در اروپا پخش کنند.

براد اسمیت، نایب رئیس مایکروسافت گفت: کمیسیون اروپا از مایکروسافت خواسته است تا به بازی های محبوب Activision Blizzard به طور خودکار مجوز خدمات بازی های ابری رقیب را بدهد.

این امر در سطح جهانی اعمال خواهد شد و میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان را قادر می‌سازد تا این بازی‌ها را با هر دستگاهی که انتخاب می‌کنند بازی کنند.»

اما، اگر مایکروسافت در ماه گذشته درخواست تجدید نظر علیه این بلوک توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) را نپذیرد، کارشناسان می‌گویند که این مناقصه به پایان خواهد رسید.

CMA به دلیل نگرانی هایی که می تواند رقابت را در بازار بازی های ابری در حال رشد سریع از بین ببرد و منجر به انتخاب کمتری برای گیمرهای بریتانیایی در آینده شود، پیشنهاد را مسدود کرد.

آن ویت، استاد قانون ضد تراست در مدرسه بازرگانی EDHEC در فرانسه گفت: «اگر مایکروسافت در درخواست تجدیدنظر در CAT برنده نشود، حتی اگر کمیسیون اروپا اکنون آن را تأیید کند، نمی‌تواند به خرید ادامه دهد.

او در اوایل سال جاری به AFP گفت: “مگر اینکه، البته، مایکروسافت تصمیم به ترک بازار بریتانیا بگیرد. اما بعید به نظر می رسد.”

اگر رگولاتوری در یک کشور تصاحب را تایید نکند، شرکت ادغام شده نمی تواند آن بازار را اداره کند.

در حالی که بریتانیا در مقایسه با اتحادیه اروپا و ایالات متحده بازار کوچک تری است، میلیون ها نفر از محصولات مایکروسافت از جمله سیستم عامل ویندوز همه جا حاضر آن استفاده می کنند.

این اولین تصمیم تقسیم عمده بین تنظیم کننده ها در اتحادیه اروپا و بریتانیا از زمان خروج بریتانیا از بلوک در آغاز سال 2021 است. ژاپن قبلاً خرید را تأیید کرده است و هنوز یک روند قانونی برای به چالش کشیدن ادغام در ایالات متحده ادامه دارد. .

رونق بازی های ابری

شرکت‌های فناوری، از جمله مایکروسافت، خواهان بخشی از تقاضای رو به رشد برای «بازی‌های ابری» هستند، زیرا گیمرها از کنسول‌های فیزیکی به اشتراک و دسترسی مجازی دور می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند تا بازی‌ها را از طریق دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه و تبلت‌ها انجام دهند.

با این حال CMA در تحلیلی اشاره کرد که مایکروسافت در حال حاضر بین 60 تا 70 درصد از خدمات بازی های ابری را به خود اختصاص داده است.

مایکروسافت به رگولاتورها تاکید کرده است که این ادغام به رقابت لطمه ای وارد نخواهد کرد و قول داده است که به 150 میلیون نفر دیگر به بازی های Activision دسترسی داشته باشند.

قبلاً برای آوردن «ندای وظیفه» به کنسول نینتندو و خدمات استریم بازی های ابری که توسط Nvidia، Boosteroid و Ubitus ارائه می شود، توافق کرده است.

سونی ادعا کرده است که این قرارداد به مایکروسافت این قدرت را می دهد که دسترسی رقبا به این امتیاز محبوب را محدود کند، اما بروکسل در تصمیم روز دوشنبه اعلام کرد که مایکروسافت “هیچ انگیزه ای برای امتناع از توزیع بازی های اکتیویژن برای سونی” ندارد.

تعهداتی که مایکروسافت ارائه کرد و ترس اتحادیه اروپا را کاهش داد، شامل مجوز رایگان برای کاربران اروپایی برای استریم، از طریق هر سرویس استریم بازی های ابری، تمامی بازی های رایانه شخصی و کنسولی Activision Blizzard فعلی و آینده است که مجوز دارند.

مارگرت وستاگر، رئیس رقابت اتحادیه اروپا گفت: “در چنین صنعت با رشد سریع و پویایی، حفاظت از رقابت و نوآوری بسیار مهم است. تصمیم ما نشان دهنده گام مهمی در این مسیر است.”

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده سال گذشته شکایتی را برای جلوگیری از تصاحب این شرکت تنظیم کرد و مدعی شد که مایکروسافت قبلاً شرکت‌های بازی کوچک‌تری را خریداری کرده بود تا بازی‌ها را انحصاری در اختیار بگیرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)